علت سکته قلبی و نشانه‌های آن | ارتباط چاقی با سکته قلبی

در این مقاله به علت سکته قلبی در سالمندان و جوانان می‌پردازیم. بدون شک، یکی از مهمترین عواملی که به سکته قلبی منجر می‌شود، تنگی عروق کرونر قلب است. عروق کرونر قلب عروقی هستند که خون را به عضله قلب می‌رسانند. اگر این عروق تنگ یا بسته شوند، خون به اندازه کافی به قلب نمی‌رسد […]

علت سکته قلبی بیشتر از 50 درصد به سبک تغذیه افراد بستگی دارد.
5 از 5

زمان مطالعه 28 دقیقه

تعداد بازدید 11263

تاریخ انتشار

در این مقاله به علت سکته قلبی در سالمندان و جوانان می‌پردازیم. بدون شک، یکی از مهمترین عواملی که به سکته قلبی منجر می‌شود، تنگی عروق کرونر قلب است. عروق کرونر قلب عروقی هستند که خون را به عضله قلب می‌رسانند. اگر این عروق تنگ یا بسته شوند، خون به اندازه کافی به قلب نمی‌رسد و عضله قلب آسیب می‌بیند.

تنگی عروق کرونر قلب معمولاً ناشی از رسوبات چربی در دیواره عروق است، که به آن آترواسکلروز یا تصلب شریانی نیز گفته می‌شود.

فاکتورهایی که در این مقاله به بررسی آنها می‌پردازیم، مهمترین عواملی هستند که به بروز سکته قلبی می‌انجامند. به همین دلیل، در صورت داشتن هرگونه نگرانی درباره خطر سکته قلبی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا به شما راهنمایی‌های لازم را بدهد:

علت سکته قلبی چست؟

حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به قلب به شدت کاهش یابد یا مسدود شود. انسداد معمولاً به دلیل تجمع چربی، کلسترول و سایر مواد در شریان‌های قلب (کرونری) است. رسوبات چرب و حاوی کلسترول، پلاک نامیده می‌شوند. فرآیند تشکیل پلاک، آترواسکلروز نامیده می‌شود.

علت سکته قلبی و نشانه‌های آن | ارتباط چاقی با سکته قلبی - 5 - علت سکته قلبی - بیماری

گاهی اوقات، یک پلاک می‌تواند پاره شود و لخته‌ای تشکیل دهد که جریان خون را مسدود می‌کند. کمبود جریان خون می‌تواند به بخشی از عضله قلب آسیب برساند یا آن را از بین ببرد و منجر به حمله قلبی شود. حمله قلبی را انفارکتوس میوکارد نیز می‌نامند.

درمان سریع برای حمله قلبی برای جلوگیری از مرگ مورد نیاز است. اگر فکر می‌کنید ممکن است دچار حمله قلبی شده‌اید، سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

علت سکته قلبی در جوانان

اگرچه بسیاری سکته قلبی را یک “بیماری سالمندان” می‌دانند، اما معمولاً بر جوانان نیز تأثیر می‌گذارد. برخی از عوامل خطر، مانند سیگار کشیدن و سوء مصرف مواد، احتمال سکته را در جوانان افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، افراد جوان ممکن است کمتر تحت درمان پیشگیرانه قرار گیرند، زیرا پزشکان آنها را در معرض خطر کم حملات قلبی می‌دانند.

یک مطالعه در سال 2018 که در CirculationTrusted Source منتشر شد، نشان داد که افراد با  BMI بالاتر، از جمله افراد جوان، بیشتر از مشکلات قلبی عروقی رنج می‌برند. این امر به ویژه در مورد فشار خون بالا و شاخص توده بطن چپ صادق است، معیاری که مرگ ناگهانی قلبی را پیش‌بینی می‌کند.

آسیب قلبی که در دوران کودکی شروع می‌شود، می‌تواند منجر به حمله قلبی در بزرگسالی شود. مطالعه سال 2018 نشان داد که هر واحد اضافی BMI با فشار خون بالاتر مرتبط است. همچنین با افزایش ضخامت و اندازه بطن چپ، یکی از حفره‌های پایینی قلب که مسئول پمپاژ خون در بدن است، مرتبط است.

