آیا نوشابه رژیمی یا زیرو به کاهش وزن کمک می‌کند؟ + مضرات و فواید

نوشابه بخوریم یا نه؟

نوشابه‌های رژیمی در تابستان 1982 میلادی به بازار عرضه شده و موجب شگفتی افراد زیادی شدند؛ چون برای اولین بار یک نوشابه کم‌کالری پیدا شده بود که به کسی یادآوری نمی‌کرد با هر جرعه چه ظلم غم‌انگیزی به بدن خود می‌کند. اما پس از آن، در سال 2005 نوشابه‌های زیرو روانه فروشگاه‌ها شدند. شخصی در […]

4.1 از 5

زمان مطالعه 28 دقیقه

تعداد بازدید 10647

تاریخ انتشار

نوشابه‌های رژیمی در تابستان 1982 میلادی به بازار عرضه شده و موجب شگفتی افراد زیادی شدند؛ چون برای اولین بار یک نوشابه کم‌کالری پیدا شده بود که به کسی یادآوری نمی‌کرد با هر جرعه چه ظلم غم‌انگیزی به بدن خود می‌کند. اما پس از آن، در سال 2005 نوشابه‌های زیرو روانه فروشگاه‌ها شدند. شخصی در آزمایشگاه‌های کوکاکولا دست به کار کاملا جدیدی زده بود. او می‌خواست یک نوشیدنی رژیمی درست کند که مزه آن بیشتر شبیه نوشابه‌های شیرین معمولی باشد. اما آیا این دو نوشیدنی واقعا طعم متفاوتی دارند یا نوشابه رژیمی یا همان زیرو فقط تبلیغات برندهای تجاری معروف دنیا برای فروش بیشتر است؟ این مقاله علاوه بر پاسخ به این سوالات، به ارزش غذایی، مضرات، تفاوت آن با نوشابه‌های معمولی، میزان کافئین و اثر آن روی افزایش وزن، دیابت و فرسایش دندان نیز خواهد پرداخت.

مواد تشکیل‌دهنده نوشابه زیرو چیست؟

کارشناسان تغذیه می‌گویند محدود‌کردن میزان قندهای افزودنی و صنعتی در رژیم غذایی برای سلامتی فردی مهم است. افرادی که به‌طور منظم نوشابه مصرف می‌کنند، ممکن است سعی کنند با ایجاد تغییراتی در نوشابه‌های صنعتی با شیرین‌کننده‌های مصنوعی یا غیرمغذی، مصرف قند اضافه را جبران کرده و کاهش دهند. این جایگزین‌ها طعم شیرینی را در محصولات ایجاد می‌کنند، اما منجربه افزایش قندخون نمی‌شوند.

صحبت‌های دکتر کرمانی در مورد نوشابه‌های رژیمی

نوشابه‌های رژیمی راهی برای جلوگیری از وجود قندهای افزودنی هستند، اما اخیراً نوشابه‌هایی با نام «زیرو» نیز کنار آن‌ها وارد بازار شده‌اند. کوکاکولا یک نمونه محبوب از این برندهاست. در ادامه مواد تشکیل‌دهنده و حقایق تغذیه‌ای جالبی از نوشابه‌های زیرو و رژیمی آورده شده است:

ارزش غذایی نوشابه‌های زیرو

مواد تشکیل‌دهنده نوشابه‌های زیرو عبارتند از:

  • آب گازدار
  • رنگ کاراملی
  • اسید فسفریک
  • آسپارتام
  • بنزوات پتاسیم (برای محافظت از طعم)
  • طعم‌های طبیعی
  • سیترات پتاسیم
  • آسه سولفام پتاسیم
  • کافئین

این نوشابه‌ها حاوی اسیدآمینه فنیل آلانین نیز هستند، بنابراین افراد مبتلا به فنیل کتونوری (PKU) باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنند. یک وعده 355 میلی‌لیتری نوشابه زیرو، حاوی این ارزش غذایی است:

  • کالری: 0
  • چربی کل: 0 گرم
  • سدیم: 40 میلی‌گرم
  • کل کربوهیدرات: 0 گرم
  • کل قندها: 0 گرم
  • پروتئین: 0 گرم
  • پتاسیم: 60 میلی‌گرم
  • کافئین: 34 میلی‌گرم

این نوشابه‌ها طعم‌های مختلفی مانند گیلاس، وانیل گیلاس، وانیل پرتقالی و وانیلی دارند. نوع بدون کافئین این نوشابه نیز در بازار موجود است.

