راهکارهایی برای افزایش وزن کودک

با اینکه در دوران کودکی مادران، بیشتر قد کودکان را به عنوان شاخص اصلی رشد در نظر می گیرند، اما گاهی کودک آنقدر لاغر است که اوضاع را نگران کننده می کند. اینجاست که تغذیه نقش خود را بیش از پیش نشان می دهد و مادران به فکر روش هایی برای افزایش وزن کودک خود […]

افزایش وزن کودک
4.1 از 5

زمان مطالعه 13 دقیقه

تعداد بازدید 359229

تاریخ انتشار

با اینکه در دوران کودکی مادران، بیشتر قد کودکان را به عنوان شاخص اصلی رشد در نظر می گیرند، اما گاهی کودک آنقدر لاغر است که اوضاع را نگران کننده می کند. اینجاست که تغذیه نقش خود را بیش از پیش نشان می دهد و مادران به فکر روش هایی برای افزایش وزن کودک خود می افتند.

روش هایی برای افزایش وزن کودک

1- افزایش وزن کودک ؛ به کودک خود نوشیدنی هایی با کالری بالا پیشنهاد دهید

برای کودکان نو پا و پیش دبستانی که زیر وزن نرمال هستند، شیر، آب میوه های پر کالری و یا استاندارد می تواند منبع خوبی از انرژی باشد و افزایش وزن را سرعت ببخشد. اگر کودک می خواهد وزن اضافه کند این نوشیدنی ها نباید جای غذا را بگیرند. توصیه می شود نوشیدنی در کنار غذا یا به عنوان میان وعده استفاده شود.

1- آب میوه ها

فراهم کردن مواد مغذی و کالری مورد نیاز کودک به رشد وزنی و قدی او کمک می کند.

2- شیر کامل یا شیر 2% چرب

اگر شدت کمبود وزن کودکتان زیاد است با استفاده از نوشیدنی های سالم مانند شیر مقداری چربی و کالری اضافی به برنامه غذایی کودک تان اضافه کنید. دقت داشته باشید که شیر بدون چربی یا کم چرب شانس جذب کالری کافی را از کودک می گیرد.

2- افزایش وزن کودک ؛ به کودک خود غذا های پر انرژی بدهید

 به کودک خود غذایی بدهید که از نظر کالری و مواد مغذی غنی باشد. این نوع غذاها می تواند برای عضله سازی و همچنین ذخیره چربی انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن کودک را مهیا کند.

افزایش وزن کودک - غذای سالم

1- به کودک خود غذای سالم بدهید

غذای سالم غذایی است که دارای مواد مغذی و کالری مناسبی باشد و میزان شکر، چربی اشباع و سدیم آن کم باشد. غذاهای پر انرژی شامل مواد مغذی مانند ویتامین ها، املاح معدنی و فیبر هستند. به کودک خود مقادیر زیادی میوه، سبزیجات و لنیات بدهید زیرا این موارد سرشار از کالری های مفید و مواد مغذی هستند و به رشد کودک کمک می کنند. کودکان علاقه بسیار زیادی به غذاهایی مانند توت فرنگی، سینه مرغ و همچنین غذای بسیار مقوی که از شیر کم چرب به همراه برنج قهوه ای و عسل درست می شود، دارند.

2- غذاهای سالمی که به کودک خود می دهید را مدیریت کنید

غذاهای سالم و پرکالری بسیار به افزایش وزن سالم کودک شما کمک می کنند اما باید مدیریت شوند مثلا برای هر سه وعده به کودک خود ماکارونی ندهید و یا هر میان وعده او نباید یک کاسه تخمه آفتابگردان باشد.

چند نمونه از غذاهای مغذی

آجیل ها، ماکارونی با گوشت، استفاده از روغن کانولا و روغن زیتون برای پخت و پز، میوه های خشک شده و آب میوه های 100% طبیعی.