بیشترین علت سکته قلبی در جوانان، چاقی، کلسترول بالا و استرس است.

بیشترین علت سکته قلبی در جوانان، چاقی، کلسترول بالا و استرس است.

علت سکته قلبی در خواب

مرگ در خواب، که به عنوان مرگ شبانه نیز شناخته می‌شود، اغلب با ایست قلبی ناگهانی و از دست دادن تدریجی عملکرد قلب مرتبط با نارسایی احتقانی قلب (CHF) همراه است.

در برخی مواقع افرادی که در خواب دچار سکته قلبی می‌شوند، مبتلا به دیابت، فشار خون بالا، چاقی هستند یا سیگار می‌کشند و توجهی به تغذیه خود ندارند.

عوامل خطر حمله قلبی

درباره دلایل موثر در ایجاد سکته قلبی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

رژیم غذایی ناسالم

رژیم غذایی سرشار از قند، چربی حیوانی، غذاهای فرآوری‌شده، چربی‌های ترانس و نمک خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد. مقدار زیادی میوه، سبزیجات، فیبر و روغن‌های سالم بخورید.

خوردن چه چیزی باعث ایست قلبی می‌شود؟

با گذشت زمان، مقادیر زیاد نمک، شکر، چربی‌های اشباع شده و کربوهیدرات‌های تصفیه شده خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می‌دهد. اگر نگران قلب خود هستید، بهتر است اینها را از چرخش منظم دور نگه دارید:

  • بیکن
  • گوشت قرمز
  • نوشابه‌های گازدار
  • کوکی، کلوچه و کیک‌هایی دارای مواد فرآوری‌شده
  • کالباس و سوسیس
  • نان و برنج سفید
  • پیتزا
  • مشروبات الکلی
  • کره و روغن‌های ناسالم
  • ماست پرچرب یا طعم‌دار
  • سیب‌زمینی سرخ‌کرده
  • جوجه و مرغ سوخاری
  • سوپ و مواد غذایی کنسروشده
  • بستنی
  • چیپس

برای کاهش وزن و جلوگیری از انسداد عروق و حملات قلبی، باید از یک رژیم لاغری استاندارد پیروی کنید که علاوه بر کاهش چربی‌های اضافی بدن، مواد مغذی لازم بدن شما را نیز تامین کند.

تا جایی که می‌توانید از یک رژیم لاغری استاندارد و غذاهای سرشار از فیبر و کم چرب استفاده کنید.

تا جایی که می‌توانید از یک رژیم لاغری استاندارد و غذاهای سرشار از فیبر و کم چرب استفاده کنید.

چاقی

چاقی با سکته قلبی، فشار خون بالا، دیابت، سطوح بالای تری گلیسیرید و کلسترول بد و سطوح پایین کلسترول خوب مرتبط است.

اضافه وزن می‌تواند منجر به تجمع مواد چربی در شریان‌های شما (رگ‌های خونی که خون را به اندام‌های شما می‌رسانند) شود. اگر شریان‌هایی که خون را به قلب شما می‌رسانند آسیب ببینند و مسدود شوند، می‌تواند منجر به حمله قلبی شود.

افراد دارای اضافه وزن از نظر متابولیسمی در مقایسه با افراد سالم با وزن طبیعی، 26% افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی دارند.

معمولا افراد میانسال با بالا دچار حمله قلبی می‌شوند اما امروزه جوانان هم به این گروه اضافه شده‌اند.

معمولا افراد میانسال با بالا دچار حمله قلبی می‌شوند اما امروزه جوانان هم به این گروه اضافه شده‌اند.

سن

مردان 45 ساله و بالاتر و زنان 55 ساله و بالاتر بیشتر از مردان و زنان جوان‌تر در معرض حمله قلبی هستند.

