باورهای رژیمی غلط که فکر می کنیم حقیقت دارند

چیزهایی مانند عکس های قدیمی خانوادگی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند و برای آنها ارزش قائلیم اما اگر این موارد باورهای رژیمی غلط باشد باید جلوی آنها را گرفت. بسیاری از ما وقتی کودک بودیم برخی از این باورهای رژیمی غلط را از بزرگ تر ها شنیدیم و فکر می کردیم حقیقت […]

باورهای رژیمی غلط
4.7 از 5

زمان مطالعه 34 دقیقه

تعداد بازدید 14804

تاریخ انتشار

چیزهایی مانند عکس های قدیمی خانوادگی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند و برای آنها ارزش قائلیم اما اگر این موارد باورهای رژیمی غلط باشد باید جلوی آنها را گرفت. بسیاری از ما وقتی کودک بودیم برخی از این باورهای رژیمی غلط را از بزرگ تر ها شنیدیم و فکر می کردیم حقیقت دارند. در حالی اکثر آنها از لحاظ علمی ثابت نشده است و نه تنها به کاهش وزن کمکی نمی کند بلکه سبب افزایش وزن هم خواهد شد.

اکنون زمان آن رسیده که یک بار برای همیشه به برخی از این باورهای رژیمی غلط نه بگوییم. در این مقاله سعی کردیم با واقعیت های علمی به سراغ باورهای رژیمی غلط بروم تا بتوانید تغییرات جدیدی را در برنامه خود ایجاد کنید.

باورهای رژیمی غلط

1. اگر می خواهید وزنتان را کم کنید، نان و برنج نخورید

عادتی که بین تمام افراد رژیمی باب شده این است که به همدیگر می گویند نان و برنج را حذف کنید تا زودتر لاغر شوید. چون این ها نشاسته دارند و سبب افزایش وزن می شوند. در حالی که برنج دارای ویتامین ب، آهن و روی هست که برای سلامت پوست و مو لازم است. همچنین سبب می شود بدن دچار ضعف و بی حالی نشود. نان هم ارزش سیری بالایی دارد اما باید بر اساس رژیم غذایی مناسب نه با حذف یک ماده غذایی لاغر شوید.

2. مصرف میوه باعث کاهش وزن می شود و نیازی به رژیم نیست!

آیا شما هم کسانی را دیدید که شام نمی خورند و  در عوض یک بشقاب میوه می خورند یا اینکه صبحانه هم میوه می خورند اما باید بدانید که این بسیار غلط است و میوه ها هم چاق کننده هستند و مصرف بیش از حدشان ضرر دارد. میوه ها قند طبیعی دارند که اگر بیش از حد مصرف شوند سبب چاقی یا دیابت می شود مثل خوردن زیاد موز. وقتی شام شب حذف می شود و میوه خورده می شود سبب بالارفتن قند خون و پایین آمدن ناگهانی آن می شود. در نتیجه گرسنه می شوید و یکی دوساعت بعد تصمیم می گیرید خوراکی دیگری انتخاب کنید.

باورهای رژیمی غلط را از زبان دکتر کرمانی بشنوید:

3. خوردن آخر شب چاق می کند!!

انواع خوراکی هایی که می خورید نه زمان مصرف شان سبب افزایش وزن می شود. بدن شما در ساعت های تاریکی با غذاها به طور متفاوتی عمل نمی کند. با این حال بسیاری از مردم شب ها به دنبال خوردن خوراکی هایی مثل بستنی، شکلات، چیپس و….. هستند که انرژی فوق العاده دارند. در ضمن بسیاری از افراد بین ساعات شام تا وقت خوابیدن به طور متناوب مشغول خوردن هستند. این الگوی مصرف قطعا در طولانی مدت سبب چاقی می شود. فارغ از اینکه صبح یا شب باشد. برای پیشگیری از کاهش وزن حتما می بایست مراقب نحوه انتخاب و نوع رفتار خوردنتان باشید.

4. هر چه کمتر کالری مصرف کنید موفق ترید؟!