نوشابه‌های رژیمی راهی برای جلوگیری از وجود قندهای افزودنی هستند

نوشابه‌های رژیمی راهی برای جلوگیری از وجود قندهای افزودنی هستند.

ارزش غذایی نوشابه‌های رژیمی

نوشابه‌های رژیمی معمولا مخلوطی از آب گازدار، شیرین‌کننده مصنوعی یا طبیعی، رنگ‌ها، طعم‌دهنده‌ها و بعضی افزودنی‌های دیگر هستند. ویژگی این نوشیدنی‌ها این است که معمولاً کالری بسیار کمی دارند یا بدون کالری هستند. به‌عنوان مثال، یک قوطی 354 میلی لیتری کوکاکولای رژیمی فاقد کالری، قند، چربی یا پروتئین است.

با‌این‌حال، همه نوشابه‌هایی که از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کنند، کم‌کالری یا بدون قند نیستند. برخی از آن‌ها از ترکیب شکر و شیرین‌کننده با هم استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، یک قوطی کوکاکولا که حاوی شیرین‌کننده طبیعی استویا است، حاوی 90 کالری و 24 گرم قند است. البته دستورالعمل‌های این نوشابه‌ها از برندی به برند دیگر متفاوت است، ولی برخی از رایج‌ترین ترکیبات در نوشابه‌های رژیمی عبارتند از:

  • آب گازدار: اغلب نوشابه‌ها با حل‌کردن دی‌اکسید کربن در آب تحت فشار ساخته می‌شوند.
  • شیرین‌کننده‌ها: شامل شیرین‌کننده‌های مصنوعی معمولی مانند آسپارتام، ساخارین، سوکرالوز یا شیرین‌کننده‌های گیاهی مانند استویا هستند که 200 تا 13000 برابر شیرین‌تر از شکر معمولی است.
  • اسیدها: اسیدهای خاصی مانند اسید سیتریک، مالیک و فسفریک اسید برای ایجاد طعم ترش و متعادل در نوشیدنی‌های سودا استفاده شده و با فرسایش مینای دندان مرتبط هستند.
  • رنگ‌ها: رایج‌ترین رنگ‌های مورد استفاده، کاروتنوئیدها، آنتوسیانین‌ها و کارامل‌ها هستند.
  • طعم: انواع مختلفی از آب‌میوه‌های طبیعی یا طعم‌دهنده‌های مصنوعی (مانند میوه‌ها، انواع توت‌ها، گیاهان دارویی و کولا) در نوشابه‌ های رژیمی یا زیرو استفاده می‌شود.
  • مواد نگهدارنده: معمولا این نگهدارنده بنزوات پتاسیم است.
  • کافئین: یک قوطی کوکاکولای رژیمی حاوی 46 میلی‌گرم کافئین است، درحالی‌که پپسی رژیمی حاوی 35 میلی‌گرم کافئین است.
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی

آیا نوشابه رژیمی باعث کاهش وزن می‌شود؟

نتایج تحقیقات مختلف درمورد اثرات کوکاکولا زیرو و سایر نوشیدنی‌های مصنوعی شیرین‌شده بر کاهش وزن وجود دارد. یک مطالعه مشاهده‌ای 8 ساله، نشان داد افرادی که بیش از 21 نوشیدنی شیرین مصنوعی در هفته می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که این نوع نوشیدنی‌ها را مصرف نمی‌کردند، تقریباً دو برابر بیشتر، خطر اضافه‌وزن و چاقی را تجربه کردند.

همان مطالعه در جای دیگری اشاره کرد که کل کالری دریافتی روزانه در افرادی که با وجود افزایش وزن نوشیدنی‌های رژیمی مصرف می‌کردند، کمتر بود. این موضوع نشان می‌دهد شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است به روش‌های دیگری غیر از دریافت کالری هم بر وزن بدن تأثیر بگذارند.