مصرف تنباکو

این مورد شامل سیگار کشیدن و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود سیگار است. اگر سیگار می‌کشید، بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به ترک آن اقدام کنید.

فشار خون بالا

با گذشت زمان، فشار خون بالا می‌تواند به شریان‌هایی که به قلب منتهی می‌شوند آسیب برساند. فشار خون بالا که با شرایط دیگر مانند چاقی، کلسترول بالا یا دیابت رخ می‌دهد، خطر را حتی بیشتر افزایش می‌دهد.

سیگار کشیدن، فشار خون بالا و همچنین دیابت از عوامل ایجاد سکته قلبی هستند.

سیگار کشیدن، فشار خون بالا و همچنین دیابت از عوامل ایجاد سکته قلبی هستند.

کلسترول یا تری گلیسیرید بالا

سطح بالای کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) (کلسترول “بد”) به احتمال زیاد باعث باریک شدن شریان‌ها می‌شود. سطح بالای برخی از چربی‌های خون به نام تری گلیسیرید نیز خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

اگر سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) – کلسترول “خوب” – در محدوده استاندارد باشد، خطر حمله قلبی ممکن است کاهش یابد.

دیابت

زمانی که بدن هورمونی به نام انسولین نمی‌سازد یا نمی‌تواند به درستی از آن استفاده کند، قند خون افزایش می‌یابد؛ به همین دلیل قند خون بالا خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

سندرم متابولیک

این ترکیبی از حداقل سه مورد از موارد زیر است:

بزرگ شدن دور کمر (چاقی شکمی)، فشار خون بالا، کلسترول خوب پایین، تری گلیسیرید بالا و قند خون بالا.

ابتلا به سندرم متابولیک باعث می‌شود که شما دو برابر بیشتر از زمانی که آن را نداشته باشید به بیماری قلبی مبتلا شوید.

افرادی که سابقه سکته قلبی در خانواده و اقوام خود دارند، باید بیشتر احتیاط کرده و از رژیم لاغری و غذایی مناسب استفاده کنند.

افرادی که سابقه سکته قلبی در خانواده و اقوام خود دارند، باید بیشتر احتیاط کرده و از رژیم لاغری و غذایی مناسب استفاده کنند.

سابقه خانوادگی حملات قلبی

اگر برادر، خواهر، والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ دچار حمله قلبی زودرس شده باشند (در سن 55 سالگی برای مردان و در سن 65 سالگی برای زنان)، ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار داشته باشید.

ورزش

کمبود فعالیت بدنی (سبک زندگی کم تحرک) با خطر بیشتر حملات قلبی مرتبط است اما ورزش منظم سلامت قلب را بهبود می بخشد.

دیگر عوامل ایجاد سکته قلبی

فشار: استرس عاطفی، مانند عصبانیت شدید، ممکن است خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

مصرف مواد مخدر: کوکائین و آمفتامین‌ها محرک هستند. آنها می‌توانند باعث اسپاسم عروق کرونر شوند که می‌تواند باعث حمله قلبی شود.

سابقه پره اکلامپسی: این وضعیت باعث افزایش فشار خون در دوران بارداری می‌شود. خطر ابتلا به بیماری قلبی را در طول زندگی افزایش می‌دهد.

یک وضعیت خودایمنی: ابتلا به بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

یک علت سکته قلبی، قرار گرفتن در معرض فشارها و تنش‌های عصبی شدید و طولانی‌مدت است.

یک علت سکته قلبی، قرار گرفتن در معرض فشارها و تنش‌های عصبی شدید و طولانی‌مدت است.

از کجا بدانیم که اضافه وزن داریم و یا چاق هستیم؟

برای اینکه بدانیم چاق هستیم و اضافه وزن داریم دو راه وجود دارد. راه اول محاسبه شاخص توده بدنی یا همان BMI و راه دوم اندازه گیری دور کمر.