شاید جزء کسانی باشید که این باورهای رژیمی غلط را قبول دارند که خوردن کالری کمتر باعث تثبیت وزن کم شده می شود. لازم است بدانید اگر برای بیشتر از یک هفته بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری بخورید، بدن شما فیتیله چربی سوزی را پایین می کشد تا هر کالری را که دریافت می کند نگه دارد. بدن شما نمی داند در جزیره متروکه گرسنگی می کشید یا برای پوشیدن یک مایو خوش رنگ در جزیره با آب و هوای صحرایی بی تاب شدید.

تنها راه حفظ آرامش سوخت و ساز بدن داشتن تحرک است.  وقتی کاهش وزن کُند می شود، تنها کافیست روزانه چند گام بیشتر بردارید یا هر کاری کنید که نفس کشیدنتان عمیق تر شود.

5. بین وعده های غذایی چیزی نخورید

معمولا در رژیم های غذایی که اغلب خودسرانه گرفته می شود سعی افراد بر این است که وعده های غذایی را حذف کنند و حتی بسیاری از مواقع رژیم های غذایی تک وعده ای استفاده می کنند. معمولا هر ۳ تا ۵ ساعت نسبت به غذایی که خوردیم، معده محتویات خوراکی خورده شده را در روده تخلیه می کند. این کار باعث درخواست غذا توسط بدن ما می شود. سپس معده در انتظار غذا می ماند.

اگر برای طولانی مدت ( بیشتر از ۶ ساعت ) غذایی به بدن نرسانیم، بدن خود را وارد حالت قحطی می کند. حالت قحطی دقیقا جایی است که بدن چربی بیشتری ذخیره می کند. بنابراین تصور غلط هر چی کمتر بهتر را کنار بگذارید. می توانید در میان وعده ها از یک لیوان شیر، یک بیسکوییت کوچک، میوه و چیزهای متنوع دیگر بهره ببرید.

6. صبحانه گرسنه تان می کند

بزرگترین اشتباه برای کاهش وزن، نخوردن صبحانه است. افراد زیادی برای صبحانه از مواد غذایی با قند ساده استفاده می کنند. مثلا یک کیک بزرگ را می خورند. این سوال مطرح است که کیک بزرگ بد است؟ خیر . کیک بزرگ بد نیست. اتفاق خوشایندی را برای ما رقم نمی زند. آن اتفاق چاق شدن است؟ خیر.

اتفاق بدی که خوردن قند ساده برای ما به وجود می آورد این است که قندها خیلی سریع ( بین نیم ساعت تا یک ساعت ) از معده ما خارج می شود و احساس گرسنگی، بی حالی و ضعف سراغ ما می آید. اینگونه است که خوردن قند ها ساده به تنهایی مناسب نیست. صبحانه باید دارای تمامی مواد غذایی لازم باشد، یعنی حتما در صبحانه خود از مواد غذایی دارای چربی مناسب مثل گردو، بادام، یک قاشق چایخوری کره بادام زمینی، کره طبیعی و … استفاده کنیم. این چربی ها با مصرف معمولی به روند کاهش وزن و سوخت چربی ها کمک فراوانی می کنند. نوشیدن شیر در اول صبح روز ما را پر نشاط می کند. وقتی صبحانه با انتخاب مواد غذایی مختلف انجام شود، کمک فراوانی به روند کاهش وزن و آب شدن چربی ها از بدن ما می کند.

7. برای کاهش وزن گیاه خواری کنید

برخلاف باورهای رژیمی غلط گیاهخواری تضمینی برای لاغری نیست. مانند هر رژیم غذایی دیگر رژیم غذایی گیاهخواری سرشار از خوراکی های پر کالری است. خیلی از غذاهای گیاهخواری سرشار از پنیر و خشکبار است که چربی و کالری بالایی دارند.

بنابراین تنها حذف گوشت و جایگزین کردن هر چیز غیر گوشتی دیگر که دارای انرژی زیادی است علاوه بر اینکه بدن انسان را دچار کمبودهایی می کند همچنین باعث دریافت کالری از مواد غذایی گیاهی می شود که در طولانی مدت تاثیری نامناسب را برای فرد به همراه دارد. آمارهای موجود در مراکز پزشکی دنیا نشان می دهند که تنها ۱۰ % افراد گیاهخوار موفق به کاهش وزن با گیاهخواری شدند.