مطالعه دیگری نشان داد نوشیدن نوشابه‌های رژیمی یا زیرو با افزایش دور کمر طی 9 تا 10 سال بعد مرتبط است. ازسوی‌دیگر، بسیاری از مطالعات مداخله انسانی نشان می‌دهد استفاده از شیرین‌کننده های مصنوعی یا بی‌اثر است یا برای مدیریت وزن مفید قلمداد نمی‌شود.

در یک مطالعه تصادفی و کنترل شده 6 ماهه، افراد دارای اضافه‌وزن یا چاق، کاهش وزن متوسط ​​2 تا 2.5 درصد از وزن بدن خود را هنگام جایگزینی نوشیدنی‌های پرکالری با نوشیدنی‌های رژیمی یا آب تجربه کردند. بنابراین، شواهد در مورد اثرات نوشیدنی‌های مصنوعی شیرین‌شده بر مدیریت وزن متناقض بوده و تحقیقات بیشتری در این مورد لازم است.

نوشیدن نوشابه های رژیمی یا زیرو با افزایش دور کمر طی 9 تا 10 سال بعد مرتبط است.

نوشیدن نوشابه های رژیمی یا زیرو با افزایش دور کمر طی 9 تا 10 سال بعد مرتبط است.

چرا نوشابه رژیمی باعث کاهش وزن نمی‌شود؟

دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد نه تنها نوشابه‌های رژیمی باعث کاهش وزن نمی‌شوند، بلکه افزایش وزن را نیز در بر دارند. برخی از این دلایل عبارتند از:

افزایش اشتها

بد نیست بدانید که مصرف این نوشابه‌ها موجب تحریک هورمون‌های گرسنگی شده و با تغییر گیرنده‌های چشایی موجب افزایش اشتها می‌شوند. پس عملا مصرف آنها باعث افزایش وزن می‌شود، نه کاهش آن.

گول زننده بودن

وقتی شیرینی مصرف می‌کنیم، مغز به ما این سیگنال را می‌دهد که “مراقب باش، تو شیرینی زیادی مصرف کرده‌ای”، اما زمانی که نوشابه رژیمی مصرف می‌کنیم، مغز به این خیال که قندی مصرف نکرده، این سیگنال را صادر نمی‌کند. همین مورد موجب می‌شود تا ما به سمت مصرف شیرینی‌جات سوق داده شویم.

دریافت کالری بدون آن‌که متوجه شویم

کلمه رژیمی بودن برای این نوشیدنی به معنای فاقد کالری بودن آن نیست. این نوشابه‌ها حاوی اسپارتام هستند که با تبدیل به آمینو اسید و متانول در بدن، کالری آزاد می‌کنند. این میزان کالری از نظر تولیدکنندگان، کم است. به همین دلیل آن را فاقد کالری می‌دانند؛ در حالیکه اینطور نیست.

نوشابه‌های رژیمی با نوشابه‌های زیرو چه تفاوتی دارند؟

این نوشیدنی‌ها تقریبا باهم تفاوتی ندارند. تنها چیزی که آن‌ها را متفاوت می‌کند، نوع شیرین‌کننده و همچنین محتوای کافئین آن‌هاست، اگرچه این دو تفاوت برای بیشتر افراد قابل توجه نیست. در نوشابه‌های رژیمی از آسپارتام به‌عنوان عامل شیرین‌کننده استفاده می‌شود، اما نوشابه زیرو از آسپارتام و آسه سولفام پتاسیم استفاده می‌کند. آسه سولفام پتاسیم یکی دیگر از شیرین‌کننده‌های بدون کالری است که بدون افزایش سطح قندخون از بدن عبور می‌کند.

برچسب‌های مواد تشکیل‌دهنده نوشابه‌های رژیمی نشان می‌دهند که شیرین‌کننده اصلی آن‌ها آسپارتام است و از آن‌جایی که مواد تشکیل‌دهنده به ترتیب وزن فهرست شده‌اند، منطقی است فرض کنیم این نوشیدنی‌ها نیز حاوی پتاسیم آسه سولفام بسیار کمی هستند. این بدان معنی است که این دو نوع نوشابه از نظر ترکیبات کاملاً مشابه هستند.