می‌دونستی اضافه وزن دلیل اصلی سکته قلبیه؟
اگه بدونی سلامتیت به خاطر اضافه وزن تو خطره، بدون شک دست به هر کاری می‌زنی که لاغر شی.
اما فقط کافیه با تغییرات کوچیک شروع کنی و اون‌ها رو تبدیل به یه عادت جدید کنی.

برای تغییر از همین امروز شروع کن
رژیم لاغری دکتر کرمانی رو از اینجا بگیر
call-to-action

محاسبه  شاخص توده بدنی یا BMI

برای محاسبه BMI و اینکه بدانید چقدر اضافه وزن دارید یا نه، کافیست باکس‌های زیر را پر کنید و بعد از محاسبه، نتیجه را ببینید:

top-main-bmi

با وارد کردن مشخصات دقیق خودت میتونی برای دریافت رژیم غذایی اقدام کنی

شاخص توده بدنی شما

شما   دارید

arrow

اضافه وزن

کیلوگرم

وزن فعلی

کیلوگرم

وزن مناسب

کیلوگرم

وزن سلامت

کیلوگرم
reload

دوباره امتحان کن

این نکته را در نظر داشته باشید که BMI  تراکم ماهیچه‎ های شما را در نظر نمی‎گیرد. ممکن است هیکل عضلانی داشته باشید اما در دسته چاق و یا اضافه وزن قرار بگیرید.

بهتر است بدانید که نژاد افراد بر سلامتیشان تاثیرگذاراست. مثلا افراد بالغ اهل آسیا و یا کارائیب آفریقا حتی اگر BMI  زیر 25 داشته باشند هم سلامتیشان در خطر است.

به همین جهت برای تعیین دقیق وضعیت سلامتی به راه دوم یعنی اندازه دور کمر احتیاج است.

اندازه گیری دور کمر یا WHR

می‌توانید با اندازه دور کمر مشخص کنید که آیا چربی بیش از حد در اطراف کمر و شکمتان وجود دارد یا خیر. بزرگ بودن سایز کمر نشان دهنده وجود مقدار زیادی چربی احشایی در داخل بدن و اطراف اندام‌های داخلی است.

برای اندازه گیری دور کمرتان، متر را بردارید و آن را در حد فاصل انتهای دنده‌ها و ابتدای ران‌ها قرار بدهید. متر را محکم در بالای شکمتان نگه دارید تا اندازه دقیق دور کمرتان مشخص شود.

اندازه مناسب دور کمر برای آقایان و خانم ها به شرح زیر است:

  • کمتر از 94 سانتی متر برای مردان
  • کمتر از 80 سانتی متر برای زن‌ها

راه‌هایی برای کنترل و کاهش وزن

برای کاهش وزن باید:

  • عادت غذایی خود را تغییر بدهید: به اندازه مناسب غذا بخورید و زیاده روی نکنید، غذاهای سالم بخورید، به میزان کالری درج شده روی بسته بندی غذاها توجه کنید و از مصرف کالری زیاد بپرهیزید.
  • سعی کنید فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشید: به جای آسانسور از پله استفاده کنید. در انجام کار‌های خانه کمک کنید. می‌توانید یک ایستگاه زودتراز اتوبوس یا مترو پیاده شوید. برای مسیرهای یک کیلومتری از ماشین استفاده نکنید. از تلفن بی‌سیم استفاده کنید تا مجبور شوید موقع حرف زدن راه بروید. تماشاگر بازی بچه‌ها نباشید، در بازی‌ آنها شرکت کنید. در سفر کفش ورزشی ببرید. ورزش‌های هوازی را انتخاب کنید. و به یاد داشته باشید که راه‌ حل‌های گفته شده جایگزین ورزش نمی‌شوند!
    campaign

    رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

انواع حملات قلبی

هنگامی که فردی دچار حمله قلبی می شود، ممکن است برخی از این اصطلاحات را بشنوید:

STEMI : حمله قلبی که در آن یک شریان کرونر کاملاً مسدود شده است

NSTEMI : یک حمله قلبی که در آن یک شریان کرونر به اندازه کافی باریک می‌شود تا جریان خون را تا حد زیادی کاهش دهد اما به طور کامل مسدود نمی شود.

