ال کارنیتین چیست؟ + فواید و عوارض قرص لاغری ال کارنیتین

شاید ندانید دقیقا ال کارنیتین چیست و در بدن ما چه کاری انجام می‌دهد. ال‌کارنیتین یک نوع کارنیتین و از مشتقات آمینواسیدهاست. آمینواسیدها برای ساختن پروتئین‌ها با هم ترکیب می‌شوند و بسیاری از وظایف ضروری را در بدن را انجام می‌دهند و برای بهبود سیستم ایمنی، سلامت قلب و پیشگیری از دیابت ضروری است. علاوه […]

مصرف قرص ال کارنیتین برای لاغری موثر است اما همراه با عوارض جانبی متعددی است.
5 از 5

زمان مطالعه 34 دقیقه

تعداد بازدید 275878

تاریخ انتشار

شاید ندانید دقیقا ال کارنیتین چیست و در بدن ما چه کاری انجام می‌دهد. ال‌کارنیتین یک نوع کارنیتین و از مشتقات آمینواسیدهاست. آمینواسیدها برای ساختن پروتئین‌ها با هم ترکیب می‌شوند و بسیاری از وظایف ضروری را در بدن را انجام می‌دهند و برای بهبود سیستم ایمنی، سلامت قلب و پیشگیری از دیابت ضروری است.

علاوه بر این کارنیتین به بدن کمک می‌کند تا اسیدهای چرب را بشکند و آن‌ها را برای تامین انرژی سلول‌ها به انرژی تبدیل کند. استفاده از قرص لاغری ال کارنیتین مدتی است که بین طرفداران تناسب اندام مرسوم شده است. در این مقاله می‌خواهیم مفصلا قرص لاغری ال کارنیتین را بررسی کنیم.

فهرست مطالب (کلیک کنید)

ال کارنیتین چیست و آیا برای بدن ضرورت دارد؟ ‍

الکارنیتین یک ماده مغذی ضروری است. اما به طور کلی بدن می‌تواند به اندازه کافی از آن بسازد؛ هرچند در برخی موارد، اگر بدن نتواند به اندازه کافی بسازد، به مکمل‌های خوراکی نیاز خواهد بود.

در بدن، کبد و کلیه‌ها، ال‌کارنیتین را از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین تولید می‌کنند. کلیه‌ها نیز می‌توانند L Carnitin  را برای استفاده بعدی ذخیره کنند و اضافی را از طریق جریان ادرار از بین ببرند.
اگر فرصت مطالعه ندارید، این فایل صوتی را گوش کنید:


 

اجزا و مواد تشکیل‌دهنده ال‌کارنیتین چیست؟

اگرچه بسیاری از مردم ال کارنیتین را یک آمینواسید می‌نامند، اما درواقع بیشتر به یک ماده ویتامین‌مانند شبیه است که نقش‌های متعددی را در بدن ایفا می‌کند:

  • این ریزمغذی در کبد و کلیه، از دو اسیدآمینه ضروری (لیزین و متیونین) ساخته می‌شود. برخی از متخصصان پزشکی این ماده مغذی را به ‌شکل مکمل برای کمک به بیماران مبتلابه بیماری‌های قلبی، دیابت، اختلال نعوظ و سایر بیماری‌ها نیز تجویز می‌کنند.
  • اما به ‌دلیل نقشی که در متابولیسم چربی دارد، بیشتر به ‌عنوان مکمل کاهش وزن درکنار یک رژیم غذایی سالم و ورزش شناخته شده است.

ال کارنیتین چیست و در بدن ما چه کاری انجام می‌دهد؟ ال‌کارنیتین از مشتقات آمینواسیدهاست که برای ساختن پروتئین‌ها با هم ترکیب می‌شوند و برای بهبود سیستم ایمنی، سلامت قلب و پیشگیری از دیابت ضروری است.