تفاوت اصلی دیگر آن‌ها در محتوای کافئین است. نوشابه زیرو نسبت به نوشابه رژیمی، کافئین کمتری دارد. بااین‌حال، هردو نوشیدنی بسیار کمتر از حد مجاز روزانه (400 میلی‌گرم در روز برای بزرگسالان) کافئین دارند. یک تفاوت قابل بحث دیگر هم درمورد طعم این دو نوشیدنی است که هنوز بین طرفداران آن‌ها اختلاف‌نظر وجود دارد.

مضرات نوشابه های زیرو

معمولا نوشیدن نوشابه های رژیمی یا زیرو اگر در حد اعتدال باشد عوارض خاصی ندارد، اما بااین‌حال، کافئین و شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است حتی در حد کم هم بر برخی افراد تأثیر منفی بگذارد. افرادی که به کافئین بسیار حساس هستند، بهتر است مراقب مصرف این نوشیدنی‌ها باشند.

به گفته بنیاد میگرن آمریکا، آسپارتام ممکن است برای برخی افراد باعث سردرد شود، اما سازمان غذا و دارو (FDA) آسپارتام را بی‌خطر می‌داند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند آسپارتام ممکن است سرطان‌زا باشد، اما مطالعات دیگر با این موضوع مخالف هستند.

پتاسیم آسه سولفام نیز مانند آسپارتام از نظر اثرات سرطان‌زایی بالقوه در مطالعات قدیمی و جدیدتر موردارزیابی قرار گرفته، ولی شواهد در این مورد هنوز نامشخص است و به مطالعات بیشتری نیاز دارد. علاوه‌براین، نوشیدنی‌های مصنوعی شیرین مانند نوشابه های زیرو می‌توانند مشکلات زیر را ایجاد کنند.

افزایش خطر بیماری‌های قلبی

یک مطالعه مشاهده‌ای ارتباط بین نوشیدنی‌های شیرین‌شده مصنوعی و افزایش خطر ابتلابه بیماری‌های قلبی را درمیان زنان بدون سابقه قبلی بیماری قلبی نشان داده است.

تاثیر نوشابه های زیرو بر افزایش خطر بیماری‌های قلبی، به اثبات رسیده است.

تاثیر نوشابه های زیرو بر افزایش خطر بیماری‌های قلبی، به اثبات رسیده است.

افزایش خطر بیماری‌های کلیوی

محتوای بالای فسفر در نوشابه‌ها ممکن است باعث آسیب کلیه شود. یک مطالعه اشاره کرد کسانی که بیش از 7 لیوان نوشابه رژیمی در هفته می‌نوشند، دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلابه بیماری کلیوی قرار می‌گیرند.

تغییر میکروبیوم روده

برخی مطالعات نشان می‌دهد نوشیدنی‌های شیرین‌شده مصنوعی می‌توانند میکروبیوم روده را تغییر داده و باعث ضعف مدیریت و کنترل قندخون ‌شوند.

خطر پوکی استخوان

یک مطالعه نشان داد مصرف روزانه نوشابه منجربه پوکی استخوان و کاهش تراکم آن تا کمتر از 3.7 تا 5.4٪ می‌شود. نتایج مشابهی برای کسانی که نوشابه های رژیمی مصرف می‌کردند نیز یافت شد.

نوشابه زیرو بخوریم یا نه؟

ترک عادت نوشیدن نوشابه می‌تواند بسیار دشوار باشد، به‌همین دلیل است که بسیاری از مردم از شنیدن این‌که جایگزین سالمی برای نوشابه معمولی به نام نوشابه زیرو تولید شده است، هیجان‌زده شدند. اما کارشناسان سلامت می‌گویند این نوشیدنی به‌ظاهر سالم هم انتخاب خوبی نیست و به دلایل زیر، حتی می‌تواند بدتر از نوشابه معمولی باشد و بهتر است بسیار محدود شود.

افزایش وزن

تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدن نوشابه‌های گازدار با طعم شیرین مانند نوشابه های رژیمی یا زیرو می‌تواند بر افزایش وزن تأثیر بگذارد.