MINOCA: حمله قلبی است که در آن هیچ انسدادی در شریان های کرونر اصلی دیده نمی شود. MINOCA مخفف انفارکتوس میوکارد با عروق کرونر غیر انسدادی است.

نشانه‌های سکته قلبی چیست؟

علائم حمله قلبی متفاوت است:

  • برخی افراد علائم خفیفی دارند.
  • برخی دیگر علائم شدید دارند.
  • برخی افراد هیچ علامتی ندارند.
گاهی چند روز قبل از سکته قلبی،‌ علائم هشداردهنده بروز می‌کنند.

گاهی چند روز قبل از سکته قلبی،‌ علائم هشداردهنده بروز می‌کنند.

اما علائم شایع حمله قلبی عبارتند از:

  • درد قفسه سینه که ممکن است مانند فشار، سفتی، درد، فشردن یا درد باشد
  • درد یا ناراحتی که به شانه، بازو، پشت، گردن، فک، دندان‌ها یا گاهی اوقات بالای شکم گسترش می‌یابد.
  • عرق سرد
  • خستگی
  • سوزش سر دل یا سوء هاضمه
  • سبکی سر یا سرگیجه ناگهانی
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس

علت سکته قلبی و نشانه‌های آن | ارتباط چاقی با سکته قلبی - 24 - علت سکته قلبی - بیماری

علايم سکته قلبی خاموش

  • درد قفسه سینه، فشار یا ناراحتی

  • ناراحتی در سایر نواحی بدن

  • دشواری در تنفس و سرگیجه

  • حالت تهوع و عرق سرد

توجه:

  • زنان ممکن است علائم غیر معمولی مانند درد کوتاه یا شدید در گردن، بازو یا پشت داشته باشند.
  • گاهی اوقات، اولین علامت حمله قلبی، ایست قلبی ناگهانی است، اما بسیاری از افراد چند ساعت، روز یا هفته قبل علائم و نشانه‌های هشداردهنده را دارند.
  • درد یا فشار قفسه سینه‌ (آنژین صدری) که مدام اتفاق می‌افتد و با استراحت از بین نمی‌‎رود‌ ممکن است یک علامت هشداردهنده اولیه باشد. آنژین به دلیل کاهش موقت جریان خون به قلب ایجاد می‌شود.

بعد از سکته قلبی چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر فکر می‌کنید دچار حمله قلبی شده‌اید، فورا این مراحل را انجام دهید:

  • برای کمک فوری پزشکی تماس بگیرید. اگر فکر می‌کنید دچار حمله قلبی شده‌اید، فورا با شماره اورژانس تماس بگیرید.
  • اگر به خدمات فوریت‌های پزشکی دسترسی ندارید، از شخصی بخواهید که شما را به نزدیک‌ترین بیمارستان برساند. فقط در صورتی رانندگی کنید که گزینه دیگری وجود نداشته باشد.
  • در صورت تجویز پزشک، نیتروگلیسیرین را مصرف کنید. در حالی که منتظر کمک اضطراری هستید، آن را طبق دستور مصرف کنید.
  • در صورت توصیه، آسپرین مصرف کنید. مصرف آسپرین در هنگام حمله قلبی ممکن است با جلوگیری از لخته شدن خون، آسیب قلبی را کاهش دهد.
  • این نکته را هم در نظر داشته باشید که آسپرین می‌تواند با سایر داروها تداخل داشته باشد.
در صورت بروز سکته قلبی، فورا با اورژانس تماس گرفته و اگر وارد هستید، به فرد مصدوم تنفس مصنوعی بدهید.

در صورت بروز سکته قلبی، فورا با اورژانس تماس گرفته و اگر وارد هستید، به فرد مصدوم تنفس مصنوعی بدهید.