باورهای رژیمی غلط

8. می توانید هر خوراکیِ بدون چربی را بخورید

خوراکی های بدون چربی، کالری دارند و برچسب های انرژی روی بسته های بدون چربی گواه آن است. بسیاری از مواد غذایی که تبلیغات وسیع نشان می دهند بدون چربی است برای طعم دار کردن غذا از شکر زیاد یا موادی در آن استفاده می شود که انرژی بالایی دارند. مقدار کمی چربی به شما کمک می کنند که خیلی دیرتر گرسنه شوید. می توانید به غذاهایتان روغن زیتون اضافه کنید و خیلی اوقات از چربی طبیعی درون غذاها بهره ببرید. هرچند واژه چربی ترسناک است اما خیلی کمتر از آنچه فکر کنید باعث چاقی تان شده است.

9.  هر رژیمی  که سریعتر وزن کم کند بهتر است

رژیم های سریع به سرعت وزن را کاهش می دهند اما بدن به شدت دچار بی حالی می شود. در نتیجه فرد میل به غذا خوردن دارد و احساس گرسنگی می کند. در نتیجه رژیم را نیمه رها می کند و نه تنها وزنی کم نمی کند بلکه به وزنی بیشتر از قبل می رسد. رژیم های سریع سلامت بدن را تحت خطر قرار می دهد و فرد از گروه های غذایی محروم می شود. این یعنی با کمبود بسیاری از ویتامین ها و موادغذایی روبه رو می شود. باید بدانید هیچ چیز برای لاغری معجزه نمی کند بلکه با رژیم غذایی صحیح و آهسته همراه با ورزش به وزن مناسب خواهید رسید.

10. کربوهیدراتها برای رژیم غذایی مضر هستند

بسیاری از ما تصور می کنیم که کربوهیدرات ها همه به یک شکل هستند. در رژیم غذایی ما ایرانیان مواد غذایی چون برنج و نان تهیه شده از آرد سفید به وفور وجود دارد که برای رژیم غذایی مضر است اما فراموش نکنید که کربوهیدرات ها منبع موثری برای بدست آوردن انرژی هستند و شما می توانید با استفاده از موادی مثل غلات کامل و یا لوبیا که کربوهیدرات هایی پر انرژی اما با درصد تولید چربی کمتری هستند استفاده کنید.

11. کربوهیدرات ها را حذف کنید تا لاغر شوید

قطع کامل کربوهیدرات از برنامه غذایی ممکن است در ابتدا باعث کاهش وزن شود اما پایدار نخواهد بود. این کار سالم نیست و خیلی سریع احساس خستگی، سستی، بد خلقی و حساس شدن خواهید کرد. سپس بعد از اینکه به غذا خوردن عادی باز می گردید دوباره وزنتان اضافه خواهد شد. به جای اینکه کربوهیدرات ها را به طور کامل حذف کنید انواع درست را بخورید. این موارد شامل کربوهیدرات های تصفیه نشده و کامل می شود. مواردی مانند نان سبوس دار، برنج قهوه ای و پاستا سبوس دار، دارای مقدار زیادی فیبر هستند که ویتامین و مواد معدنی دیگر هم در این دسته از غذاها پیدا می شود.

12. میوه و سبزیجات یخ زده از محصولات تازه ویتامین کمتری دارند

این باور تنها زمانی صحت دارد که شما در یک مزرعه پرورش میوه وسبزی زندگی کنید و به محض چیدن این محصولات از آنها استفاده کنید. پژوهش ها ثابت کردند میوه ها و سبزیجات در مراحل پس از چیده شدن و انتقال از بازار مقداری از ویتامین های خود را از دست می دهند و با توجه به این که سبزیجات و میوه ها هم در همین مرحله یخ زده می شوند پس میزان مواد مغذی و ویتامین ها آن تفاوت چندانی ندارد.