فریب دادن مغز

دانشکده بهداشت عمومی هاروارد می‌گوید نوشیدنی‌های زیرو اشتها را برای سایر غذاهای شیرین افزایش داده و توانایی بدن را برای تخمین دقیق تعداد کالری‌های مصرف‌شده از بین می‌برد.

نوشیدنی‌های زیرو اشتها را برای سایر غذاهای شیرین افزایش، می‌دهند.

نوشیدنی‌های زیرو اشتها را برای سایر غذاهای شیرین افزایش، می‌دهند.

اثر مضر کافئین بر بدن

بسیاری از مردم فراموش می‌کنند نوشابه – حتی نوع رژیمی یا زیرو – حاوی کافئین است. مصرف بیش‌ازحد کافئین در روز می‌تواند باعث بی‌قراری، تحریک‌پذیری و اختلالات خواب شود.

فقدان مواد مغذی

این نوشیدنی‌ها معمولا فاقد کالری، چربی، کربوهیدرات، کلسترول یا قند هستند و هیچ ریزمغذی یا ویتامینی برای بدن کودکان یا بزرگسالان فراهم نمی‌کنند.

وجود مواد افزودنی

موادی مانند رنگ کارامل، اسید فسفریک، بنزوات پتاسیم، طعم‌دهنده‌های طبیعی و سیترات پتاسیم، برای ایجاد طعم شیرین و رنگ قهوه‌ای این نوشیدنی‌ها استفاده می‌شوند.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

این نوشیدنی‌ها با کمک ترکیب آسپارتام و آسه سولفام شیرین می‌شوند. آسپارتام با بیماری‌هایی مانند سرطان، تشنج، افسردگی، ADHD، افزایش وزن، لوپوس و بیماری آلزایمر مرتبط است.

نکاتی برای کاهش مصرف نوشابه

چند ایده خیلی خوب و موثر برای ترک مصرف نوشابه، پیشنهادات زیر هستند:

  • آب‌های طعم‌دار: آب‌های طعم‌دار بدون کالری علاوه بر طراوت و آبرسانی به بدن، یک نوشیدنی سالم و بی‌ضرر هستند.
  • کامبوجا: این نوشیدنی سرشار از باکتری‌های پروبیوتیک سالم است که روده را تقویت می‌کنند. کامبوجا به دلیل فرآیند تخمیر با این باکتری‌ها به‌طور طبیعی گازدار است. بیشتر کامبوجاها قند کمتری نسبت به نوشابه‌های معمولی دارند، اما محض احتیاط بد نیست باز هم برچسب‌های روی بسته‌بندی را بخوانید.
  • نوشابه‌های پروبیوتیک: برخی از مارک‌های نوشابه‌های پروبیوتیک «سودا» شبیه کومبوجا هستند. آن‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که طعمی شبیه به نوشابه اما قند بسیار کمتری داشته باشند. فواید این نوشابه‌ها به‌دلیل داشتن پروبیوتیک‌ها مشابه فواید کومبوجا است.
  • نوشابه‌های استویا: بعضی از برندهای نوشابه‌های گازدار از طعم‌های محبوب سودا تقلید می‌کنند، اما حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیستند. درعوض، این نوشیدنی‌ها از شیرین‌کننده‌های جایگزین گیاهی مانند استویا یا میوه راهب استفاده می‌کنند. به‌این‌ترتیب، طعم آن‌ها شبیه به نوشابه می‌شود، درحالی‌که قند یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی ندارند.
  • آب گازدار: این نوشیدنی‌ها معمولا شیرین نیستند، اما از کربنات برای ایجاد گاز در آن‌ها استفاده شده که طعم و احساس نوشابه را تداعی می‌کند.
آب گازداز که از کربنات برای ایجاد گاز در آن‌ها استفاده شده که طعم و احساس نوشابه را تداعی می‌کند.

آب گازدار که از کربنات برای ایجاد گاز در آن‌ها استفاده شده، طعم و احساس نوشابه را تداعی می‌کند.