اگر فردی را دیدید که دچار حمله قلبی شده چه باید کرد؟

اگر فردی بیهوش است و فکر می‌کنید که دچار حمله قلبی شده است، ابتدا با شماره اورژانس تماس بگیرید؛

  • سپس بررسی کنید که آیا فرد نفس می‌کشد و نبض دارد یا خیر. اگر فرد نفس نمی‌کشد یا نبض پیدا نمی‌کنید، تنها در این صورت باید احیای قلبی ریوی (CPR) را شروع کنید.
  • بدان معنا که به شدت و سریع به قفسه سینه فرد فشار وارد کنید – حدود 100 تا 120 فشار در دقیقه.
  • اگر در CPR آموزش دیده‌اید و به توانایی خود اطمینان دارید، قبل از دادن دو نفس نجات، با 30 فشار قفسه سینه شروع کنید.

عوارض سکته قلبی

عوارض حمله قلبی اغلب به دلیل آسیب عضله قلب است. عوارض احتمالی حمله قلبی عبارتند از:

ریتم قلب نامنظم یا غیر معمول (آریتمی)

آسیب حمله قلبی می‌تواند بر نحوه حرکت سیگنال‌های الکتریکی در قلب تأثیر بگذارد و باعث تغییرات ضربان قلب شود. برخی ممکن است جدی و کشنده باشند.

شوک قلبی این وضعیت نادر زمانی رخ می‌دهد که قلب به طور ناگهانی و ناگهانی قادر به پمپاژ خون نباشد.

نارسایی قلبی

آسیب زیاد به بافت عضله قلب می‌تواند باعث شود که قلب نتواند خون را پمپاژ کند. نارسایی قلبی می‌تواند موقت یا طولانی مدت (مزمن) باشد.

التهاب بافت کیسه‌مانند اطراف قلب (پریکاردیت)

گاهی اوقات حمله قلبی باعث واکنش سیستم ایمنی معیوب می‌شود. این وضعیت ممکن است سندرم درسلر، سندرم انفارکتوس پس از میوکارد یا سندرم آسیب پس از قلب نامیده شود.

اگر به موقع از بروز سکته قلبی جلوگیری نشود، آسیب شدیدی به عضله وبافت قلب وارد خواهد شد.

اگر به موقع از بروز سکته قلبی جلوگیری نشود، آسیب شدیدی به عضله و بافت قلب وارد خواهد شد.

پیشگیری از سکته قلبی

هرگز برای انجام اقداماتی برای جلوگیری از حمله قلبی دیر نیست -حتی اگر قبلاً دچار آن شده باشید. در اینجا راه‌هایی برای جلوگیری از حمله قلبی وجود دارد:

  • از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید.

  • سیگار نکشید.

  • ورزش منظم داشته باشید.

  • استرس را مدیریت کنید.

  • سایر شرایط سلامتی را مدیریت کنید. برخی از بیماری‎‌ها مانند فشار خون بالا و دیابت می‌توانند خطر حمله قلبی را افزایش دهند.

  • داروها را طبق دستور مصرف کنید. پزشک شما ممکن است داروهایی را برای محافظت و بهبود سلامت قلب شما تجویز کند.

  • همچنین ایده خوبی است که CPR را به درستی یاد بگیرید تا بتوانید به فردی که دچار حمله قلبی شده است کمک کنید.

آنچه از مقاله علت سکته قلبی آموختیم:

همان‌طور که دیدیم علت سکته قلبی به سبک زندگی و تغذیه ما بستگی دارد. حملات قلبی در دنیا بسیار رایج است. درد قفسه سینه شایع‌ترین علامت هشداردهنده حمله قلبی است. اما ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد، مانند سبکی سر، حالت تهوع و تنگی نفس. برخی از افراد ممکن است حتی متوجه هیچ علامت هشداردهنده حمله قلبی نشوند. نکته اساسی این است که رژیم لاغری و غذایی سالم و تحرک روزانه تاثیر بسیار زیادی در کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی دارد.

منابع:

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-غلام حسن‌ اقرلو 1402/06/09

خيلي مفید بود درود بر شما

کارشناس به اندام 1402/06/10

سپاس ازتوجهتون