13. کلسترول تخم مرغ برای شما ضرر دارد

بسیاری از ما طبق باورهای رژیمی غلط فکر می کنیم که زرده تخم مرغ چون کلسترول دارد برای ما مضر است. بر اساس پژوهش های انجام شده هر زرده تخم مرغ 213 میلی گرم کلسترول دارد و متخصصان تغذیه میزان کلسترول برای فرد سالم در روز را 300 میلی گرم تعیین کردند. این مقدار برای افرادی که دچار ناراحتی قلبی و یا کلسترول بالای خون هستند چیزی در حدود 200 میلی گرم است. پس اگر سالم هستید و از برنامه مرتب ورزشی پیروی می کنید از خوردن تخم مرغ به عنوان منبع مهم پروتئین خودداری نکنید.

باورهای رژیمی غلط

14. نخوردن صبحانه به کم کردن وزن کمک می کند

بسیاری تصور می کنند که با حذف وعده های اصلی مواد غذایی می توانند وزن کم کنند اما باید گفت که شاید این تصور در مورد وعده های شام و یا نهار صحیح باشد اما نخوردن صبحانه به قصد وزن کم کردن اشتباهی بزرگ است. کسانی که صبحانه نمی خورند وعده نهار و شام را به مقدار بیشتری میل می کنند و حتی در طول روز دچار کسالت و تنبلی می شوند. پژوهش هایی که بر روی بیش از 6 هزار نفر در یک دوره 4 ساله در کشور انگلستان صورت گرفته است نشان دادند افرادی که صبحانه نمی خورند نسبت به دیگران بیشتر وزن اضافه می کنند.

15. ژنتیک شما وضعیت چاقی شما را مشخص می کند

باید گفت که این مورد جزء محکم ترین باورهای رژیمی غلط در مورد چاقی و یا لاغری است. ژنتیک و عوامل وراثتی تنها 25 درصد در این زمینه موثر هستند و باقی موارد مربوط به اراده و تلاش خود شماست. در هر مرحله از زندگی خود شما می توانید با تغییر عادات تغذیه و زندگی خود وزن خود را کاهش دهید.

16. کمتر بخورید تا لاغر شوید

خیلی از افراد فکر می کنند اگر وعده غذایی را حذف کنند در نتیجه کالری کمتری خوردند و به کاهش وزن خود کم کردند در حالی که این مطلب کاملا اشتباه است. افرادی که این مطلب را باور دارند با عملکرد بدنشان آشنا نیستند. زمانی که شما وعده‌های غذایی مثلاً شام یا صبحانه را حذف می‌کنید، سوخت و ساز بدن کم می شود. بنابراین شما در وعده بعدی غذای بیشتری می خورید. باید بدانید که حذف وعده غذایی و سپس پرخوری در وعده بعدی منجر به دریافت کالری بیشتری از حالتی می‌شود که آن وعده را دریافت می‌کردید. راه حل درست، دریافت وعده‌های غذایی سالم در حجم کم و دفعات بیشتر و میان وعده‌ها در طول روز است.

باورهای رژیمی غلط

17. بعضی از خوراکی ها بیشتر از کالری موجود می سوزانند

شاید این باورهای رژیمی غلط را در مورد سیب، گریپ فروت و سایر میوه ها شنیده باشید. متاسفانه این حرف مانند برگشتن از سفر قبل از رفتن به سفر است. از نظر جسمانی محال است. بدن شما وقتی مشغول هضم و جذب غذاست، کالری می سوزاند ولی فقط در حدود ۱۰% از کالری هایی که در روز مصرف کردید. سوال مهم اینجاست که آیا شما می توانید همیشه از چنین غذاهایی استفاده کنید؟!

18. باید اشتهای خود را انکار کنید

شاید این موضوع را شنیده باشید که می گویند تمایلات در ذهن شماست. اگر هوس خوراکی کردید ساده ترین کار این است که لیست علاقه مندی هایتان را از تلفن همراه یا کاغذی که قبلا آماده کردید پیدا کنید و به یکی از کارهایی که از آن لذت می برید مثل مطالعه کردن ، دیدن برنامه علمی، تماس تلفنی با یک دوست، پیاده روی و یا هر کار دیگری به جز خوردن باشد، بپردازید. البته اگر درگیری ذهنی تان شدید است پیشنهاد ما این است که بدون نگرانی از آنچه دوست دارید کمی بخورید تا راحت تر از آن دست بکشید.