نوشابه‌های معمولی و رژیمی چه مقدار کافئین دارند؟

نوشابه‌های کلاسیک – که معمولاً به آن کوکاکولا می‌گویند – و نوشابه های رژیمی یا زیرو، ازجمله نوشیدنی‌های محبوب در سراسر جهان هستند. بااین‌حال، مصرف نوشابه با بسیاری از نگرانی‌های مربوط به سلامتی از افزایش وزن گرفته تا قندخون بالا در ارتباط است. علاوه‌براین، نوشابه‌های معمولی و رژیمی حاوی دوز بالایی از کافئین هستند که می‌تواند برای کسانی که به دنبال کاهش مصرف کافئین در برنامه غذایی خود هستند، مشکل‌ساز باشد.

اما کافئین چیست؟ کافئین یک ماده شیمیایی طبیعی است که به‌عنوان محرک سیستم عصبی مرکزی عمل نموده، هوشیاری را افزایش داده و با خستگی مبارزه می‌کند. این ماده در برگ‌ها، دانه‌ها و میوه‌های بسیاری از گیاهان به‌ویژه در دانه‌های کاکائو، برگ‌های چای و دانه‌های قهوه یافت می‌شود. کافئین معمولاً به بسیاری از محصولات، ازجمله نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و برخی داروهای بدون نسخه اضافه می‌شود.

در واقع، تخمین زده می‌شود که 85 درصد از جمعیت ایالات متحده حداقل یک نوشیدنی کافئین‌دار در روز (با میانگین مصرف روزانه 165 میلی‌گرم کافئین) مصرف می‌کنند. باوجود این‌که قهوه بیشترین دوز کافئین را به‌خود اختصاص می‌دهد، اما نوشابه‌های گازدار سهم بالایی از مصرف کافئین را در افراد زیر 18 سال تشکیل می‌دهند.

نوشابه های رژیمی و فرسایش دندان

نوشیدن نوشابه رژیمی یا زیرو نیز مانند نوشابه‌های معمولی با افزایش خطر پوسیدگی و فرسایش دندان همراه است. یکی از مواد اصلی موجود در این نوشیدنی‌ها اسید فسفریک است. یک مطالعه روی دندان‌های انسان نشان داد اسید فسفریک باعث فرسایش خفیف مینا و دندان می‌شود.

مطالعه دیگری نیز اثبات نمود کوکاکولا لایت (رژیمی) که با نوع زیرو تنها در این‌که حاوی اسید فسفریک و سیتریک است تفاوت دارد، باعث شد مینای دندان‌های گاو تنها در 3 دقیقه فرسایش پیدا کند.

بااین‌حال، به‌خاطر داشته باشید اسید سیتریک بیشتر از اسید فسفریک، دندان‌ها را فرسایش می‌دهد، که نشان‌دهنده این موضوع است که نوشابه‌های زیرو ممکن است کمی کمتر از نوشابه‌های رژیمی روی مینای دندان تأثیر بگذارند. علاوه‌براین، نوشابه رژیمی اثرات فرسایشی کمتری نسبت به سایر نوشیدنی‌ها مانند اسپرایت، شبنم کوهی و آب سیب دارد.

نوشابه های زیرو و خطر دیابت

نوشابه زیرو بدون قند است. بااین‌حال، قند جایگزین‌ موجود در آن ممکن است لزوما گزینه سالم‌تری برای افرادی که به دنبال کاهش خطر ابتلابه دیابت هستند، نباشد. یک مطالعه 14 ساله روی 66118 زن، ارتباط بین نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین‌شده مصنوعی و افزایش خطر ابتلابه دیابت نوع 2 را بررسی نمود.

مطالعه دیگری روی 2019 نفر نشان داد که بین نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند و نوشیدنی‌های رژیمی شیرین‌شده مصنوعی و دیابت نوع 2 ارتباط وجود دارد و نشان می‌دهد تغییر این نوشیدنی‌ها به نوشابه‌های رژیمی ممکن است خطر بروز دیابت را کاهش ندهد. علاوه‌براین، در یک مطالعه 8 ساله روی 64850 زن، مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده مصنوعی خطر ابتلابه دیابت را تا 21 درصد افزایش داد؛ اگرچه این خطر برای کسانی که نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند مصرف می‌کنند، حتی بالاتر از 43 درصد بود.

