خواص شگفت‌انگیز دانه چیا برای زیبایی و آبرسانی پوست

همه ما برای داشتن یک پوست سالم، شفاف، روشن و مرطوب از انواع کرم‌ها و لوسیون‌ها استفاده می‌کنیم؛ غافل از این که پوست بدن‌مان، بعد از مدتی به این مواد کارخانه‌ای وابسته می‌شود و این مواد صرفا یک روکش زیبا برای پوست آسیب‌دیده ما هستند. بهترین راه، مصرف مواد غذایی طبیعی است که بزرگ‌ترین ویژگی‌شان […]

دانه‌های چیا، سرشار از مواد مغذی هستند و به ویژه برای کاهش وزن و آبرسانی پوست مصرف می‌شوند.
5 از 5

زمان مطالعه 15 دقیقه

تعداد بازدید 54609

تاریخ انتشار

همه ما برای داشتن یک پوست سالم، شفاف، روشن و مرطوب از انواع کرم‌ها و لوسیون‌ها استفاده می‌کنیم؛ غافل از این که پوست بدن‌مان، بعد از مدتی به این مواد کارخانه‌ای وابسته می‌شود و این مواد صرفا یک روکش زیبا برای پوست آسیب‌دیده ما هستند. بهترین راه، مصرف مواد غذایی طبیعی است که بزرگ‌ترین ویژگی‌شان کمک به آبرسانی پوست است. مشابه ژل آلوئه ورا، ژل دانه چیا نیز برای پوست بسیار مرطوب‌کننده و آبرسان است. دانه چیا برای پوست سرشار از فیبر است، به این معنی که آب را جذب و حفظ می‌کند. این کیفیت آن را به یک آبرسان قوی و شگفت‌انگیز تبدیل می‌کند تا اطمینان حاصل شود که پوست شما به خصوص در ماه‌های تابستان خشک نمی‌شود. در این مقاله خواص و ماسک دانه چیا را معرفی خواهیم کرد.

دانه چیا چیست؟

دانه‌های چیا از گیاه مریم گلی، گیاهی گلدار، که به دلیل ایجاد بافت ژل‌مانند، زمانی که در مایع خیسانده می‌شود، استخراج می‌شود. این دانه‌ها به عنوان یک نیروگاه تغذیه در نظر گرفته می‌شوند، زیرا سرشار از پروتئین، کلسیم، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین E، روی، آهن، چربی‌های غیراشباع و منیزیم هستند.

به علاوه این دانه‌ها ده برابر وزن خود می‌توانند آب در خود ذخیره کنند که آن‌ها را تبدیل به یک ماده‌ی خوب برای استفاده در اسموتی و دیگر غذاها می‌کند. اما باید مواظب باشید بیش از حد استفاده نکنید، استفاده بیشتر از میزان توصیه شده باعث می‌شود فیبر موجود در این دانه‌ها معده را ناراحت کند.

هر آنچه در مورد دانه چیا می‌خواهید بشنوید در این پادکست بیان شده:

خواص دانه چیا برای زیبایی

این دانه‌های کوچک سرشار از مواد مغذی هستند و به ویژه برای کاهش وزن و آبرسانی پوست مصرف می‌شوند:

دارای فیبر بالا

رژیم غذایی با فیبر کافی به جلوگیری از یبوست و سالم نگه داشتن دستگاه گوارش و در نتیجه پوست کمک می‌کند. یک وعده ۲۸ گرمی، کمی کمتر از ۱۰ گرم، منبع قابل اعتماد فیبر را فراهم می‌کند. توصیه روزانه برای بزرگسالان ۲۵ تا ۳۰ گرم است، بنابراین یک وعده دانه چیا می‌تواند ۳۰ درصد از این مقدار را برآورده کند.

پیشگیری از آسیب رادیکال های آزاد

زغال اخته برای داشتن میزان بالای آنتی اکسیدان همیشه مورد ستایش بوده است. اما باید بگوییم دانه چیا مانند زغال اخته عمل می‌کند. حتی میزان آنتی اکسیدان موجود در یک وعده از دانه‌ی چیا سه برابر قوی‌تر از آن چه در زغال اخته وجود دارد است.

آنتی اکسیدان‌ها برای سلامت ضروری هستند، چون از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد دفاع می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها از پوست نیز مراقبت می‌کنند.