  • با این‌ حال، غالب ادعاهای رایج در مورد مکمل‌ها با علم مطابقت ندارد. درواقع، نقش عمده این ریزمغذی در بدن، انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری و تولید انرژی است. میتوکندری دراصطلاح، موتور محرکه سلولی است. بدن می‌تواند ال‌کارنیتین را از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین تولید کند و برای تولید آن، به مقدار زیادی ویتامین C و برخی گوشت‌های سفید و قرمز نیاز دارد. به‌همین دلیل، وگان‌ها یا افرادی که مشکلات ژنتیکی خاصی دارند، ممکن است نتوانند این ماده مغذی را به اندازه کافی در بدن تولید کرده یا به‌دست آورند.
مکمل‌هایی که ورزشکاران از آن استفاده می‌کنند، ال کارنیتین ال تارتارات را در خود دارد.

مکمل‌هایی که ورزشکاران از آن استفاده می‌کنند، ال‌کارنیتین ال تارتارات را در خود دارد.

هرچند ال-کارنیتین شکل فعال بیولوژیکی استاندارد کارنیتین است که در بدن، غذاها و بیشتر مکمل‌ها یافت می‌شود، ولی چند نوع دیگر کارنیتین نیز وجود دارد:

دی کارنیتین

این شکل غیرفعال کارنیتین، ممکن است با مهار جذب سایر اشکال مفیدتر باعث کمبود کارنیتین در بدن شود.

استیل ال-کارنیتین

اغلب ALCAR نامیده می‌شود و احتمالا موثرترین شکل برای مغز است. مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است برای مبتلایان به بیماری‌های عصبی مفید باشد.

پروپیونیل ال‌کارنیتین

این فرم برای مشکلات گردش خون، مانند بیماری عروق محیطی و فشارخون بالا مناسب بوده و ممکن است تولید اکسید نیتریک را افزایش داده و منجربه بهبود جریان خون شود.

ال-کارنیتین ال تارتارات

این نوع کارنیتین، به ‌دلیل سرعت جذب بالا، معمولاً به مکمل‌های ورزشی اضافه می‌شود و به کاهش درد عضلانی در ورزش کمک می‌کند.

 

صحبت‌های دکتر کرمانی در مورد قرص لاغری ال کارنیتین:

انواع ال کارنیتین کدامند؟

کارنیتین اصطلاح گسترده‌ای است که چند ترکیب مختلف را توصیف می‌کند. الکارنیتین شکل رایج‌تری از کارنیتین است که در بدن و بسیاری از مکمل‌ها وجود دارد. اشکال دیگر کارنیتین عبارت‌اند از:

استیل ال‌کارنیتین

این نوع از الکارنیتین را گاهی وقت‌ها با نام ALCAR معرفی می‌کنند. این نوع از ال کارنیتین در متابولیسم نقش دارد. خواص محافظت کننده عصبی دارد که ممکن است به محافظت از سیستم عصبی کمک کند.

دی کارنیتین

دی کارنیتین برای بدن سمی است. زیرا ممکن است جذب سایر اشکال کارنیتین را مهار کند.

 ال‌کارنیتین ال تارتارات

مکمل‌هایی که ورزشکاران از آن استفاده می‌کنند، این ال کارنیتیتن را در خود دارد. تحقیق‌ها نشان می‌دهد برای به حداقل رساندن درد عضلانی و کمک به بهبودی مفید است. این فرم خواص ضد درد و ضد روماتیسمی را نشان می‌دهد و ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد.

منابع غذایی حاوی ال‌کارنیتین

تقریبا اغلب افراد می‌توانند با خوردن گوشت و ماهی، مقادیر کمی ال کارنیتین را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنند. بهترین منابع این ریزمغذی عبارتند از:

  • گوشت گاو
  • ماهی
  • مرغ
  • شیر
مواد غذایی پروتئینی مانند گوشت گاو و مرغ سرشار از الکارنیتین است.

