ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو

ریزش مو تا مقداری، کاملا طبیعی است. در واقع مردان روزی 50 تا 100 تار مو از دست می دهند. تا حدود زیادی شایع ترین دلیل ریزش مو در مردان، همان الگوی ریزش موی مردانه است که به دلیل افزایش حساسیت به هورمون دی هیدروتستوسترون اتفاق می افتد. با وجود اینکه 50 درصد از مردان […]

ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو - 48 - ریزش مو در مردان - ورزش و سلامتی
4.6 از 5

زمان مطالعه 29 دقیقه

تعداد بازدید 17450

تاریخ انتشار

ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو - 50 - ریزش مو در مردان - ورزش و سلامتی

ریزش مو تا مقداری، کاملا طبیعی است. در واقع مردان روزی 50 تا 100 تار مو از دست می دهند. تا حدود زیادی شایع ترین دلیل ریزش مو در مردان، همان الگوی ریزش موی مردانه است که به دلیل افزایش حساسیت به هورمون دی هیدروتستوسترون اتفاق می افتد.

با وجود اینکه 50 درصد از مردان تا حدودی ریزش مو را تا سن 50 سالگی تجربه می کنند اما ریزش مو می تواند زودتر نیز اتفاق بیفتند البته اگر استعداد ژنتیکی ریزش مو را داشته باشید. اگر کمتراز 50 سال سن دارید و مرتب تارهای موی خود را روی بالش در حمام و یا روی لباس هایتان می بینید باید حواستان را جمع کنید به خصوص گر خط موها در حال بالا رفتن است ( یکی از شایع ترین نشانه های کچلی در مردان ).

این می تواند بدان معنا باشد که موهای خود را با سرعتی غیر طبیعی از دست می دهید. باید با یک متخصص صحبت کنید تا متوجه شوید چه چیزی باعث افزایش سرعت ریزش موهایتان شده است. در ادامه می خواهیم دلایلی که باعث افزایش سرعت ریزش مو می شود را به شما معرفی کنیم.

 

1- شوره

بیش از 40 درصد آقایان شوره دارند. شوره زمانی اتفاق می افتد که پوست کفِ سر ( پوست مرده ) جدا می شود. بنابراین پوسته های سفیدی روی شانه یا کمر دیده می شود. علت شوره از تغییرات یا نوسانات هورمونی و تولید چربی بیش از حد پوست ریشه می گیرد. خبر خوب اینکه شوره سر را می توان درمان کرد و امکان التیام آن نیز بالا است. اگر شوره سر با ریزش مو در ارتباط باشد و سریع درمان شود. می توانید 8 ماه پس از درمان شاهد رشد چشم گیر موهای خود باشید.

ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو - 52 - ریزش مو در مردان - ورزش و سلامتی

2-  پسوریازیس

پسوریازیس مشکل خود ایمنی است که باعث تغییر شدید سلول های پوست و همچنین فلس های ضخیم سفید روی پوسته کف سر می شود. در صورت کندن این فلس ها ممکن است پوست سر خونریزی کند. پسوریازیس کفِ سر ممکن است موجب ریزش مو شود چون ممکن است برای التیام خارش حاصل از این وضعیت، به شدت سر را بخارانید و همین موجب ریزش موها می شود.

برای کاهش خارش پوست سر و ریزش مو، استفاده خود از سشوار و اتو مو را کم کنید. اتو و سشوار موجب گرم شدن کفِ سر می شوند. همچنین قرار دادن یک خنک کننده و یا حوله ای سرد روی قسمت تحریک شده می تواند کمکتان کند. همچنین شامپوهای مختلفی نیز وجود دارند که می توانند به التیام این مشکل کمک کنند.

در موردهای شدیدتر، یک متخصص پوست می تواند داروهای خوراکی، کرم های موضعی، پماد و همچنین درمان با نور ماورابنفش تجویز کند. با اینکه نمی توانید به صورت کامل جلوی حملات پسوریازیس را بگیرید اما می توانید شرایط را کنترل کنید. با پزشکتان درباره راه هایی که می توانید استرس را کنترل کنید و دیگر روش های افزایش سلامت صحبت کنید.

ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو - 54 - ریزش مو در مردان - ورزش و سلامتی

3- کرم حلقه ای

کرم حلقه ای نوعی عفونت قارچی است که موجب به وجود آمدن تکه های قرمز رنگ روی پوست سر می شود. با اینکه ممکن است هر جای بدنتان دچار این عفونت شود، اگر چنین مشکلی روی سر و یا ریش ها پیش بیاید می تواند باعث ریزش موی یک قسمت از منطقه شود. همین که منطقه با استفاده از داروهای خوراکی ضد قارچ التیام پیدا کرد، موهای آن قسمت در عرض 6 تا 12 ماه مجدد رشد می کند اما همچنان احتمالش وجود دارد که ریزش مو دائمی باشد.

ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو - 56 - ریزش مو در مردان - ورزش و سلامتی

4- کم کاری تیروئید

با اینکه چنین حالتی بیشتر در میان زنان متداول است، کم کاری تیروئید در مردان می تواند باعث خستگی، یبوست، افزایش وزن غیر عادی، مشکل در تمرکز، افسردگی و  ریزش مو شود. مو، ناخن و پوست ضعیف و شکننده می شوند. به طوری که ممکن است متوجه نازک شدن موها و کندی رشد موهای صورت شوید. اگر شک دارید که دچار کم کاری تیروئید هستید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو - 58 - ریزش مو در مردان - ورزش و سلامتی

5- استایل بیش از حد

اگر موهای بلندی دارید فشار بیش از حد به خاطر محکم بستن و دم اسبی بستن مو می تواند باعث ضعیف شدن فولیکول ها شود و موجب از دست دادن مو و حجمش شود. به همین دلیل است که نباید موها را خیلی محکم بست. همچنین تا جای ممکن نباید از مواد شیمیایی و ابزار گرم استفاده کنید.

اگر مرتب از محصولات مخصوص استایل مو استفاده می کنید، وکس و ژل مستقیما با ریزش مو ارتباط ندارند اما با استفاده طولانی مدت می توانند بدنه مو را ضعیف کنند و باعث شکنندگی و آسیب پذیری در برابر شکستگی شوند. پلی اتیلن گلیکول و الکل هر دو می توانند موها را خشک و شکننده کنند. بنابراین محصولاتی که بر پایه آب هستند بسیار برای موها سالم ترند.

ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو - 60 - ریزش مو در مردان - ورزش و سلامتی

6- رنگ کردن موها

حدود 7 درصد از مردان موی خود را رنگ می کنند. اگر شما یکی از آن ها هستید عادت به رنگ کردن موها می تواند باعث ضعیف شدن مو شود. بسیاری از رنگ موها حاوی paraphenylendiamine هستند که خطر ریزش مو را افزایش می دهد. سعی کنید بین رنگ کردن موها، چند ماه به خود استراحت دهید تا از ضعیف شدن فولیکول های مو پیشگیری شود.

حدود 85% از مردان وقتی به سن 50 میرسند موهایشان شروع به نازک شدن میکند ( آمار انجمن ریزش مو آمریکا ). بعضی از مردان هم قبل از اینکه به سن 21 سالگی برسند موهایشان را از دست میدهند.

ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو - 62 - ریزش مو در مردان - ورزش و سلامتی

افسانه هایی در مورد ریزش مو

آیا گذاشتن کلاه باعث ریزش مو و کچلی می شود؟ نه! دست کشیدن بین موها، شانه زدن، فر کردن و مدل جدید دادن به مو باعث ریزش آن نمی شود. البته در همه این موارد نباید زیاد خشن بود تا به مو آسیب نرسد.

ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو - 64 - ریزش مو در مردان - ورزش و سلامتی

 

سیگار را ترک کنید و موهای خود را نجات دهید

تحقیقات زیادی نشان داده است که بین ریزش مو و سیگار کشیدن رابطه ی قابل توجهی است. سیگار کشیدن روند ریزش مو در مردان را بسیار افزایش می دهد. پس اگر دلایل بیشتری برای ترک سیگار احتیاج داشتید ریزش مو و کچل شدن را هم میتوانید به لیست خود اضافه کنید.

ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو - 66 - ریزش مو در مردان - ورزش و سلامتی

ریزش مو چه چیزی درباره سلامت می گوید؟

خوشبختانه در بیشتر موارد ریزش مو، مشکل پزشکی به حساب نمی آید و باعث هیچ گونه مشکلی در سلامت نمی شود اما ریزش مو باعث می شود مسن تر به نظر بیایید و در بعضی موارد هم نشان از پیری زودرس است که به سلامت ارتباط پیدا می کند.

ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو - 68 - ریزش مو در مردان - ورزش و سلامتی

 

چه چیز باعث ریزش مو می شود؟

بیش از 95 درصد ریزش مو مردان مربوط به عوامل ژنتیکی است. این ژن می تواند از طرف هر یک از والدین باشد. در موارد دیگر برخی از داروها، مصرف بیش از اندازه ویتامین A و یا مصرف کم پروتئین میتواند باعث ریزش مو شود. ریزش مو در مردان اگر بر اثر دلایل ژنتیکی نباشد خود به خود به حالت اول بازمی گردد.

ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو - 70 - ریزش مو در مردان - ورزش و سلامتی

داروهای ریزش مو: مینوکسیدیل

طاسی در مردان دارویی ندارد اما می توان با بعضی داروها این روند را کند کرد. مینوکسیدیل یک داروی تایید شده توسط FDA هست که باید به پوست سر مالیده شود. این دارو روند ریزش مو را در مردان کاهش می دهد اما به محض اینکه استفاده قطع شود سرعت ریزش مو به حالت قبل بازمی گردد.

ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو - 72 - ریزش مو در مردان - ورزش و سلامتی

الگوی ریزش مو در مردان: چه انتظار می رود

یکی از الگوهای ریزش مو در مردان به شکل M درآمدن موهای سر است. حالت بعدی ریخت موهای بالای سر است که به مرور نازک می شوند و سپس می ریزد. به مرور طاسی بالای سر و جلوی سر به همدیگر می رسند و یک حالت نعل اسبی به وجود می آید. در عکس بالا مقیاس NORWOOD را مشاهده می کنید که الگوهای مختلف ریزش مو در مردان را نشان می دهد.

ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو - 74 - ریزش مو در مردان - ورزش و سلامتی

الگوی ریزش مو در مردان: هورمون ها

هورمونی به نام DHT باعث می شود فولیکولهای مو کوچک شوند. کوچک شدن بیش از حد فولیکول های مو باعث می شود مو دیگر نتواند در آنها رشد کند و درنتیجه مانند الگوی بالا باعث ریزش مو و طاسی می شود.

ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو - 76 - ریزش مو در مردان - ورزش و سلامتی

داروهای ریزش مو: فیناستراید

این دارو باید توسط پزشک تجویز شود، فیناستراید باعث می شود تولید هورمونهای DHT کند شود و از سرعت ریزش مو نیز کاسته شود. در بعضی آقایان این قرص باعث رویش مجدد موها شده است. در اصل این قرص تاثیر بهتری نسبت به مینوکسیدیل دارد. خانمهای باردار نباید از این قرص استفاده کنند زیرا باعث ایجاد نقص در جنین مذکر می شود. مانند مینوکسیدیل این قرص هم تا زمانی که استفاده می شود تاثیر دارد و به محض قطع شدن استفاده سرعت ریزش مو بازمی گردد.

ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو - 78 - ریزش مو در مردان - ورزش و سلامتی

لازم است کلاه گیس بگذاریم؟

انتخاب کلاه گیس مناسب هم زمان بر است و هم نیاز به اطلاعات دارد. همچنین کلاه گیس ها از نظر قیمت و کیفیت بسیار متوع هستند. کلاه گیس ها نیازمند تعمیر و نگهداری منظم هستند که هر ماه هزینه هایی را در پی دارد که این هزینه ها هم با توجه به نوع کلاه گیسی که خریدید فرق می کند. اگر کلاه گیس می خرید سعی کنید مدلی انتخاب کنید که جنس و ضخامت آن با موهای خودتان یکی باشد.

ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو - 80 - ریزش مو در مردان - ورزش و سلامتی

با پیوند مو چه اتفاقی می افتد؟

در این روش پزشک موهای سالم را از پشت سر و اطراف آن برداشته و به وسط سر انتقال می دهد تا شکل طبیعی خود را پیدا کند. پیوند مو می تواند خیلی برای فرد پر هزینه باشد. بعد از دو ماه بیشتر موهای پیوند شده می ریزد اما دوباره موی جدید به جای آن رشد می کند. بعد از شش ماه موهای سر شکل عادی خود را پیدا می کند.

ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو - 82 - ریزش مو در مردان - ورزش و سلامتی

از موهای خود بیشترین استفاده را بکنید

مدل موهایی هست که با آن می توانید کاری کنید نقاط کم موی سر کمتر مورد توجه باشند. کوتاه کردن موهای نازک شده کمک می کند که دیگر هنگام شانه کردن با آنها فشار نیایید و یا اصلا دیگر نیازی به شانه نباشد. مرقبت از مو و داشتن رژیم غذایی متعادل نیز به ماندگاری موها کمک بسیاری می کند.

ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو - 84 - ریزش مو در مردان - ورزش و سلامتی

مثبت اندیشی

هیچ کس با داشتن مو مرد نمی شود. مرد بودن به موارد دیگری بستگی دارد که مو جایی در آنها ندارد. پس اگر کم مو یا طاس هستید ناراحت نباشید. می توانید به موارد دیگری مانند تناسب اندام بپردازید. اعتماد به نفس داشته باشید به مردان بزرگی فکر کنید که آنها هم کچل بودند یا خودشان سرشان را تراشیدند مثلا مایکل جوردن ( ستاره ی بسکتبال ) یکی از این افراد است. پس مثبت اندیش باشید و همیشه سرتان را بالا نگه ندارید.

ریزش مو در مردان ؛ دلایل و درمان ریزش مو - 86 - ریزش مو در مردان - ورزش و سلامتی

حواستان به آنچه می خورید باشد

عادت سالم غذا خوردن می تواند برای ساخت موهایی پرتر و ضخیم تر معجزه کند. پروتئین بدون چربی در ماهی، گوشت های کم چرب و سویا از رشد موها حمایت می کنند، آجیل ها و دانه ها نیز سرشار هستند از ویتامین E و چربی های سالم تا روغنی که موها نیاز دارند را مهیا کنند تا مو نرم و سالم بماند. حتی ادویه ها نیز می توانند کمک کنند. اضافه کردن دارچین به غذا می تواند به مهیا کردن اکسیژن و مواد مغذی ضروری برای موها کمک کند.

حواستان به آنچه می خورید باشد

آب بدن را تامین کنید

25 درصد از فولیکول های مو را آب تشکیل می دهد و وقتی بدنتان کم آب می شود ممکن است فولیکول های جدید ضعیف شوند. سعی کنید در طول روز آب بنوشید و از غذاهایی استفاده کنید که درصد آبشان بالا است.

آب بدن را تامین کنید

ویتامین هایتان را بخورید

بعد از استرس، ژنتیک و مشکلات پزشکی، کمبود ویتامین از اصلی ترین دلایل ریزش مو در آقایان است. برای جلوگیری از ریزش مو سعی کنید از برنامه غذایی سالم، تمام ویتامین های مورد نیاز بدنتان را دریافت کنید. ویتامین A به تنظیم سنتز اسید رتینوئیک در فولیکول های مو کمک می کند ( البته مقدار بیش از حد ویتامین A خود باعث ریزش مو می شود ). ویتامین B به کاهش سطح استرستان کمک می کند، ویتامین C، D و E به بدن برای تثبیت مواد مغذی ضروری بدن که برای سالم ماندن به آنها نیاز دارد کمک می کنند.

ویتامین هایتان را بخورید

نظر یک متخصص را بپرسید

از یک متخصص پوست بپرسید که چگونه جلوی ریزش مو را بگیرید و به احتمال زیاد او به شما خواهد گفت برای حل این مشکل باید قبل از اینکه شروع یا بدتر شود فعال شوید. خوبی مشورت با یک متخصص پوست و مو این است که می تواند تشخیص دهد دقیقا ریزش موی شما به چه علت است. آنها می توانند درباره نوع داروهایی که استفاده می کنید، درباره نوع محصولات مو و همچنین تاثیر سابقه خانوادگی با شما صحبت کنند. پاسخ به مشکل ریزش موی شما می تواند به سادگی تغییر یک دارو باشد که به عنوان عوارض جانبی باعث ریزش موهایتان شده است.

نظر یک متخصص را بپرسید

از مدل موی دم خرگوشی یا دیگر مدل های سفت مو پرهیز کنید

اگر طرفدار مدل موهایی مانند دم خرگوشی هستید که باعث کشیده شدن موها می شود خیلی مواظب باشید! این نوع مدل موها باعث ایجاد حالتی به نام کشش آلوپسی می شوند، یعنی موها به خاطر تحت فشار قرار گرفتن شدید شروع به ریختن می کنند و این مساله به فولیکول های مو آسیب می رساند. شاید وقتی جوان هستید زیاد مهم به نظر نیاید اما مدل موهایتان از همین حالا روی ظاهرتان در آینده تاثیر می گذارد.