دانه‌های چیا دارای سطوح بالایی از آنتی اکسیدان هستند که به مبارزه با آسیب‌های رادیکال‌های آزاد که در اثر قرار گرفتن پوست در معرض اشعه UV ایجاد می‌شود، کمک می‌کند. این همچنین برای جلوگیری از مشکلات پوستی مرتبط با افزایش سن مانند چین و چروک و خطوط ریز مفید است.

مصرف دانه چیا برای جلوگیری از مشکلات پوستی مرتبط با افزایش سن مانند چین و چروک مفید است.

مصرف دانه چیا برای جلوگیری از مشکلات پوستی مرتبط با افزایش سن مانند چین و چروک مفید است.

تسکین‌دهنده و کاهش‌دهنده التهاب پوست

بیشتر مشکلات پوستی ما به دلیل نوع دیگری از التهاب در پوست اتفاق می‌افتد. دانه چیا دارای خواص خنک‌کنندگی فوق‌العاده‌ای است که در تسکین التهاب و حفظ سلامت و آرامش پوست مفید است.

سد پوست در برابر آسیب‌های خورشید

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه‌های چیا به‌عنوان یک سد فعال در برابر آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب عمل می‌کنند.

آبرسانی به پوست

فیبر موجود در دانه چیا می‌تواند مقادیر زیادی آب را جذب کند. این باعث می‌شود وقتی به رژیم غذایی یا روتین مراقبت از پوست ما اضافه می‌شود، یک عنصر آبرسان بسیار مفید باشند. مانند ژل آلوئه ورا، ژل خیس شده دانه چیا برای پوست بسیار آبرسان است.

افزایش درخشندگی پوست

مصرف منظم دانه چیا به افزایش درخشندگی و خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند. این امر به فراوانی مواد مغذی حیاتی مانند ویتامین C، ویتامین A، فولات، آهن و پتاسیم موجود در دانه‌های چیا که باعث درخشش پوست می‌شوند، نسبت داده می‌شود.

خواص شگفت‌انگیز دانه چیا برای زیبایی و آبرسانی پوست - 2 - دانه چیا برای زیبایی - ورزش و سلامتی

ویتامین C، ویتامین A، فولات، آهن و پتاسیم موجود در دانه‌های چیا باعث درخشش پوست می‌شوند.

بهبود الگوهای خواب

همه ما می‌دانیم که خواب کافی برای سلامت پوست ضروری است. خواب خوب به پوست کمک می‌کند آسیب‌های سلولی را ترمیم کند و پوست ما را سالم نگه می‌دارد. دانه‌های چیا دارای سطوح بالایی از تریپتوفان هستند که به ما کمک می کند خوب بخوابیم. این عنصر مغز ما را آرام می‌کند و از بی‌خوابی مرتبط با اضطراب جلوگیری می‌کند و به طور کلی چرخه خواب ما را بهبود می‌بخشد.

بهبود سلامت روده

محتوای فیبر موجود در دانه چیا محلول در آب است. این موضوع برای حمایت از سلامت روده از بسیاری جهات بسیار مفید است. باکتری‌های دوست‌دار روده، دانه چیا را به روده‌ها می‌رساند و به تنظیم حرکات روده کمک می‌کند. زمانی که دستگاه گوارش به خوبی کار کند و سموم بدن به درستی دفع شود، پوست صورت و بدن روشن‌تر و شفاف‌تر خواهد شد.

ضد استرس

اولین اثر نامطلوب استرس بر روی پوست ما به صورت جوش و تیرگی، ظاهر می‌شود. هر چه استرس کمتر باشد، پوست ما بهتر خواهد بود.

منیزم، که به کاهش کورتیزول (هورمون استرس) کمک می‌کند. دانه‌های چیا همچنین حاوی ترپیتوفان و آمینواسید هستند که می‌توانند به بدن‌تان کمک کنند سروتونین تولید کند. سروتونین به بدن کمک می‌کند با اضطراب مبارزه کند.

معکوس کردن آسیب های UV روی پوست

مصرف دانه چیا یا استفاده از محصولات مبتنی بر دانه چیا بر روی پوست به معکوس کردن آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش به پوست کمک می‌کند.

اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی اکسیدان‌های موجود در دانه چیا با تحریک تولید کلاژن که به ترمیم سلولی کمک می‌کند، از آسیب نور خورشید جلوگیری کرده و آسیب اشعه ماوراء بنفش را معکوس می‌کند.

خواص شگفت‌انگیز دانه چیا برای زیبایی و آبرسانی پوست - 4 - دانه چیا برای زیبایی - ورزش و سلامتی

آنتی اکسیدان‌های موجود در دانه چیا با تحریک تولید کلاژن به ترمیم سلولی کمک می‌کند.

کمک به کلاژن سازی پوست

دانه چیا منبع کاملی از پروتئین است. این غذای فوق العاده شامل تمام 9 اسید آمینه ضروری و اسیدهای چرب است که بدن ما را ترمیم و رشد می‌دهد. این پروتئین‌ها و لیپیدها سلول‌های خونی، ماهیچه‌ها و بافت‌ها را ترمیم و حتی به تولید کلاژن کمک می‌کنند که منجر به سلامت پوست می‌شود.

نکته این جاست که بدن ما نمی‌تواند همه این‌ها را به تنهایی تولید کند و ما فقط می‌توانیم این عناصر سازنده مهم را فقط از رژیم غذایی خود به دست آوریم. دانه چیا یک منبع غذایی عالی از پروتئین‌های ضروری است که به داشتن پوستی سالم کمک می‌کند.

ماسک دانه چیا

دانه چیا را می‌توانید با کمی ژل آلوئه‌ورا، عسل، شیرنارگیل، آب‌لیمو، روغن بادام شیرین، روغن زیتون یا شیر مخلوط کنید و به صورت یک ماسک روی صورت خود بگذارید و بعد از ۱۵ دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

مداومت در استفاده از این ماسک مغذی و آبرسان، به مرور موجب روشن شدن و طراوت پوست صورت شما خواهد شد.

عوارض مصرف دانه چیا برای پوست

دانه‌های چیا به طور کلی برای مصرف بی‌خطر هستند. فقط برخی از افراد ممکن است به دانه چیا آلرژی داشته باشند، اما شایع نیست.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ اشاره می‌کند که دانه‌های چیا دارای شباهت‌های ساختاری با سایر مواد غذایی است که افراد ممکن است به آن‌ها حساسیت داشته باشند، مانند دانه‌های کنجد و فندق.

با این حال، مشخص نیست که چه تعداد از مردم تحت تأثیر این موضوع قرار دارند. هر فردی که پس از خوردن دانه چیا علائم جدیدی را تجربه می‌کند باید مصرف آن را متوقف و با پزشک مشورت کند.

آن چه از مقاله دانه چیا برای زیبایی آموختیم:

در چند سال اخیر استفاده از دانه‌ چیا برای زیبایی پوست صورت و بدن، در برنامه‌های غذایی مختلف مرسوم شده است. هر چند که با وجود مواد مغذی فراوان، دانه چیا هنوز قهرمانی گمنام است. دانه‌هایی کوچک با خواص و فوایدی بزرگ برای سلامت قلب، کاهش وزن و کاهش قند خون. همچنین شفافیت و مرطوب‌ شدن پوست صورت از جمله خواص دانه چیا برای پوست است. این دانه‌های مقوی را به چند روش می‌توانید برای سلامت پوست مصرف کنید مانند استفاده از ماسک دانه چیا. البته مانند هر ماده غذایی دیگر مصرف بیش از اندازه آن ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد کند. اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف دانه چیا با پزشک خود مشورت کنید.

منابع:  ++

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

5 از 5
این مطالب را از دست ندهید ...
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-آتوسا 1402/12/27

توضیحات خیلی کامل بود ممنونم ازتون

کارشناس به اندام 1402/12/28

مرسی از همراهی شما عزیزم

بهاران 1402/12/11

آیا جوشاندن دانه چیا خواص آن را از بین می برد

کارشناس به اندام 1402/12/12

عزیزم نیازی به حرارت نداره باکمی خیساندن قابل خوردنه

-فاطمه 1402/10/17

چگونه از دانه چیا برای چاقی استفاده شود.