مواد غذایی پروتئینی مانند گوشت گاو و مرغ سرشار از الکارنیتین است.

جالب این‌جاست که منابع غذایی این ریزمغذی، نسبت به مکمل‌ها میزان جذب بیشتری دارند. بر اساس یک مطالعه، 57 تا 84 درصد ال‌کارنیتین به ‌همراه غذا جذب می‌شود، اما تنها 14 تا 18 درصد از طریق مکمل‌ها قابل جذب است.

به همین دلیل عاقلانه‌تر و به صرفه‌تر این است که با کمک برنامه غذایی سالم و مقوی نیاز بدن به ال کارنیتین را برطرف کنید و وابسته به مکمل‌های غذایی که عوارض کوتاه مدت و بلند مدت زیادی دارند وابسته نشوید.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

نحوه جذب و متابولیسم L Carnitin

بزرگسالانی که از رژیم‌های غذایی ترکیبی شامل گوشت قرمز و سایر محصولات حیوانی استفاده می‌کنند، حدود 60 تا 180 میلی‌گرم کارنیتین در روز دریافت می‌کنند، اما وگان‌ها به‌طور قابل توجهی کمتر (حدود 10 تا 12 میلی‌گرم) از این ریزمغذی برخوردار می‌شوند.

  • بیشتر (54-86٪) این ماده مغذی، در روده کوچک جذب شده و وارد جریان خون می‌شود.
  • کلیه‌ها به‌طور موثر کارنیتین را حفظ می‌کنند. بنابراین حتی رژیم‌های غذایی که کمبود این ماده را دارند نیز تأثیر کمی بر محتوای کل کارنیتین بدن دارند. کارنیتین اضافی به‌ جای متابولیزه شدن، از طریق کلیه‌ها در ادرار دفع می‌شود تا غلظت خون ثابت بماند.

چه زمانی ممکن است کمبود ال کارنیتین رخ دهد؟

دو نوع حالت کمبود کارنیتین وجود دارد:

کمبود اولیه کارنیتین

یک اختلال ژنتیکی در سیستم انتقال‌دهنده کارنیتین سلولی که معمولاً تا پنج سالگی با علائم کاردیومیوپاتی، ضعف عضلانی اسکلتی و هیپوگلیسمی ظاهر می‌شود.

کمبود کارنیتین ثانویه

ممکن است به ‌دلیل برخی اختلالات(مانند نارسایی مزمن کلیه) یا تحت شرایط خاصی(مانند استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های خاص) که جذب کارنیتین را کاهش یا دفع آن را افزایش می‌دهد، ایجاد شود.

ال کارنیتین چیست؟ + فواید و عوارض قرص لاغری ال کارنیتین - 7 - ال کارنیتین - رژیم لاغری

کمبود کارنیتین ثانویه، به‌دلیل برخی اختلالات، که جذب کارنیتین را افزایش می‌دهد، ایجاد می‌شود.

کاربرد ال کارنیتین چیست؟

حدود 98 درصد از ذخایر این ریزمغذی، در ماهیچه‌ها و مقادیر کمی در کبد و خون وجود دارد. همچنین، این ماده می‌تواند به افزایش عملکرد میتوکندری، کاهش بیماری، کاهش سرعت روند پیری پوست، بهبود بیماری‌های قلبی و مغزی نیز کمک کند.

سایر کاربردها و فواید ال کارنیتین عبارتند از:

سوزاندن چربی

سطوح بالاتر این ریزمغذی در بدن به سوزاندن بهتر و بیشتر چربی کمک می‌کند. این موضوع، نه تنها میزان چربی ذخیره شده در بدن را کاهش می‌دهد، بلکه برای کاهش چربی احشایی شکم و بهبود کبد چرب نیز مفید است.