از مدل موی دم خرگوشی یا دیگر مدل های سفت مو پرهیز کنید

با پزشک خود درباره داروهای ریزش مو صحبت کنید

وقتی بحث پیشگیری از ریزش مو مطرح می شود، داروهای متعددی هستند که می توانند در این مسیر کمکتان کنند. یکی از شناخته شده ترین این داروها مینوکسیدیل است که با نام روگین نیز از آن نام برده می شود. روگین داروی بدون نیاز به نسخه ای است که نشان داده می تواند از ریزش مو جلوگیری کند و حتی در برخی باعث رشد مجدد مو شود. این دارو را دو بار در روز مستقیم به سر خود می زنید چون بیشترین تاثیر را روی موهای دور سر دارد و تاثیر آن در جلوی سر کمتر می شود.

فیناستراید یا پروپشیا قرصی است که باید تجویز شده و به صورت روزانه مورد استفاده قرار گیرد. دانستن این نکته بسیار مهم است که هر دو این داروها برای اینکه تاثیر ماندگاری داشته باشند، باید به صورت مداوم مورد استفاده قرار بگیرند. با پزشک خود صحبت کنید که چه نوع داروهایی استفاده نمایید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

با پزشک خود درباره داروهای ریزش مو صحبت کنید

استرس خود را مدیریت کنید

برخی آقایان به خاطر ریزش مویی که دارند دچار استرس می شوند و این استرس مضاعف بر مشکلشان می افزاید. سطح بالای استرس می تواند باعث ایجاد شرایط ریزش موی بسیاری شود از جمله تلوژن افلوویوم (شرایطی که اساسا موها را از سر بیرون می کشد) تریکوتیلومانیا( شرایطی که یک مرد، موی خود را می کشد و از کف سر جدا می کند) و آلوپسی آره آتا (زمانی که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند).
بهترین کار این است که استرس خود را با ارزیابی مجدد نقاطی از زندگی که باعث این تنش ها می شود تحت کنترل در بیاورید. همچنین می توانید از تکنیک های ضداسترس مانند ورزش مرتب و نفس عمیق نیز استفاده کنید.

استرس خود را مدیریت کنید

سیگار کشیدن و مصرف الکل را متوقف کنید

این را همه می دانیم که سیگار کشیدن و نوشیدن الکل می تواند عواقب وحشتناکی برای بدنمان داشته باشند اما شاید ندانید که این عادات می توانند روی موها نیز تاثیر بگذارند. پژوهش های سیاری نشان دادند سیگار و الکل، مکمل ریزش مو هستند.

سیگار کشیدن به این دلیل می تواند باعث مشکل شود که روی جریان خون به سمت فولیکول های مو تاثیر می گذارد. نوشیدن الکل نیز باعث کاهش آب بدن و کاهش جذب مواد مغذی می شود.

سیگار کشیدن و مصرف الکل را متوقف کنید

ورزش مرتب می تواند کمک کند

ورزش برای بدنتان خوب است اما می دانستید برای موهای سرتان هم می تواند بسیار عالی باشد؟ ورزش، روشی ثابت شده برای کاهش استرس است و می تواند گردش خون و سلامت کلی بدن را بهبود ببخشد. همه اینها به تشویق رشد موی بهتر کمک می کند.

ورزش مرتب می تواند کمک کند

با پزشک خود درباره مکمل ها صحبت کنید

برای پیشگیری از ریزش مو و رشد مجدد آنها مکمل های فراوانی در بازار پیدا می شود. با این حال برای انتخاب یکی از آنها حتما باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و سپس اقدام به تهیه آن نمایید.

با پزشک خود درباره مکمل ها صحبت کنید

4.6 از 5
این مطالب را از دست ندهید ...
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-امیر حسین 1402/10/08

خوب بود

کارشناس به اندام 1402/10/09

تشکر

مرتضی عثمانی 1402/05/15

در متن بالا نوشته بود اگر ریزش مو به دلایل ژنتیکی نباشد دوباره به حالت اولش برمیگردد سوال من اینجاست اگر علت ریزش موی استرس باشد و این ریزش تا حد کچلی نیز برسد آیا بعد از درمان استرس دوباره به حالت اولش میتواند برگردد لطفا پاسخ👐

کارشناس به اندام 1402/05/16

عزیزم کامل مانند قبل نمیشه اما با کنترل استرس و مصرف مکمل شرایط خیلی بهتر میشه

0 1401/09/17

سلام ببخشید من ریزش مو دارم بعد رفلاکس معده دارم بنظرتون میشه علتش هم این بود لطفاً راهنمایی کنید راستی شوره و خارشم دارم بیشتر در ناحیه کف سرم

کارشناس به اندام 1401/09/19

سلام وقت بخیر وبله مشکلات گوارشی میتونه باعث ریزش مو هم بشه.برای درمان حتما به متخصص مراجعه کنید