دلایل بازگشت وزن چیست و چه عواقبی به دنبال دارد؟

هر بار مقداري وزن كم مي كنم و پس از مدتي دوباره آن وزن را اضافه مي كنم. اين اتفاق بارها و بارها و بارها برايم پيش آمده است. سعي مي كنم دفعه بعد جدي تر باشم رژيم سخت تري بگيرم بيشتر ورزش كنم اما در هر تلاش عقربه ترازو كندتر حركت مي كند و […]

بازگشت وزن
5 از 5

زمان مطالعه 25 دقیقه

تعداد بازدید 21921

تاریخ انتشار

هر بار مقداري وزن كم مي كنم و پس از مدتي دوباره آن وزن را اضافه مي كنم. اين اتفاق بارها و بارها و بارها برايم پيش آمده است. سعي مي كنم دفعه بعد جدي تر باشم رژيم سخت تري بگيرم بيشتر ورزش كنم اما در هر تلاش عقربه ترازو كندتر حركت مي كند و ديرتر به هدف مي رسم.
وقتي به هدفم رسيدم همين كه مي توانم شلوار مورد علاقه ام را براي مدتي بپوشم راضي ام مي كند. تا زماني كه شكمم دوباره جلو مي آيد و زيپ شلوار بسته نمي شود! عقربه هاي ترازو به سرعت مسير بازگشت را طي مي كنند تا مي رسند به همان جايي كه قبلا بودند. من هم در برابر اين بازگشت كاملا تسليم هستم. انگار بدن من فقط در وزن بالا احساس راحتي مي كند!
كتابي با نام دام چربي توسط پاركر پاپ نوشته شده است. صادقانه بايد بگويم وقتي آن را خواندم خودم را در آن ديدم مسيري كه دائم در حال طي كردن آن هستم. كم كردن وزن و دوباره اضافه كردن آن. واقعا چرخه ي زندگي من در همين خلاصه شده است؟
با خودم تصميم گرفتم به جاي اينكه تمام تمركزم را براي كم كردن 10 يا 15 كيلو وزن بگذارم تا بتوانم فلان لباس را بپوشم. سعي كنم وزني كه كم كردم را نه به دلیل لباس بلكه برای خودم نگه دارم چون مي خواهم سالم باشم و این چرخه تكراري را پايان دهم.
بسياري از ما دليل اصلي وزن كم كردنمان را نمي دانيم فقط به اهداف زود گذر چشم دوختيم. من بعضي افراد را ديدم كه 30 كيلو يا حتي بيشتر وزن كم كردند اما تنها از اينكه لباسهاي دلخواهشان را مي پوشند خوشحالند. نمي دانند وزني كه كم شده او را از چه بيماري هاي خطرناكي در امان نگاه داشته است. پس ارزش كاري را كه مي كنيد بدانيد و آنچه را كه به زحمت به دست آورديد به سادگي از دست ندهيد.
بازگشت وزن

دلایل بازگشت وزن چیست؟

بیشتر اوقات اوضاع طوری پیش می رود که فکر می کنیم کاهش وزن دو فاز متمایز دارد:

1. وزن کم می کنیم.

2. وزن کاهش یافته باز می گردد. اگر شما هم درباره کاهش وزنتان همین فکر را دارید پس جای خوبی آمدید. آمار خاصی وجود ندارد اما پژوهش ها نشان دادند چیزی حدود 80 تا 95 درصد افرادی که وزن کم می کنند دوباره به وزنشان اضافه می شود.

وقتی موضوع تثبیت کاهش وزن است برخی از فاکتورهای مشکل ساز مانند سن، جنسیت و ژنتیک را نمی توان کنترل کرد اما میزان یکجانشینی، آنچه می خورید و اینکه چقدر ورزش می کنید همچنان در اختیار خودتان است. همان مقدار تلاشی که برای کاهش وزن گذاشتید را باید برای تثبیت وزن به کار ببرید چون بعد از رسیدن به وزن ایده آل همه چیز تمام نشده و همان عاداتی که در طول رژیم رعایت می کردید در صورت بی توجهی موجب بازگشت وزن خواهند شد.

