چه چیزی درباره قرص اعصاب و آرامبخش چاق کننده می‌دانید؟

حتما درباره قرص اعصاب چاق‌کننده شنیده‌اید. داروهای اعصاب گروهی از داروهایند که عمدتا برای درمان اسکیزوفرنی و دوره‌های شیدایی در اختلال دوقطبی استفاده می‌شوند. در هر دو حالت، آن‌ها در درمان علائم و کاهش خطر ناخوشی مجدد فرد، یعنی عود کردن بیماری، موثرند. برخی داروهای آرامبخش، در سایر اختلال‌های سلامت روان مفیدند. متأسفانه داروهای اعصاب […]

از قرص اعصاب و آرامبخش چاق کننده دوری کنید.
5 از 5

زمان مطالعه 14 دقیقه

تعداد بازدید 22925

تاریخ انتشار

حتما درباره قرص اعصاب چاق‌کننده شنیده‌اید. داروهای اعصاب گروهی از داروهایند که عمدتا برای درمان اسکیزوفرنی و دوره‌های شیدایی در اختلال دوقطبی استفاده می‌شوند. در هر دو حالت، آن‌ها در درمان علائم و کاهش خطر ناخوشی مجدد فرد، یعنی عود کردن بیماری، موثرند. برخی داروهای آرامبخش، در سایر اختلال‌های سلامت روان مفیدند. متأسفانه داروهای اعصاب می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. یکی از رایج‌ترین و جدی‌ترین عوارض قرص اعصاب چاق کننده بودن آن‌هاست. رابطه بین قرص اعصاب و چاقی را در این مقاله بخوانید.

از قرص اعصاب و آرامبخش چاق کننده دوری کنید.

قرص اعصاب و چاقی

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی دو برابر بیشتر از افراد عادی چاق‌اند. داروهای اعصاب منجر به این امر می‌شوند. اضافه وزن خطر حمله قلبی، سکته مغزی و ایجاد بسیاری از بیماری‌های جسمی، از جمله فشار خون بالا، دیابت نوع 2، آپنه خواب، آرتروز و برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. به طور کلی هرچه فرد، دارای اضافه وزن بیشتری باشد، خطر ابتلا به این مشکل‌ها بیشتر می‌شود. اضافه وزن با کاهش عزت نفس و کاهش کیفیت زندگی همراه است. افرادی که داروهای اعصاب مصرف می‌کنند، افزایش وزن را یکی از ناراحت کننده‌ترین عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو می‌دانند.

قرص اعصاب چاق کننده چه عوارضی دارد؟

سریع‌ترین افزایش وزن در 6 ماه اول، پس از شروع داروی آرامبخش رخ می‌دهد. روند افزایش وزن بعد از این مدت کندتر می‌شود. هیچ رابطه روشنی بین افزایش وزن و دوز آنتی‌سایکوتیک وجود ندارد، حداقل در محدوده‌ای که معمولاً برای درمان مشکل‌هایی روانی استفاده می‌شود. داروهای آرامبخش یا اعصاب از نظر خطر ایجاد افزایش وزن و سایر عوارض جانبی متفاوت‌اند؛ اما از نظر اثربخشی در درمان علائم اسکیزوفرنی یا شیدایی، تفاوت ندارند.

یک استثنا کلوزاپین است که در مقایسه با سایر داروهای آرامبخش، در درمان اسکیزوفرنی مقاوم، موثرتر است. این نوعی اسکیزوفرنی است که در آن علائم روان پریشی، به عنوان مثال شنیدن صداها، به درمان با حداقل دو داروی اعصاب متفاوت، پاسخ نداده است.

جدول خطر افزایش وزن با داروهای اعصاب یا آرامبخش مختلف را نشان می‌‎دهد. با این حال، تغییر وزن می‌تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. نوعداروی ضد روان‌پریش مهم نیست. با هر دارویی، برخی افراد وزن زیادی اضافه می‌کنند، برخی مقدار متوسط ​​و برخی دیگر در واقع مقداری وزن کم می‌کنند.