3- افزایش وزن کودک ؛ به وعده ها و میان وعده های کودک خود کالری اضافه کنید

با اضافه کردن چیزهایی به وعده اصلی یا میان وعده کودک کالری غذای دریافتی او را افزایش دهید. مثلا وقتی به کودک خود سیب می دهید آن را قطعه قطعه کنید و روی آنها کره بادام زمینی بمالید و یا به ساندویچ کودک خود پنیر هم اضافه کنید.

بسیاری از چاشنی ها دارای کالری هستند و طعم خوبی به غذای کودک اضافه می کنند تا بیشتر لذت ببرد. این چاشنی ها عبارتند از: کره، مربا، کره بادام زمینی، پنیر خامه ای و دیگر چاشنی ها. چنین چاشنی هایی می تواند کاری کند میل کودک به غذا بیشتر شود و در نتیجه کالری بیشتری دریافت کند.

کودک خود را با آزاد گذاشتن در انتخاب چاشنی غذا یا سالادش به خوردن بیشتر تشویق کنید. مثلا به او اختیار بدهید از میان سس های سالاد یکی را برای خود انتخاب کند تا روی سالادش بریزد. اضافه کردن چنین چاشنی هایی کمک می کند به شیوه ای سالم وزن کودک بالا رود.

یادتان باشد برای افزایش وزن کودک به روش های ناسالم و خوراکی های غیر مفید متوسل نشوید. برای تغذیه ی سالم دلبندتان توصیه های مفید دکتر کرمانی را در این باره از دست ندهید:

4- افزایش وزن کودک ؛ میان وعده ها را قطع نکنید

میان وعده ها باعث می شوند کودک بین وعده های اصلی نیز غذا بخورد و در نتیجه در طول روز کالری بیشتری جذب کند. سعی کنید وعده های اصلی را منظم به کودک خود بدهید تا با میان وعده ها تداخلی نداشته باشند.
برای صبح یا عصر که فرزندتان به مدرسه می رود میان وعده درست کنید و در کیف او بگذارید. مطمئن شوید در زمان مشخص از میان وعده استفاده می کند. حتی اگر احتیاج بود از معلم فرزند خود اجازه بگیرید تا میان وعده در بین کلاس بخورد. قبل از مدرسه یا قبل از ناهار سعی کنید یک میان وعده هرچند کوچک هم شده به کودک خود بدهید.

میتوانید چنین مواردی را به کودک بدهید نصف ساندویچ، میوه، سیب زمینی پخته با پنیر و یا دیگر غذاهایی که کودکان دوست دارند. کلوچه کشمشی با شیر پر چرب هم یک میان وعده پر انرژی و سالم برای کودکان است.

هرگز اجازه ندهید کودکتان یک وعده اصلی غذایی را از دست بدهد. صبحانه یک وعده الزامی برای کودک است و برای فعالیت در طول روز به او انرژی می دهد همینطور به کودک برای اضافه کردن وزن سالم کمک می کند. برای صبحانه غلات، نان تست، آب میوه طبیعی، ساندویچ کره بادام زمینی و شیر منبع مناسبی برای تامین انرژی و رساندن مواد مغذی به بدن کودک هستند. اگر کودک شما بعد از خوردن وعده اصلی همچنان احساس گرسنگی می کرد میتوانید به او سالاد میوه، بستنی میوه ای یا یک مشت آجیل بدهید.

5- افزایش وزن کودک ؛ با متخصص حرفه ای مشورت کنید

مشکلات جسمی و روانی سبب کاهش وزن شدید در کودکان می شود. اگر توان افزایش وزن کودک خود را ندارید و یا کودک دچار بیماری شده است حتما با متخصص تغذیه صحبت کنید. متخصص مانع افزایش وزن کودک را شناسایی و یا راه حلی برای افزایش وزن ارائه می کند. برخی اختلالات روحی در کودک مانند استرس شدید، غم و اندوه و یا اختلال در غذا خوردن باعث کاهش وزن سریع می شود. همچنین برخی اختلالات جسمی مانند فیبروز کیستیک و یا نوزادان نارس باعث بروز کاهش وزن در کودک می شود.