در ادامه می خواهیم به سراغ دلایل بازگشت وزن برویم و به شما نشان دهیم که سبک کاهش وزن نیز گاهی موجب بوجود آمدن چرخه ای از کاهش و افزایش وزن می شود.

1- برنامه های غذایی و ورزشی غیر واقع گرایانه

برخی از رژیم های غذایی به خصوص آنهایی که یک گروه غذایی را به کلی حذف می کنند برای دستیابی به اهداف بلند مدت مناسب نیستند ( بعلاوه ممکن است ناسالم باشند ) یعنی شاید وزنتان را کم کنند اما در پایان رژیم فرد قادر به کنترل نیست و دوباره وزنش افزایش می یابد. همین که چیزی را محدود می کنید، متوجه می شوید بدنتان هوسش را کرده است. همین مورد می تواند سریعا موجب به پایان رسیدن رژیم غذایی شود.

اگر برنامه های ورزشی غیر واقع گرایانه را درپیش بگیرید مطمئنا نتیجه بخش نخواهد بود. برای مثال فردی که یک روز در هفته هم ورزش نداشته ناگهان تصمیم می گیرد هفت روز هفته را به شدت ورزش کند. همین تصمیم خیلی ساده موجب شکست خوردن می شود. با اینکه چنین سبکی موجب می شود ناگهان وزن کم کنید اما همین برنامه غذایی و ورزشی نا مناسب و شدید شما را با تغییرات زیادی روبرو می کند و در نتیجه نمی توانید برای طولانی مدت ادامه دهید. همچنین یاد نگرفتید که چگونه عادات جدید و سالم برای خود بسازید.

در رژیم دکتر کرمانی علاوه بر اینکه هیچ گروه غذایی حذف نخواهد شد به فرد رژیم گیرنده اجازه داده می شود از طریق انتخاب روز منو غذاهای مورد علاقه خود را در برنامه غذایی بیاورد. در این حالت افراد در طول رژیم غذایی احساس محرومیت نخواهند کرد و در پایان رژیم می آموزند چگونه می توان با بکار بردن غذاهای همیشگی وزنشان را کنترل کنند. ناگفته نماند رژیم غذایی دکتر کرمانی با رسیدن افراد به وزن ایده آل یک لیست غذایی مخصوص تثبیت وزن نیز در اختیارشان قرار می دهد به همین دلیل است که کمترین بازگشت وزن را در میان افرادی که با این رژیم وزن کم کردند شاهد هستیم. پیشنهاد می کنیم گفت و گو با خانم صمدی را در لینک زیر مطالعه کنید.

بازگشت وزن

2- شکاف انرژِی

همین که شروع به کاهش وزن می کنید بدنتان تمام وزنی را که کم کرده را دوباره طلب می کند. بدن نمی تواند کاهش وزن عمدی و قرار گرفتن در قحطی را از هم تشخیص دهد. بنابراین بلافاصله وارد حالت محافظتی می شود، سرعت سوخت و ساز را پایین می آورد و اشتها را تحریک می کند تا دوباره ذخایر چربی را پر کند.

علاوه بر این وقتی وزن کم می کنید بدنتان برای نگهداری از خود به کالری کمتری نیاز پیدا می کند. با این حال بدن شما را تشویق می کند تا کالری دریافت کنید.

3- سبک زندگی بی تحرک

یکی دیگر از مقصرین بازگشت وزن رابطه شما با ماشین، تلویزیون، کامپیوتر و دیگر وسائل الکترونیکی است که تشویقتان می کنند ساعت ها بی تحرک باشید. نشستن سبب خاموش شدن سوخت و ساز شود اما این کاری است که بیشتر ما ساعت ها انجامش می دهیم. افرادی که توانسته اند با موفقیت وزن خود را کم کنند معمولا مدت زمان تماشای تلویزیون را محدود کردند و در طول روز به دنبال راه هایی برای فعال بودن هستند.