 افزایش انرژی هنگام تمرینات ورزشی

ال-کارنیتین نه تنها به افراد کمک می‌کند چربی بیشتری هنگام ورزش سوزانده شود، بلکه انرژی بیشتری برای تمرینات بهتر و سبک زندگی فعال نیز تولید می‌کند.

بهبود دردهای عضلانی پس از تمرینات ورزشی این مکمل غذایی، به کاهش تجمع اسید لاکتیک در عضلات کمک می‌کند. تجمع لاکتات عضلانی باعث درد و خستگی عضلانی پس از یک تمرین شدید می‌شود.

ال کارنیتین به پاکسازی لاکتات کمک می‌کند تا بدن سریع‌تر ریکاوری شده و بتواند به فعالیت‌های سوزاندن چربی که برای برنامه کاهش وزن بسیار مهم است، بازگردد.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی

ال‌کارنیتین به‌ عنوان یک آنتی‌اکسیدان موثر به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. این ریزمغذی حتی در غلظت‌های کم، سرکوب سیستم ایمنی ناشی از چربی را خنثی می‌کند.

در مجموع، مشاهدات نشان می‌دهد که ال-کارنیتین با کاهش التهاب و افزایش وضعیت آنتی‌اکسیدانی، نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی ایفا می‌کند.

ال-کارنیتین با کاهش التهاب و افزایش وضعیت آنتی‌اکسیدانی، نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی ایفا می‌کند.

ال-کارنیتین با کاهش التهاب و افزایش وضعیت آنتی‌اکسیدانی، نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی ایفا می‌کند.

بهبود عملکرد مغز

ال کارنیتین می‌تواند برای عملکرد مغز مفید باشد. برخی از مطالعات حیوانی نشان می‌دهد فرم استیل-ال-کارنیتین (ALCAR)، در جلوگیری از زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن و بهبود نشانگرهای یادگیری نقش دارد.

مطالعات انسانی نیز نشان می‌دهد مصرف روزانه این ماده به معکوس ‌کردن کاهش عملکرد شناختی مغز مرتبط با آلزایمر و سایر بیماری‌های مغزی کمک می‌کند. در موارد خاص، این فرم از کارنیتین، حتی ممکن است از مغز دربرابر آسیب سلولی هم محافظت کند.

گاهی اوقات درمان‌های سرطان، مانند شیمی درمانی، ممکن است باعث شود که فرد دچار کمبود ال‌کارنیتین شود. در این مواقع، مصرف مکمل‌های آن به کاهش علائمی مانند خستگی و ضعف کمک می‌کنند.

محققان در حال حاضر، در حال مطالعه این ترکیب، به عنوان راهی ممکن برای جلوگیری از آسیب بافتی در اثر شیمی درمانی‌اند. اما این تحقیق‌ها در مراحل اولیه است.

 سلامت قلب

برخی از مطالعات نشان می‌دهند این شبه‌ویتامین ارزشمند، پتانسیل کاهش فشارخون و فرآیند التهابی مرتبط با بیماری قلبی را دارد. در یک مطالعه، مصرف 2 گرم استیل ال‌ کارنیتین در روز، منجربه کاهش تقریباً 10 درصدی فشارخون سیستولیک شد که بالاترین عدد فشارخون و شاخص مهم سلامت قلب و خطر بیماری است.

ال-کارنیتین به بهبود بیماران مبتلابه اختلالات قلبی شدید، مانند بیماری عروق کرونر قلب و نارسایی مزمن قلبی نیز کمک می‌کند.

مزایای ال-کارنیتین برای ورزشکاران، ممکن است چندان واضح و مستقیم نباشد

مزایای ال-کارنیتین برای ورزشکاران، چندان واضح و مستقیم نیست.