مزایای مشورت با یک متخصص تغذیه

متخصص تغذیه با مشاهده تغذیه و فعالیت روزانه کودک می تواند نقاط ضعف برنامه تغذیه کودک را شناسایی کند و برای بهبود آن پیشنهاد هایی را به شما ارائه دهد.

افزایش وزن کودک - متخصص تغذیه

نکات مهم

وقتی فرزند شما به مدرسه می رود مطمئن شوید که وعده غذایی را حتی هنگام بازی کردن فراموش نمی کند. به کودک خود صبحانه کامل بدهید و  روزی 3 لیوان شیر را در برنامه غذایی او باشد. نهار و شام کودک هم باید مغذی و متعادل باشد. کودک خود را به ورزش کردن به خصوص ورزش های عضله ساز تشویق کنید چون در افزایش وزن و اشتهای کودک کمک می کند.

هشدارها

از دادن غذاهای دارای چربی مضر و شکر مانند چیپس ، کیک های غیر خانگی ، آبنباتها و نوشابه برای اضافه شدن به کالری دریافتی کودک جدا بپرهیزید. این موارد غذایی شاید وزن کودک را بالا ببرند اما آسیب های جبران ناپذیری به دندانها، سوخت و ساز بدن، رشد عضلات، قلب و مغز کودک وارد می کنند.

4.1 از 5
این مطالب را از دست ندهید ...
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-مریم 1402/12/08

سلام آقای دکتر من پسرم ۶ سالشه اصلا اشتها نداره وبیماری تیرویید داره از بس چیزی نمیخوره حالت تهوع میگیره وزنشم ۱۷ کیلوممنون میشم کمکم کنی

کارشناس به اندام 1402/12/09

سلام عزیزم با مشورت پزشکشون مولتی ویتامین بهشون بدین

-یسرا 1402/11/08

سلام دخترم یکساله و۷ هست بهت چکارکنم

کارشناس به اندام 1402/11/09

سلام عزیزم سوالتون کامل نیست

رادمهر 1402/11/01

سلام آقای دکتر من پسر ۴ ساله دارم که طی یکسری آزمایشات متوجه شدم کم خونی داره و اشتها بخوردن هم زیاد نداره خوردنش در حد دو یا سه قاشق است،چکار کنم اشتهای بیشتر بشه و وزنگیری داشته باشه رنگ صورتشم سفید و گاهی اوقات زیر چشم‌هاش تیره میشه راهنمایم می‌فرماید ممنون

کارشناس به اندام 1402/11/02

سلام عزیزم تغذیه خیلی کامل وخوب باید باشه برای بیشتر شدن اشتها هم مکمل با نظر پزشک استفاده کنن

-محدثه 1402/10/30

سلام آقای دکتر خسته نباشین من دختر ۵سالشه کم بودی غدا دار چکار کنم که خوب بشه زیر چشم هاش سیا ه کبود هستش اصلنم لب به غدا نمیزنه به زور باید بهش دو لقم غدا بدهیم خوابشم با آرام نیست

کارشناس به اندام 1402/11/01

سلام عزیزم سلامت باشید مشکل داخلی ندارن ؟بررسی کردین ؟که کم خون نباشن یا از نظر گوارش سلامت باشن

نسرین 1402/10/17

سلام خسته نباشیددخترم ۱۰سالش وزنش ۲۲کیلوخیلی لاغروغذانمیخوره چیکارکنم

کارشناس به اندام 1402/10/18

سلام سلامت باشید عزیزم کم خونی یا مشکل گوارش ندارن؟

-nazila 1402/09/17

سلام آقای دکتر من یه دختر ۱۱ ماهه دارم ک شیر خشک میخوره غذا هم اصلا نمیخوره باید بهش چی بدم ک وزنش خوب باشه یکی هم اسم یک شربت بهم بدین ک اشتاه آور باشه خوشحال میشم