با استفاده از برخی از قرصهای چاقی افزایش وزن شکل میگیرد

قرص‌های آرامبخش چاق کننده کدام‌اند؟

دانشمندان و پزشکان مدت‌هاست می‌دانند که داروهای ضد افسردگی می‌توانند باعث افزایش وزن شوند. افزایش وزن زمانی اتفاق می‌افتد که افراد کالری بیشتری از غذاها و نوشیدنی‌ها مصرف کنند تا بتوانند در طول فعالیت خود بسوزانند. عوامل مختلف محیطی می‌توانند میزان کالری مصرفی و میزان فعالیت را تحت تأثیر قرار دهند، از جمله دسترسی به انواع خاصی از غذا، وعده‌های حجیم ​​و نبود فرصت برای ورزش. شرایط پزشکی مانند کم‌کاری تیروئید، سندرم کوشینگ و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نیز ممکن است در شرایط خاصی به افزایش وزن کمک کند.

1- سرترالین

در حال حاضر، به نظر نمی‌رسد شواهدی وجود داشته باشد که نشان دهد سرترالین بر سوخت و ساز بدن شما تأثیر منفی دارد. در مطالعه‌ای در سال 2009، محققان دریافتند که سرترالین هیچ تأثیر درخور توجه‌ای بر عملکرد تیروئید ندارد و هرگونه اثر متابولیک احتمالی را محدود می‌کند.

یکی از نظریه‌ها این است که داروهای ضد افسردگی، مانند سرترالین، ممکن است اشتهای شما را تحریک کرده و با تأثیر منفی بر توانایی شما در سرکوب میل به غذا، احساس گرسنگی بیش از حد معمول کنید.

سرترالین تنها داروی ضد افسردگی نیست که می‌تواند باعث افزایش وزن شود. بسیاری از داروهای ضد افسردگی دیگر، از جملهSSRI‌ها، تا حدی با افزایش وزن همراه‌اند. محققان خاطر نشان کردند که افراد استفاده کننده از این قرص‌ها، به طور متوسط ​​4.6 درصد از وزن بدن خود را در طول چهار سال درمان به دست آوردند.

تحقیق‌های دیگر نشان داده‌اند که داروهای ضدافسردگی مانند سیتالوپرام، اغلب در طول درمان، باعث می‌شوند هوس خوردن شیرینی‌ کنید. در نتیجه، وزنتان بالا می‌رود.

2- سکیتالوپرام

بر اساس مطالعه‌ای، افرادی که از این دارو مصرف می‌کنند، افزایش وزن کمی دارند. افراد مبتلا به افسردگی که تحت درمان با اسکیتالوپرام قرار گرفتند، به طور متوسط ​​در طول شش ماه فقط 0.34 کیلوگرم (0.75 پوند) وزن اضافه کردند.

3- دولوکستین

داروهای ضد افسردگی SNRI، مانند دولوکستین، نیز می‌توانند باعث افزایش وزن شوند. در یک بررسی، محققان خاطرنشان کردند هنگامی که دولوکستین به عنوان یک درمان طولانی مدت برای افسردگی استفاده می‌شود، کمی وزن را بالا می‌برد.

داروهای افزایش وزن باعث چاقی میشوند

4- بوپروپیون

بیشتر داروهای ضدافسردگی با افزایش وزن مرتبط‌اند؛ اما برخی از داروهایی که برای درمان افسردگی استفاده می‌شوند، وزن را پایین می‌آورند. داروی بوپروپیون را معمولاً به عنوان Wellbutrin می‌فروشند. در چندین مطالعه باعث کاهش وزن شده است.

محققان بوپروپیون را با دارونمای غیر درمانی مقایسه کردند تا اثربخشی آن را به عنوان درمانی برای چاقی ارزیابی کنند. آن‌ها متوجه شدند شرکت کنندگانی نسبت به افرادی که از دارونما استفاده می کردند وزن از دست دادند که در مطالعه از بوپروپیون استفاده می‌کردند. پس از هشت هفته درمان، زنانی که از بوپروپیون استفاده کردند به طور متوسط ​​6.2 درصد از وزن اولیه بدن خود را از دست دادند. در حالی که این میزان،برای زنان گروه دارونما به طور متوسط ​​1.6 درصد کاهش وزن بوده است. بوپروپیون ممکن است بر مناطقی از مغز تأثیر بگذارد که مسئول کنترل میل به غذایند. همینطور جنبه‌های دیگر رفتار غذا خوردن که بر وزن بدن تأثیر می‌گذارد.