یکی از بزرگترین مصیبت هایی که رژیم های غذایی و آموزش های مختلف لاغر شدن برای افراد چاق به ارمغان آورده است، احساس گناهی است که پس از هر بار خوردن یا فکر به خوردن به وجود می آید.

19. هشت لیوان آب در روز بنوشید

اشکالی ندارد روزی هشت لیوان آب بنوشید. این نوشیدنی بدون کالری تشنگی را برطرف می کند و نقش حیاتی در تثبیت دمای بدن و دفع ضایعات آن دارد اما نوشیدن هشت لیوان آب در طول روز تنها یک تخمین سخت گیرانه نه یک قانون است. نیاز به مایعات بستگی به سن، جنسیت، وزن، میزان فعالیت و آب و هوا دارد. علاوه بر این ها، نیاز بدنتان به آب را می توانید از راه های دیگر به جز نوشیدن آب ساده رفع کنید.

در طول روز بیشتر غذاهایی که می خورید به خصوص میوه ها و سبزیجات دارای آب هستند. بنابراین جای نگرانی برای نوشیدن 8 لیوان آب وجود ندارد. فقط اجازه ندهید احساس تشنگی شدت پیدا کند و همین برای تامین آب بدن کافی است.

20. پختن سبزیجات ارزش غذایی شان را نابود می کند

به این فکر می کنید که برنامه غذایی خام خواری را شروع کنید؟ پژوهشگران دریافتند خام خوردن سبزیجات همیشه بهترین روش برای دریافت بیشتر مواد مغذی نیست. در طی فرآیند پخت نه تنها بیشتر مواد مغذی سبزیجات حفظ می شود بلکه در برخی مواد پخته شدن مواد مغذی آنها را بیشتر در دسترس بدن قرار می دهد.

نتایج پژوهشی نشان داد پختن هویج تا زمانی که مقداری نرم شود بتاکاروتن آن را تا 40 درصد افزایش می دهد. همچنین در پژوهشی دیگر مشخص شد گرم کردن گوجه فرنگی ها مقدار لیکوپن آنها را زیاد می کند. دلیل این افزایش آن است که گرما باعث تخریب دیواره هایی می شود که مواد مغذی مانند بتاکاروتن و لیکوپن را در خود به دام انداختند. نتیجه اینکه سبزیجات را هم به صورت خام و هم به صورت پخته میل کنید.

21. مرغ را برای از بین بردن باکتری هایش بشویید

این مسلما کاری است که پدر یا مادرتان انجام می داده است. در واقع سال هاست که این توصیه پابرجاست. مرغ را قبل از اینکه بپزید زیر آب بگیرید. اما این تنها جایی است که می توانید به والدین یا مادربزرگ خود بگویید کارشان اشتباه است.

اول اینکه آب باکتری ها را نمی شوید، پختن مرغ یا دیگر گوشت ها در دمای مناسب تنها راه از بین بردن باکتری ها است. دوم اینکه شستن مرغ با آب باعث می شود باکتری های بد آن علاوه بر دست ها روی کابینت ها و جاهای دیگر نیز پخش شود. به راحتی می توان گفت تمام چیزهایی که اطراف سینک آشپزخانه هستند درگیر خواهند شد. بنابراین همه چیز را به پخت مناسب گوشت واگذار کنید.

22. نمک برایتان بد است

برخلاف باورهای رژیمی غلط نمک ذاتا برایتان خطرناک نیست. اول اینکه باید بدانید نمک دارای سدیم است. یک قاشق چای خوری نمک 2.300 میلی گرم سدیم دارد. بدن به سدیم برای کنترل حجم خون، تنظیم فشار خون و تثبیت عملکرد مناسب عصب ها و عضلات نیاز دارد. نمک برای عملکرد بدن انسان ضروری است. پس چرا نمک اینقدر بد نام شده است؟ دلیلش این است که ما بیش از حد نمک استفاده می کنیم یعنی بیش از 3.400 میلی گرم سدیم در روز.

مصرف بیش از حد سدیم در برنامه غذایی با بالا رفتن فشار خون و خطر سکته مغذی و بیماری های قلبی در ارتباط است. بر اساس پژوهش های انجام شده حدود 70 درصد این سدیم اضافی از غذاهای فرآری شده و غذای رستوران ها می آید. بنابراین نمک برایمان بد نیست اما باید تعادل را حفظ کنیم.