کارشناس به اندام 1402/09/18

سلام عزیزم سوپ حریره بادوم فرنی بهش بدین شربت اشتها هم با نظر پزشک کودکان استفاده کنید

-اسما 1402/08/13

سلام من یه پسر دارم 1سالشه و غذا.و شیر خیلی خوب میخوره ولی وزنش خیلی کمه 9کیلو هستش چیکار کنم وزنش بره بالا هر ماه

کارشناس به اندام 1402/08/14

سلام عزیزم به نسبت قد و سن باید وزن مناسبی وداشته باشن ماهانه برای چکاب که میرید در نمودار مناسب هست نیاز به نگرانی نداره

-الههه 1402/08/04

یه دختر دارم چهارماهشه وزنش ۵ کیلو دوماه بود ک بستری شد و بیماری مننژیت گرفت .حدود ۴۵ روز بستری شد بعد الان ک یکماه از ترخیصیش میگزره شیر خیلی کم میخوره زبونشو مثل حرکات ادامس با لثه هاش فشار میده بی تابی می‌کنه ب نظر شما چیشده .روستا هستم ۶ روز راهه تا ب دکتر برسم

کارشناس به اندام 1402/08/05

عزیزم‌ میتونه بخاطر بیماریش باشه درهرصورت متخصص اطفال باید چکاب وبررسی کنن

-محمد طاها 1402/07/23

سلام آقای دکتر من ی دختره ۱۴ ساله دارم غذا خوب نمیخوره ممنون میشم راهنمایی کنید قدش ۱۶۰ هست اما لاغر خيلی

کارشناس به اندام 1402/07/24

سلام عزیزم اشتها داره ؟مشکل داخلی مانند کم خونی استرس زیاد و....مانع اشتها و وزن گرفتن هست

-یگانه سیدالی 1402/07/16

سلام آقای دکتر دخترم نه ساله است و۱۸ کیلو وزن دارد و هیچ میل واشتها به غذا ندارد بسیار احساسی وحساس می‌باشد لطفاً بنده را راهنمایی کنید ممنون از شما

کارشناس به اندام 1402/07/17

سلام عزیزم باتوجه به سنشون با متخصص تغذیه کودکان مشورت کنید

-مریم 1402/07/16

سلام خسته نباشید دخترم۱۰سالشه۲۵کیلوهس۱۳۶قدش هس ازهمه هم کلاس هاش کم وزن هس خودشم خوب غذانمیخوره چکارکنم که وزنش خوب بشه

کارشناس به اندام 1402/07/17

سلام سلامت باشید عزیزم ازنظر داخلی باید بررسی بشه کم خونی مشکلات گوارشی میتونه مانع وزن گیری باشه

-محیا 1402/05/21

سلام داکتر صاحب من یه دختر چهار ماهه دارم که قدش ۶۵ سانت است و وزنش پنج ونیم کیلو یعنی از حالت نورمال یک کیلو کمتر است به نظر تون چیکار کنم آیا به پزشک مراجعه کنم و از طرف شب یعنی از ساعت ۱۲ شب دیگه تا و قت نماز صبح ساعت ۵ برای شیر خوردن بیدار نمیشه و وقتی برش میدارم که شیرش بدم خوابش سنگین است و شیر نمیخورد

کارشناس به اندام 1402/05/22

سلام عزیزم زودتر خودتون بیدارش کنید برای شیر تا قندخونشون نیوفته واختلالی هم در رشد ووزنگیری پیش نیاد

-حشمتی 1402/05/09

سلام من پسرم ۱۰ ساله دارم ۲۳کیلو وقتش ۱۳۰ اشتهاش خوبه ولی وزن نمیگیره دخترم ۴ ساله دارم ۱۳ کیلو ۳۰۰ هستش قدش ۱۰۰ هستش چیکار کنم وزن بگیرم