کارشناس به اندام 1402/10/18

عزیزم هیچ ماده غذایی به تنهایی چاق یا لاغر کننده نیست در نوشیدنی ها میتونین ازش استفاده کنید

-زهرا 1402/09/14

من دانه چیا رو برای چاقی صورت میخورم یه قاشق در یک لیوان شیر همراه یک قاشق عسل قبل از خواب میخوزم روشش درسته؟؟

کارشناس به اندام 1402/09/15

عزیزم هیچ ماده خوراکی نمیتونه موضعی ناحیه خاصی رو پر و چاق کنه

-الهام 1402/07/09

سلام من دانه چیا رو قبل از ناهار و قبل از شام یه قاشق غذاخوری در یک لیوان آب گرم بعد از۱۵ دقیقه مصرف میکنم این روش درسته؟ و اینکه برا پسر ۱۵ ساله و ۸ ساله مفید هست؟

کارشناس به اندام 1402/07/10

سلام عزیزم درمیان وعده میشه استفاده کرد کالری هم داره اعتدال درخوردنش رعایت بشه از قبل خیس باید بشه

-pic 1402/03/02

سلام ببخشید یه سوال دارم اگر هر روز به جای نهار و شام فقط نخود اب پز خورد چاق کننده هست

کارشناس به اندام 1402/03/03

سلام عزیزم اول اینکه نیاز بدن تامین نمیشه بعد زیاده روی در خوردن هرچیزی روی وزن تاثیر داره

-RM 1402/03/01

سلام وقتتون بخیرچشمم آستیگمات هست ایا دانه چیا مفید هست برای آستیگمات استفاده کنم

کارشناس به اندام 1402/03/02

سلام عزیزم تاثیری نداره

سحر 1400/12/15

سلام‌ چطوری استفاده میشه تخم چیا منظورم اینه ک یه قاشق تخم چیاچقدآب بریزیم وآب ولرم باشه یاآب سرد

کارشناس به اندام 1400/12/16

سلام سحر جان تو آب ولرم باشه بهتره

ناهید 1400/09/17

سلام ممنونم بابت اینکه اینقدرقشنگ وعامیانه واسمون توضیح دادید،یسوال خدمتتون دارم،پدرم پروستات داشتن وعمل کردن وحدود۵سال میشه ازعملشون گذشته،آیاایرادی نداره واسشون روزی یباراستفاده کنند؟ممنونم

کارشناس به اندام 1400/09/24

سلام دوست عزیز اگر در مصرفش اعتدال رعایت بشه مشکلی نداره

حدادیان 1400/08/10

سلام دانه چیا واسه دختر یا پسر نوجوان مشکلی نداره استفاده کنند

کارشناس به اندام 1400/08/27

سلام دوست عزیز اگر حساسیت ندارید مشکلی نداره

نسیم 1400/08/03

یک قاشق مربا خوری دانه چیا+یک استکان کوچک گلاب+یک استکان کوچک عرق نعنا نیم ساعت قبل از ناهار وشام استفاده میکنم.

ش طاهریان 1400/06/23

سلام در حالت معمولی برای فردی با وزن مناسب روزی چقدر دانه چیا توصیه میشه مصرف کند

کارشناس به اندام 1400/07/14

سلام دوست عزیز 1 قاشق غذاخوری مناسب هست

محمدرضا 1400/05/06

سلام ممنونم ازتوضیحات مفیدتون .سوالم اینه من صبحها ناشتا یکو نیم ساعت پیاده روی میرم آیا میتونم ناشتا قبل پیاده رویم استفاده کنم ممنون

کارشناس به اندام 1400/05/23

سلام دوست عزیز بله مشکلی نداره

موسوی صدیق 1400/04/30

سلام دانه ی چیا که در عربی به آن دانه ی شیا می گویند اگر یک یا دو قاشق غدا خوری را روی یک کاسه سالاد بریزیم و مصرف کنیم به کنترل قند خون برای دیابتیها کمک می کند و پانکراس را پاک می کند

الهام 1400/04/29

واسه کاهش وزن عالیه

نسیم 1400/04/26

عالیبود

سیما 1400/04/02

توضیحات فوق‌العاده مفید و ارزشمند سپاس

سمیه 1400/03/27

دانه ی چیابه من کمک کرده تاده کیلولاغربشم

راهله 1400/03/20

خيلي مفيد و آموزنده بود

سایه 1400/03/20

بسبار عالی .من خیلی وقته استفاده می کنم .ممنون از توضیحات‌مفیدتون ..