این نشانه ها می گویند به اندازه کافی آفتاب نمی گیرید

بر اساس تحقیقات دانشکده پزشکی هاروارد بیشتر انسان های کره زمین از کمبود ویتامین D رنج می برند. اگر یکی از نشانه هایی که در ادامه گفته می شود را داشته باشید ممکن است از این دسته باشید. فهرست مطالب (کلیک کنید) احساس بد خلقی و افسردگی می کنیدوزن اضافه کرده ایددر خطر بیماری های […]

امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 9 دقیقه

تعداد بازدید 4560

تاریخ انتشار

بر اساس تحقیقات دانشکده پزشکی هاروارد بیشتر انسان های کره زمین از کمبود ویتامین D رنج می برند. اگر یکی از نشانه هایی که در ادامه گفته می شود را داشته باشید ممکن است از این دسته باشید.

احساس بد خلقی و افسردگی می کنید

دمای پایین هوا می تواند باعث افسردگی شود. هر چیزی که اسمش را بگذارید، پزشکان دلیلش را کمبود نور آفتاب می دانند. تحقیقات نشان داده افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند نسبت به کسانی که به اندازه کافی ویتامین D دریافت می کنند، 10 برابر بیشتر در خطر افسردگی قرار دارند. همانطور که می دانید ویتامین D را ویتامین نور آفتاب نیز می گویند. کمبود این ویتامین اساسا باعث کاهش هورمون سروتونین در مغز می شود. با قرار گرفتن در معرض نور خورشید سطح سروتونین افزایش می یابد، در نتیجه کج خلقی و افسردگی نیز کاهش می یابد. حتی برخی افراد در ماه های سرد و تاریک سال رو به نور درمانی می آورند.

وزن اضافه کرده اید

نور آفتاب همانطور که باعث تولید ویتامین D توسط پوست می شود، مواد مغذی مهم اسید نیتریک را نیز تامین می کند که باعث به حرکت در آمدن سوخت و ساز بدن و کاهش میل به پرخوری می شود. تحقیقات نشان داده قرار گرفتن در معرض اشعه های UV می تواند سرعت افزایش وزن را کم کند و دیابت را از بین ببرد.

در خطر بیماری های قلبی یا سرطان قرار دارید

خبر خوب: آفتاب گرفتن نیز یک نوع ورزش به حساب می آید؟! نه زیاد! چون هنوز کمی خطر سرطان پوست وجود دارد که باید نگرانش باشید. اما اگر در معرض نور خورشید قرار گرفتن خود را محدود کنید – برخی تحقیقات می گویند ما 90 درصد عمر خود را در داخل ساختمان ها می گذرانیم – بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات و همچنین بیماری های قلبی عروقی هستید. سال پیش محققان دانشکده پزشکی هاروارد به این نتیجه رسیدند مردانی که بر اثر قرار نگرفتن در معرض نور خورشید دچار کمبود ویتامین D می شوند بیشتر در خطر بیماری های قلبی قرار دارند. برخی از پزشکان می گویند روزانه 15 دقیقه بدون استفاده از ضد آفتاب زیر نور خورشید قرار گرفتن این شانس را به بدن می دهد تا برای خود ویتامین D تولید کند.

دچار استخوان درد شده اید

چیزی که ممکن است با آرتروز یا فیبرومیالژیا ( خستگی و درد مزمن عضلات ) در افراد بالغ اشتباه گرفته شود در واقع می تواند کمبود ویتامین D بر اثر قرار نگرفتن کافی در معرض نور آفتاب باشد. افراد بالغی که به اندازه کافی نور آفتاب دریافت نمی کنند، مخصوصا در زمستان که به دلیل سردی هوا نمی شود زیاد بیرون ماند، معمولا در استخوان و عضلات خود احساس درد و تیر کشیدگی می کنند و یا ممکن است هنگام صبح احساس خشکی در عضلات داشته باشند. مواد مغذی مانند کلسیم و کلاژن با هم کار می کنند تا استخوان بسازند، اما بدون مقدار کافی ویتامین D این فرآیند مختل می شود و ممکن است استخوان عضلاتتان درد بگیرد. ضعف استخوان ها می تواند نشانه کمبود کلسیم نیز باشد.

زیاد سرما می خورید

اجتناب از نور آفتاب می تواند بیشتر مریضتان کند. مقدار سالمی ویتامین D می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند که در نتیجه احتمال ابتلا به سرما خوردگی و آنفولانزا کاهش پیدا می کند. برای دور نگه داشتن سرماخوردگی سمج سعی کنید روزانه 10 تا 15 دقیقه زیر نور آفتاب بروید.

خوب نمی خوابید

در معرض نور خورشید قرار نگرفتن می تواند بعد از پایین رفتن خورشید تاثیر منفی روی خوابتان داشته باشد. تحقیقات نشان داده گذراندن زمان زیادی زیر نور مصنوعی یا خیره شدن به صفحات الکترونیکی می تواند باعث بروز مشکلات جدی برای خواب شود. در واقع اگر با ماندن در فضایی بسته خود را از نور آفتاب محروم کنید، چرخه شبانه روزی بدنتان را مختل می کنید. این یعنی به مرور دیگر نمی توانید خوابی عمیق و آسوده داشته باشید.

بیش از حد عرق می کنید

عرق بیش از حد روی پیشانی مخصوصا در شرایطی که ورزش نکرده باشید یا گرمتان نشده باشد یکی از نشانه های کلاسیک کمبود ویتامین D است. اگر پیشانی تان کمی بیشتر می درخشید ( حتی اگر دمای بدن و سطح فعالیتتان طبیعی بود ) شاید وقت آن رسیده که از پزشکتان بخواهید آزمایش خونی بگیرد تا مشخص شود آیا کمبود ویتامین D دارید یا خیر. حتی مقدار کمی کمبود ویتامین D می تواند منجر به مشکلات جدی زیادی برای سلامتی شود از جمله دیابت، آرتروز و سرطان.

همیشه از ضد آفتاب استفاده می کنید

فکر می کنید SPF بیشتر همیشه خوب است؟ تا وقتی به اندازه کافی زیر آفتاب قرار بگیرید در واقع اشعه های خورشید مزایای زیادی دارند. حتما لازم نیست هوا گرم یا کاملا آفتابی باشد که از مزایای کرم ضد آفتاب برخوردار شوید. حتی در یک روز ابری یا سرد نیز کمی قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند کمکتان کند بیشتر عمر کنید و روحیه تان نیز بهتر شود. هدف این است که از خانه بیرون بزنید و اجازه دهید کمی آفتاب به پوستتان بتابد.

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
mary 1395/09/28

فکر نکنم هیچوقت دچار کمبود این ویتامین بشم