کارشناس به اندام 1402/05/10

سلام عزیزم مشکل داخلی نداشته باشن برای پسرتون میتونین رژیم بگیرید بالای 10 سال رژیم ارائه میشه روی لینک بزنید وثبت نام برنامه چاقی رو انجام بدین

- 1402/04/13

سلام وقت بخیر دختری 10ساله دارم که اضافه وزن شدید داره 63کیلوهست

کارشناس به اندام 1402/04/14

سلام عزیزم برای رژیم کاهش وزن دخترتون باید برنامه ای باشه که به رشدشون اسیب نزنه کاهش وزن ارومتری ودارن میتونین برای برنامه روی لینک بزنید وثبت نام کنید

-حسین کهوری 1402/02/14

سلام وقت بخیر من خواهرم ۷ سالش هست وزنش ۱۲ کیلو هست خیلی لاغر هسن چه کار کنم ۲ ماه وزنش به ب ۲۰ برسه اگه راه کاری هست به ام بگین ممنون میشم,!

کارشناس به اندام 1402/02/15

سلام وقت بخیر عزیزم راتوجه به سن کمی که داره باید بامتخصص کودکان مشورت کنید

- 1402/02/08

سلام من پسرم خیلی ضعیفه رشدش هم کنده چکار کنم خوب بشه نه

کارشناس به اندام 1402/02/09

سلام عزیزم زیر ده سال باشه باید به متخصص کودک مراجعه کنید مکمل تغذیه سالم وخوب وتوصیه های بالامیتونه کمک کننده باشه

...زهرا 1401/11/23

سلام دخترم ده سال و پنج ماهشه سی و هشت کیلو وزنشه و بیشتر شکم وپهلوهاش چاقه قدش هم 133هست دکتر غدد هم میبرمش برای قدش میگه که باید وزن کم کنه چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

کارشناس به اندام 1401/11/29

سلام عزیزم میتونه رژیم بگیره چون سن رشده روند لاغریش اهسته تره برای رژیم مناسب دخترتون روی این لینک بزنید وثبت نامشو انجام بدین

زهرا هاشمی 1401/11/15

زهرا هاشمی هستم دوسال دوماه هستم سیزده کیلو هستم اشتهاندارم باید چیکار کنم

کارشناس به اندام 1401/11/16

خانم هاشمی جان علت بی اشتهایی سرماخوردگی استرس عوارض جانبی دارو الرژی ناراحتی معده عدم تعادل هورمون و... هست بهتره برای بررسی و درمان با متخصص مشورت کنید

تسنیم فاتحی 1401/02/05

سلام آقای دکتر وقتتون به خیر تسنیم فاتحی هستم ۱۱ سالمه و ۲۸ کیلو هستم قدم بلنده ولی وزنم خیلی کمه دوست دارم صورت واندامم چاق بشه ممنونم اگه راه کار هایی بدید 🤝🙏

کارشناس به اندام 1401/02/06

سلام تسنیم جان شما باید از غذاهای پرکالری و مفید مثل سیب زمینی و حبوبات و ماکارونی بیشتر استفاده کنی مصرف مولتی ویتامین و آهن و زینک هم به افزایش اشتها و افزایش وزنت کمک می‌کنه ولی می‌تونی از رژیم افزایش وزن کودک و نوجوان دکتر کرمانی هم که به رشد سالمت کمک می‌کنه و مناسب سنت هست استفاده کنی اگر دوست داری از این رژیم استفاده کنی به این لینک مراجعه کن

تسنیم 1401/02/05

سلام من تسنیم هستم ۱۱ سالمه به خدا هر چی غذا خوراکی های مفید مثل کیک خونگی ،شیر ،آبمیوه ،انواع واقسام غذا هارو میخورم اما ۲۸ کیلو وزن دارم نمیدونیم با مامانم چیکار کنیم دیگه میشه راهنماییم کنید ممنونم🙏🙏🙏🙏🙏