اگر می خواهید بدانید چگونه تکنولوژی باعث اضافه وزن مان می شود، این ویدئو را از دست ندهید:

4- ورزش ناکافی

جدای پرهیز از یکجا نشینی، ورزش برای کاهش وزن موفق و تثبیت آن ضروری است. ورزش مرتب بعد از رسیدن به وزن ایده ضروری است و هرچه بیشتر باشد بهتر هم می شود. هر کسی بسته به شاخص های مختلف از جمله جنسیت، سن، سطح تناسب اندام، وزن، ترکیب بدنی و ژنتیک به مقدار متفاوتی از ورزش نیاز دارد. متخصصان توصیه می کنند با دنبال کردن این راهنما شروع کنید:

  • برای کاهش وزن: 225 تا 420 دقیقه ورزش با شدت متوسط در هر هفته ( حدود 60 تا 90 دقیقه ورزش در بیشتر روزهای هفته )
  • برای پیشگیری از افزایش وزن: 150 تا 250 دقیق ورزش با شدت متوسط در هفته ( حدود 20 تا 35 دقیقه ورزش در بیشتر روزهای هفته )

چگونه از بازگشت وزن پیشگیری کنیم؟

راه حلی ساده وجود ندارد اما معمولا پیشگیری از بازگشت وزن ساده تر از کاهش آن است. بنابراین لازم است که برای جلوگیری از اضافه شدن مجدد وزن تلاش کنید. در ادامه درباره راه های جلوگیری از بازگشت وزن صحبت خواهیم کرد.

1- با کاهش آهسته وزن شروع کنید

وقتی خیلی سریع وزن کم می کنید به خصوص زمانی که بدون ورزش رژیم می گیرید فقط چربی نمی سوزانید بلکه عضله هم از دست می دهید. این اتفاق موجب کند شدن سرعت سوخت و ساز می شود در نتیجه بعدها می تواند با افزایش بیشتر وزن نیز در ارتباط باشد.

اگر به دنبال کاهش وزن در طولانی مدت هستید و می خواهید سبک زندگی خود را تغییر دهید باید آهسته تر پیش بروید. این شامل ورزش کردن هم می شود. برای ورزش کردن باید به دنبال فعالیتی باشید که از آن لذت می برید و همچنین چیزی باشد که از پسش بر میایید و می توانید برای انجامش برنامه ریزی کنید.

بازگشت وزن

2- احتساب مجدد کالری مورد نیاز

همانطور که گفته شد هرچه بیشتر وزن کم کنید بدن نیز برای نگهداری از خود به کالری کمتر نیاز پیدا می کند. دنبال کردن این مقدار کالری کمک می کند متوجه شوید برای حفظ وزن کم شده به چه مقدار کالری نیاز دارید.

وقتی محاسبه می کنید که در طول ورزش چه مقدار کالری می سوزانید مطمئن شوید مقدار کالری که بدون انجام ورزش با آن چربی می سوزاندید را کسر کنید. برای مثال اگر طی 30 دقیقه دویدن 300 کالری می سوزانید مقدار کالری که در حال نشستن می سوزاندید را کم کنید ( 20 تا 40 کالری ). این کار عدد دقیقتری از میزان کالری ورودی و خروجی به شما می دهد.

3- ورزش

دفاع درجه یک شما در برابر میل بدنتان به نگه داشتن وزن ورزش است. ورزش نه تنها کالری می سوزاند بلکه میل بدنتان به بازگشت وزن را نیز ضعیف می کند. تحقیقات هنوز تمام مکانیزم های پشت این موضوع را درک نکرده اما متخصصان معتقدند که ورزش کردن می تواند بدن را نسبت به لپتین ( هورمونی که اشتها را تنظیم می کند ) مقاوم کند. بنابراین کمتر از گذشته احساس گرسنگی خواهید کرد.

پژوهش روی موش ها نشان داد که ورزش می تواند بازگشت وزن را در آنها کاهش دهد. اگر تازه ورزش را شروع کردید ابتدا هر مقدار که توانایی دارید ورزش کنید و ببینید چه زمانی از روز را به آن اختصاص می دهید، سپس سعی کنید به مرور پیشرفت کنید. برنامه ورزشی تان باید شامل ورزش هوازی( حدود سه تا پنج مرتبه در هفته ) و ورزش قدرتی ( دو تا سه مرتبه در هفته ) باشد.