جالب این‌جاست که مطالعات دیگر، نتایج متضادی یافته‌اند. یک مطالعه 14 ساله روی 1685 بزرگسال میانسال هیچ ارتباطی بین مصرف نوشابه رژیمی و افزایش خطر ابتلابه پیش دیابت پیدا نکرد. همان‌طور که مشاهده می‌‎کنید نتایج این مطالعات متناقض هستند و توضیح دقیقی در مورد چگونگی افزایش خطر ابتلابه دیابت توسط نوشیدنی‌های مصنوعی ارائه نمی‌دهند. بنابراین برای اعلام نتیجه قطعی، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

آنچه در مقاله نوشابه رژیمی آموختیم:

برای افرادی که می‌خواهند قندهای مصنوعی را در رژیم غذایی خود محدود کنند، نوشابه‌هایی که با شیرین‌کننده‌های مصنوعی ساخته می‌شوند – مانند نوشابه رژیمی و زیرو – ممکن است انتخاب‌های خوبی به‌نظر برسند. اما برخی تحقیقات درمورد شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجود در این دو نوشیدنی و اثرات منفی بالقوه‌شان برای سلامتی با مناقشه و اختلاف‌نظر مواجه شده‌اند. درهرحال، مصرف هریک از این نوشیدنی‌ها در حد اعتدال، به‌ویژه در مقایسه با اثرات منفی نوشابه‎‌های معمولی نباید نگران‌کننده باشد.

نوشابه زیرو و نوشابه رژیمی در اصل از نظر ارزش غذایی یا میزان کافئین هم یکسان هستند و بیشترین تفاوت آن‌ها در طعمشان است. علاوه براین، این نوشابه‌ها مانند انواع معمولی از عوارضی مانند پوکی استخوان، فرسایش دندان، افزایش وزن و تغییر میکروبیوم روده برخوردارند. اما برای کسانی که واقعا تصمیم دارند قندهای افزودنی و شیرین‌کننده‌های غیرمغذی را محدود کنند، کامبوجا، آب طعم‌دار، آب گازدار یا نوشابه‌های پروبیوتیک می‌توانند جایگزین‌های خوبی باشند.

منبع: +++

4.1 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-عباس 1402/09/21

سلام وقت شما بخیر. من ورزش رزمی با شدت بالا انجام میدم و حقیقتا بعد از اینکه تایم تمرینم تموم میشه همش دوست دارم یه چیز شیرین بخورم مثل نوشابه انرژی زا.اینم بگم حین تمرین خیلی انرژی میسوزونم و عرق میکنم.سوالی که از شما دارم مگر حین تمرین قند خون بدن پایین نمیاد؟پس با این حساب به نظرتون آیا مشکلی داره قبل تمرین یه قوطی نوشابه انرژی زا بخوریم؟تا هم حین تمرین انرژی داشته باشیم هم بعد تمرین تمایل به خوردن چیزهای شیرین مداشته باشیم.ممنونم.

کارشناس به اندام 1402/09/22

سلام وقت بخیر بدن قندوچربی سوزی وداره قبل تمرین قهوه ویک ربع قبل خرما بخورید حین تمرین فقط اب بنوشید وبدن هیدراته نگه دارین خوراکی شیرین برای بعدتمرین مناسب نیست

-عزیز 1402/08/29

سلام علیکم من از اهواز مزاحمتون میشم من الآن یک ماهه نان و برنج را بصورت ۹۹٪ از وعده‌های غذایی کم کردم و دارم بصورت فوق‌العاده نتیجه گیری میکنم.. قبلاً نان زیاد مصرف میکردم و الان علت اضافه وزن و خیلی چیزهای دیگر و تو خودم پیدا کردم واقعاً نان بلای جانم بود..کاهو را جایگزین نان کردم و هزاران مرتبه خدارو شکر..حتی نوشابه ور حذف کردم....

سحر 1402/03/02

من رژیم کتوژنیک دکتر گرفتم و کارشناس گفت در صورتی که ضعف کردی زیرو بخور این مقاله دکتر کاملا مغایرت دارد

کارشناس به اندام 1402/03/03

عزیزم این رژیم مدت زمان محدود داره وشما روزی یک لیوان رو میتونین میل کنید