باورهای رژیمی غلط

23.  آبِ میوه ، آب و قند است

گاهی اوقات شربت هایی که با نام میوه ارائه می شوند کاملا غیر طبیعی هستند و با رنگ و قند به آنها طعم اضافه می شود. خوشبختانه آب میوه های طبیعی چنین نیستند. بنابراین برای سلامت خودتان از آب میوه های 100 درصد طبیعی استفاده کنید نه از مواردی که روی آنها نوشته دارای فلان درصد آب میوه طبیعی است. با اینکه مصرف میوه کامل اولین توصیه متخصصان تغذیه است اما نوشیدن آب میوه 100 درصد طبیعی نیز خالی از مواد مغذی نیست. اگر خودتان آب میوه نمی گیرید سعی کنید آن را از شرکت هایی بخرید که مورد اعتماد است.

24.  از خوردن زرده تخم مرغ پرهیز کنید

خوردن سفیده تخم مرغ بدون زرده مانند این است که شلوار بپوشید اما پیراهنتان را یادتان برود. چرا باید تخم مرغ را کامل بخوریم؟ از سفیده تخم مرغ پروتئین با کیفیت بالا دریافت می کنید اما از زرده تخم مرغ مقدار زیادی مواد مغذی مناسب قلب مانند کولین، لوتئین، زاکسنتین، امگا 3 و حتی مقداری پروتئین دریافت خواهید کرد. البته کلسترول نیز تنها در زرده تخم مرغ وجود دارد که آن را هم دریافت می کنید اما بر اساس پژوهش های سازمان پیشگیری از بیماری ها و ارتقا سلامت آمریکا کلسترول در برنامه غذایی تاثیر قابل توجهی روی کلسترول بد ( LDL ) ندارد.

چربی های اشباع و چربی های ترانس هستند که روی سطح این نوع کلسترول در خون تاثیر می گذارند. در واقع سطح بالای کلسترول معمولا به ژنتیک و سبک زندگی ناسالم یعنی الگوی غذا خوردن نادرست، نداشتن تحرک، سیگار کشیدن یا اضافه وزن مربوط می شود.

25. کرفس، غذایی با کالری منفی است

این باورهای رژیمی غلط مدت زمان زیادی است که در بین مردم رواج دارد با این حال آسیبی هم به کسی نمی رساند. یک ساقه کرفس بزرگ 10 کالری دارد. مطمئنا درباره تاثیر گرمایی غذاها شنیدید و اینکه غذا برای اینکه هضم شود باید فرآیندی طی کند که خود به سوزاندن کالری نیاز دارد. برخی بر این باورند کالری که بدن برای هضم کرفس باید به کار بگیرد از کالری این غذا بیشتر است بنابراین به آن کالری منفی می گویند. در واقع چنین چیزی حقیقت ندارد و بدن کالری چندانی برای هضم یک غذا استفاده نمی کند.

4.7 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
سارا 1402/07/30

روزانه باید چقد برنج ونون و تخم مرغ مصرف کرد که استاندار د باشه ؟ من برنج نصف بشقاب نون هم یه نون لواش و تخم مرغ هم یه عدد می خورم درصورتی که می تونم از بیشتر هم بخورم ولی کنترل می کنم خودمو آیا این پرخوریه؟

کارشناس به اندام 1402/08/01

عزیزم مقدارها برای هرفرد باتوجه به مشخصات و ویژگی های فردی متفاوته وبرنامه تعیینش میکنه روزی یک تخم مرغ و میتونین میل کنید نان وبرنج هم سبوس دار مصرف کنید

نیوشا- 1402/02/29

سلام خسته نباشید ببخشید این مطلب که میگن میتونیم بعضی شب ها به جای شام یک تکه مثلثی کیک یا چیز دیگه ای بوریم درسته ؟

کارشناس به اندام 1402/02/30

سلام سلامت باشید عزیزم بجای وعده اصلی کیک و .. نخورید فقط غذا رو میل کنید که ترکیب غلات کامل و پروتئین باشه