چگونه از افزایش وزن قرص اعصاب چاق کننده پیشگیری کنیم؟

در حالی که رابطه قرص اعصاب و چاقی اجتناب ناپذیر است، چندین مرحله وجود دارد که می‌توانید وزن خود را در حین استفاده از دارو به حداقل برسانید

1- قبل از شروع خود را وزن کنید

قبل از شروع استفاده از سرترالین، مطمئن شوید که وزن خود را می‌دانید. با این کار می‌توانید هرگونه تغییر در وزن خود را که هنگام مصرف این دارو رخ می‌دهد، راحت‌تر دنبال کنید. سعی کنید صبح خود را وزنتان را بکشید. در حالت ایده‌آل بعد از رفتن به دستشویی و قبل از غذا خوردن وزن کشی را انجام بدهید.

اراده کنی هر
فروشـگاهی
کمد لباستـه
همین الان ثبت نام کن
kermany

3- عادات غذایی معمول خود را حفظ کنید

داروهای آرامبخش ممکن است اشتهای شما را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شود احساس سیری کمتری از غذا نسبت به حالت عادی داشته باشید. برای به حداقل رساندن افزایش وزن، سعی کنید عادات غذایی قبلی خود مانند انتخاب غذا، اندازه و زمان غذا را حفظ کنید.

3- فعال بمانید

اگر در حال حاضر ورزش می‌کنید، بهتر است ورزش را مانند قبل، از شروع درمان با سرترالین ادامه دهید. مگر پزشک ورزش کردن را توصیه نکند. ورزش علاوه بر تنظیم وزن، با بهبود برخی علائم افسردگی و اضطراب همراه است.

4- خود را هفتگی وزن کنید، نه روزانه

وزن شما در طول روز به میزان زیادی در نوسان است. به این معنی که ممکن است عصرها چند گرم سنگین‌تر از صبح باشید. همین دلیل، بهتر است هرگونه تغییر در وزن خود را در دراز مدت و نه به صورت روزانه، پیگیری کنید. سعی کنید هر هفته یا هر ماه تغییر وزن خود را پیگیری کنید تا ببینید آیا روند خوبی سمت بالا یا پایین وجود دارد.

5- در صورت افزایش وزن یا کاهش وزن، به پزشک خود اطلاع دهید

اگر بعد از شروع مصرف سرترالین متوجه افزایش وزن بسیاری شدید، باید پزشک را در جریان بگذارید. برای مدیریت وزن، آن‌ها ممکن است رژیم غذایی، سطح فعالیت یا نحوه استفاده از داروهای آرامبخش یا ضد افسردگی را تغییر دهند. در برخی افراد، شاید پزشک استفاده از انواع مختلف داروهای ضد افسردگی را توصیه کند.

در صورت کاهش وزن، به پزشک خود اطلاع دهید. به طور مشابه، اگر بعد از شروع مصرف سرترالین متوجه کاهش وزن شدید، باید با پزشک صحبت کنید.

اگرچه رابطه قرص اعصاب و چاقی معروف است دریافت دوز مناسب و نظارت دقیق می‌تواند به شما در حفظ وزن کمک کند. درباره قرص اعصاب چاق کننده از پزشکتان بپرسید و از اون بخواهید با جزئیات برای‌تان درباه آن‌ها توضیح بدهد. با استفاده از روش‌های بالا، از هرگونه تغییر در وزن، به خاطر مصرف قرص آرامبخش چاق کننده، جلوگیری کرده یا آن را به حداقل برسانید.

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-سارا 1402/11/09

سلام من ۴ساله ترانکوپین و آسنترا مصرف میکنم و افزایش وزن زیادی داشتم الان دیگه بابت افزایش وزنم دارم افسرده میشم جوری که غذا میخورم بعدش میرم‌غذارو‌ بالا میارم از عذاب وجدان با خوندن این مطالب از امشب تصمیم گرفتم کلا دارو هامو قطع کنم

کارشناس به اندام 1402/11/10

سلام عزیزم تحت نظر پزشکتون قطع بشه

- 1402/10/24

سلام من افسردگی و پرخوری عصبی دارم اما سدتالین ۵۰ ک خوردم اشتهای کاذبم از بین رفت ایا ممکنه بعدا استهام دوبرابر بشه؟چون اونجوری ک خوندم همه گفتن سدتالین اشتها اوره