4- در طول روز فعالیت داشته باشید

در کنار ورزشی که دارید سعی کنید در طول روز نیز بیکار نباشید و فعالیت هایی برای خود ایجاد کنید. برای مثال اگر تمام روز پشت میز می نشینید سعی کنید همانجا فعالیت هایی انجام دهید. همچنین در زمان نهار نیز می توانید مقداری فعالیت داشته باشید. همچنین می توانید از گام شمار استفاده کنید و سعی کنید روزانه 5.000 تا 10.000 گام بردارید.

5- قوی بمانید

افرادی که کاهش وزنشان را بیش از دوسال تثبیت کردند بهتر می توانند جلوی بازگشت وزنشان را بگیرند. به نظر می آید هرچه بیشتر وزن کم شده را تثبیت کنید بهتر می توانید کالری ورودی و خروجی را جهت جلوگیری از بازگشت وزن تنظیم کنید. همچنین میزان نیاز به ورزش نیز بهتر برایتان جا می افتد. دو سال به نظر طولانی است اما این کار قرار است تبدیل به یک عادت و سبک زندگی شود. فراموش نکنید چه مدت طول کشید تا اضافه وزن زندگی را برایتان سخت کند، مسلما زمان کمی نبوده، پس باید به خود فرصت دهید.

این بدان معنا نیست که دو سال باید بدون هیچ خطایی پیش بروید. ممکن است مریض شوید، تعطیلات سرتان را شلوغ کند، آسیب ببینید، به مسافرت بروید یا انگیزه تان را از دست بدهید. ممکن است از مسیر ورزش خارج شوید اما مهم این است که چه کاری برای بازگشت می کنید. مسیر تغییر همیشه مستقیم نیست. اشتباهاتی که می کنید را قبول کنید و از آنها درس بگیرید و دوباره راهی برای بازگشت به برنامه تان پیدا کنید.

بازگشت وزن

عواقب بازگشت وزن چیست؟

افرادی که در رژیم غذایی به یویو معروفند ( یعنی وزن زیادی کم می کنند و دوباره آن را اضافه می کنند ) تنها نباید نگران خرید لباس هایی با سایزهای مختلف باشند. بر اساس پژوهش های جدید دانشکده پزشکی هاروارد، کاهش وزن و بازگشت وزن می تواند عواقب بدی برای سلامتی داشته باشد.

در این پژوهش محققان 129 فرد چاق را که به دیابت مبتلا بودند و در یک برنامه کنترل وزن شرکت کردند را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند افرادی که موفق شدند کاهش وزن 7 درصد یا بیشتر از وزن کلی بدنشان را به مدت یک سال تثبیت کنند بیشتر موفق خواهند بود که در ادامه نیز، این روند را ادامه دهند.

همچنین این افراد با چنین روندی به بهبود شرایط قلبی خود نیز کمک می کنند. وقتی وزن کم می کنند چربی بد موجود در خونشان کاهش و چربی خوب افزایش و سطح قند خون ثبات پیدا می کند. فشار خون نیز کاهش می یابد اما افرادی که وزن کم شده را بر می گردانند افزایش چربی و قند خون را تجربه می کنند. هر دوی اینها در ابتدای کاهش وزن پایین رفته بودند. حتی اگر 5 کیلو از وزن کم شده را برگردانید نیز چنین اتفاقی خواهد افتاد.

با اینکه این بررسی ها روی افراد دیابتی انجام گرفته بود اما سرپرست محققان می گوید این نتایج می تواند برای غیر دیابتی ها نیز به همین شکل باشد. تاثیر مثبت کاهش وزن از کاهش فشار خون گرفته تا بهبود  چربی در بین تمام افراد یکسان بوده است. بنابراین می توان گفتن تاثیر بازگشت وزن نیز به همین شکل خواهد بود.