کارشناس به اندام 1402/10/25

سلام عزیزم بله دربعضی افراد اشتها رو بیشتر میکنه تاثیر برای همه یکسان نیست ممکنه به همین شکل بمونه

فائزه 1402/10/13

سلام من 24سالمه قرص افسردگی میخورم سیتاکسا40 ترانکوپین100لاموژین100 شکمم خیلی چاق شده دماغم وکل اندام خیلی وزن اضاف کردم وصورتمم لک شده . ی راه حل میگین

کارشناس به اندام 1402/10/14

سلام عزیزم عوارض دارو هست باید رژیم غذایی کنار ورزش وشروع کنیدبرای رژیم میتونین روی لینک کلیک کرده وثبت نام کنید

-فاطمه 1402/09/23

سلام من ۲۲ سالمه بعد فوت برادرم قرص میخورم پس چرا من فقط لاغر شدم اگه چاق میکنه هر وقت فلوکستین میخورم اشتهام کور میشه البته هر وقت اعصابم سر جاش نیست کلا اشتهام کور میشه فقط آلانزاپین اشتها میاره برام به نظرم ضد افسردگیا همه بیشتر اشتهارو کور کنن تا اشتها آور

کارشناس به اندام 1402/09/24

سلام عزیزم تاثیر روی بدن افراد متفاوته ویکسان نیست

-سمیه 1402/08/28

سلام خسته نباشید ببخشید من تقریبا ۵ماه قرص سیمیوال وقرص نیزوپرد۵ برای میگرن ام استفاده می کنم یعنی تواین ۵ ماه من ۵و۶ کیلو اضافه وزن داشتم بیشتر هم شکمم چاق شده توروخدا راهنماییم کنید چیکار کنم وزنم کم بشه

کارشناس به اندام 1402/08/29

سلام سلامت باشید عزیزم کورتون چاق میکنه اگر همچنان مصرف دارین در رژیم روند لاغری خیلی کند میشه باید ورزشم کنارش باشه برای رژیم میتونین از این لینک زیر ثبت نام کنید

-سحر 1402/08/26

سلام خیلیممنونم از راهنمایی هاتون

کارشناس به اندام 1402/08/27

سلام وتشکراز همراهی شما

-مری 1402/08/25

سلام وقت بخیر من نزدیک چهارساله سیتالوپرام ۲۰ مصرف میکنم و تو این سالها هی وزنم اضافه تر شد و نزدیک ۵، ۶ کیلو وزنم اضافه شده‌. میتونه بخاطر مصرف سیتالوپرام باشه؟ و آیا با قطع مصرف دارو با نظر پزشک، وزن برمیگرده؟ سنمم ۴۰ سال هست

کارشناس به اندام 1402/08/26

سلام عزیزم داروهای دسته اعصاب وافسردگی میتونه اشتهارو بیشترکنه خودشون چاق کننده نیستن بارژیم وزن کم میشه

-محمدعلی ک 1402/08/23

سلام من۲۱ساله داروی اعصاب مصرف میکنم فقط آمیتریپتیلین۱۰۰میلی گرم منوچاق کردبقیه داروهاروی من تأثیرچاقی نداره

Pegah 1402/06/19

سلام خسته نباشید من سه ساله که قرص فلووکسامین استفاده میکنم و قبل از مصرف هم وزنم ثابت بوده ولی در طول این سه سال۶کیلو افزایش وزن داشتم با اینکه سبک زندگی و رژیم غذاییم همونطور مثل قبل هستس میخواستم بدونم این دارو تاثیری روی چاق شدن داره

کارشناس به اندام 1402/06/20

سلام سلامت باشید بله عزیزم داروهای دسته اعصاب روی وزن تاثیر دارن

نیکو 1402/06/10

سلام ممنون از پاسخ دادنتون به سوالا 🌷

کارشناس به اندام 1402/06/11

سلام ممنون ازتوجه شما عزیزم

نیکو 1402/06/10

سلام مطالبتون عالی بود

کارشناس به اندام 1402/06/11

سلام درود برشما

- 1402/05/22

سلام من قرص دپاکین و سرترالین مصرف میکنم و 15 سالمه در اینده برام عوارض داره؟ الان هم 2 کیلو اضافه وزن دارم متاسفانه