چه دیابتی باشید چه نباشید، حتی مقدار کمی کاهش وزن ( از کاهش 5 درصد وزن کلی بدن شروع می شود) می تواند میزان سلامت قلب را بهبود ببخشد. دلیلش این است که از مقدار چربی های احشایی و یا چربی های قسمت شکمی کم می شود. چربی احشایی در عمق میان تنه قرار دارد و از خطرناک ترین چربی ها به حساب می آید. این چربی ها هورمون ها و مواد شیمیایی از خود ترشح می کنند که با دیابت و حملات قلبی در ارتباط است.

مردانی با دور شکم 101 سانت یا بیشتر به خاطر عملی که این نوع چربی در بدن انجام می دهد بیشتر در خطر بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند. در یک تحقیق که شرکت کنندگان حدود 10 سانت از دور شکمشان را کم کردند مشخص شد این عمل تا حدود زیادی روی کاهش خطر بیماری های قلبی تاثیر گذاشته است.

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-هانیه 1403/01/09

سلام خسته نباشید من ۱۷ سالمه من از‌مرداد ماه شروع کرده بودم به رژیم و ورزش جدی و تا اسفند هم ادامه دادم و از ۷۶ کیلو رسیدم به ۶۱ کیلو الان توی عید یکم بعد مدت ها به مدت ۳.۴ روز فقط خوراکی هایی که دوست داشتم خوردم وزنم شده ۶۴ خیلی ناراحتم میخوام هیچی دیگه نخورن

-... 1402/08/30

خسته نباشید. من 13 سالمه و خودم در خونه دوسال و خورده ای هست که ورزش میکنم. الان که مدارس باز شده درسام بیشتره و وقت ورزشم کمتر شده و تغذیمم کمتر ولی پر کالری، با اینکه خیلی وقته خوردن هله ووله امو کم کردم ولی حواسم نیست تو مدرسه میخورم، در این مورد نمیدونم چیکار کنم

کارشناس به اندام 1402/09/01

سلامت باشید عزیزم خوراکی های سالم تهیه کنید ازسبزیجات درمیان وعده هاتون استفاده کنید

- 1401/12/18

سلام دکتر وقتتون بخیر من لاغر بودم و مرحله یک و دو قرص های چاق کننده سینا رو استفاده کردم بعد یه ماه فقط صورتم چاق شد و جاهای دیگه بدنم فرقی نکرد ، خواستم ببینم باید چیکار کنم که فرم صورتم به حالت قبل برگرده ، الان واقعا غیر قابل تحمل شده از اون زمان که استفاده نمیکنم یه کوچولو لاغر تر شده صورتم ولی نه خیلی

کارشناس به اندام 1401/12/19

سلام وقت بخیر عزیزم صورت ونمیشه چاق یالاغر کرد زمان نیاز هست که بعدازقطع دارو به شرایط قبلی برگرده صورت

درسا ع 1401/09/05

سلام من حدودا در يكسال ٨ كيلو وزن كم كردم ولي الان دوباره داره برميگرده و اصلا طبق رژيم قبليم كه دارم پيش ميرم كم نمي كنم .. خيلي اعضابم بهم ريخته ... هم رژيم بگيري ولي به نتيجه اي نرسي...

کارشناس به اندام 1401/09/06

سلام وقت بخیر .عزیزم با تکرار عادت های اشتباه غذایی طبیعیه که وزن برگرده .شما برای کاهش وزن باید رژیمی بگیری که اصولی باشه و به اصلاح سبک تغذیه تون کمک کنه تا بعد از رسیدن به وزن ایده ال بتونید ونتون رو ثابت نگه دارید .رژیم دکتر کرمانی بارعایت همه استاندارد ها هم کمک میکنه وزنتون رو کم کنید هم سبک تغذیه تون رو اصلاح کنید پس میتونه بهترین انتخابتون باشه.میتونید برای ثبت نام و دریافت این رژیم به این لینک مراجعه کنید

Marzieh 1400/11/07

واقعا ممنونم. خیلی بهم کمک کرد

کارشناس به اندام 1400/11/10

ممنون از همراهی شما دوست عزیز

ساره 1395/12/22

ممنون برای مقاله خوبتون