کارشناس به اندام 1402/05/23

سلام عزیزم با نظر پزشک دوره درمان وکامل کنید هیچ دارویی بدون عارضه نیست

مرده متحرک 1402/05/20

سلام من ۳ماه هست که قرص الانزاپین و دپاکین مصرف میکنم و ۱۰ کیلو اضافه کردم الان روزانه کمتر از ۱۵۰۰ کالری مصرف میکنم و ورزش هم میکنم ولی اگه بخوام زودتر وزن کم کنم چکار کنم

کارشناس به اندام 1402/05/21

سلام عزیزم شرایطش باشه میتونین کتوژنیک بگیرید برای دریافت برنامه روی لینک بزنید وثبت نام کنید

-بنفشه 1402/05/14

سلام من چند وقته قلبم درد میکنه ولی دکتر داروهای گابا پنتین کلونازپام ۱ تجویز کردن بی اندازه اشتهام زیاد شده چه کنم

کارشناس به اندام 1402/05/15

سلام عزیزم بعضی از داروها روی اشتها تاثیر دارن به پزشکتون اطلاع بدین درصورت نیاز تغییر بدن

-سیاوش 1402/05/04

با سلام و عرض ادب مدت ۵ الی۶ روز قرص هالوپریدول نیم مصرف کردم برای وسواس فکری متاسفانه بعداز ترک چند روزی است که استرس گرفتم. چقد طول میکشه اثر دارو کامل از بدن خارج شه و بنظرتون این استرسم مربوط به مصرف قرص بوده و آیا خوب میشم با تشکر

کارشناس به اندام 1402/05/05

سلام عزیزم با نظر پزشک قطع کردین؟ قطع دارو میتونه این حالتهارو ایجاد کرده باشه باپزشکتون مشورت کنید

-ارزو 1402/04/06

سلام خوب هستین ببخشین من بعد زایمان بچه ی اولم افسردگی گرفتم و ۶سال داروهای ضد افسردگی مصرف کردم و وزنم خیلی بالا رفته الان می خوام لاغر بشم ولی هر کاری میکنم نمیشه لاغر شد

کارشناس به اندام 1402/04/07

سلام عزیزم برای لاغرشدن باید رژیم داشته باشید کنارش ورزش باشه عارضه داروییه و روند لاغری هم کندتره میتونین روی لینک بزنید وثبت نام کنید

- 1402/03/23

سلام من عصبی هستم واسترس زیاددارم دکتربهم قرص بوسپیراکس۵داده عوارض زیادداره؟یکی هم نوشته لاغرمیکنه درسته آیاآخه من نمیخوام لاغربشم همین

کارشناس به اندام 1402/03/24

سلام عزیزم درد قفسه سينه، گیجی، ضربان قلب تند، تب، ناهماهنگی عضلات، افسردگی، ‌ضعف عضلات، کرخ شدگی، مورمور شدن، درد يا احساس ضعف در دست و پا، راش پوستي یا کهیر، خشكي دست وپا، گلودرد، حركات غيرارادي بدن و.. ازعوارض دارو هست شما تحت نظر استفاده میکنید استرس میتونه باعث بی اشتهایی بشه

-الیاسی 1402/03/10

سلام. من بعد فوت مادرم درطی ۳ماه ۱۵ کیلو اضافه وزن داشتم. ورزش هم میرم اما وزنم تغییری نکرده فقط روبه افزایشه خیلی نگرانم چکار کنم؟؟ البته داروهای اعصاب هم میخورم .

کارشناس به اندام 1402/03/11

سلام عزیزم عوارض دارو که روی اشتها هم تاثیردارن منشا عصبی بودن روی وزن تاثیرداره درکنار ورزشتون برنامه غذایی رو هم داشته باشید اماارومتر وزن کم میشه برای رژیم روی لینک بزنید وثبت نام کنید

-فاطمه 1402/02/30

سلام خسته نباشید آیا قرص دلوکستین 20 باعث افزایش وزن میشه ؟

کارشناس به اندام 1402/02/31

سلام سلامت باشید داروهای دسته افسردگی عزیزم اشتها اور هستن

- 1402/02/12

سلام بعد از قطع قرص سرترالين وزن به حالت عادى برميگرده ؟

کارشناس به اندام 1402/02/13

سلام عزیزم با داشتن رژیم بله