بهبود عملکرد ورزشکاران

مزایای قرص چربی سوز کارنیتین برای ورزشکاران، ممکن است چندان واضح و مستقیم نباشد و هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا خود را ظاهر کند. عملکرد این مکمل، با مکمل‌هایی مانند کافئین یا کراتین که می‌توانند به‌طور مستقیم عملکرد ورزشی را افزایش دهند، متفاوت است، اما در مدیریت موارد زیر نقش موثری دارد:

  • ریکاوری بعد از ورزش
  • تامین اکسیژن عضلانی
  • افزایش استقامت با افزایش تولید اکسید نیتریک
  • کاهش خستگی
  • کاهش درد عضلانی
  • افزایش تولید گلبول‌های قرمز و اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها

پیشگیری از دیابت نوع 2

مطالعات نشان داده است این ریزمغذی می‌تواند علائم دیابت نوع 2 و عوامل خطر مرتبط با آن را کاهش دهد و با افزایش یک آنزیم کلیدی به نام AMPK که توانایی بدن را در استفاده از کربوهیدرات‌ها بهبود می‌بخشد، با دیابت مبارزه کند.

چرا این دارو برای لاغری استفاده می‌شود؟

بسیاری از افراد برای از دست‌دادن چربی و کاهش وزن، دست به اقدامات افراطی می‌زنند. آن‌ها ممکن است به سراغ رژیم‌های غذایی جدید بروند، تمرینات هوازی را به برنامه تمرینی خود اضافه کنند یا با جادوی تبلیغاتی یک قرص معجزه‌آسای کاهش وزن بدون نسخه افسون شوند و شروع به مصرف قرص‌های مختلف کنند.

اما شاید کمی صبوری در استفاده به‌جا از ترکیب یک رژیم اصولی و استاندارد، ورزش و مکمل‌های طبیعی مانند ال کارنیتین موثرتر باشد.

در تئوری، استفاده از ال-کارنیتین به‌ عنوان مکمل کاهش وزن منطقی به‌ نظر می‌رسد:

این مکمل با انتقال اسیدهای چرب از غذا به میتوکندری سلول در تولید انرژی نقش دارد. همین تولید انرژی نیز به افراد امکان می‌دهد در طول تمرین چربی بسوزانند و درعین‌ حال به دردهای عضلانی، خستگی و آن احساس تنبلی که بسیاری از افراد تجربه می‌کنند، مبتلا نشوند.

انرژی تولید شده از اسیدهای چرب می‌تواند توسط قلب، مغز و ماهیچه‌ها استفاده شده و بر این اندام‌ها تأثیر مثبت بگذارد. از سوی‌ دیگر، از آن‌جایی که این ریزمغذی به انتقال اسیدهای چرب سلول‌های بدن و سوختن آن‌ها کمک می‌کند، ممکن است باعث افزایش توانایی بدن برای چربی‌سوزی و کاهش وزن شود.

با این‌ حال، بدن انسان بسیار پیچیده است و نتایج مطالعات انسانی و حیوانی نیز درهم آمیخته‌اند و هنوز قطعیت ندارند:

  • به ‌عنوان مثال، در یک مطالعه هشت هفته‌ای که روی 38 زن که چهار بار در هفته ورزش می‌کردند، انجام شد، تفاوتی در کاهش وزن بین کسانی که این دارو را مصرف می‌کردند و کسانی که این کار را نمی‌کردند، پیدا نشد.
  • علاوه ‌براین، پنج نفر از شرکت‌کنندگانی که این مکمل را مصرف می‌کردند، دچار حالت تهوع یا اسهال هم شدند.
  • مطالعه انسانی دیگری تأثیر ال-کارنیتین بر چربی‌سوزی را در طول 90 دقیقه تمرین دوچرخه ثابت بررسی کرد، اما چهار هفته مصرف این مکمل، باز هم باعث افزایش چربی‌سوزی نشد.
  • بااین‌حال، یک تجزیه و تحلیل روی 9 مطالعه – بیشتر در افراد چاق یا افراد مسن – نشان داد که با مصرف ال کارنیتین، افراد به‌طور متوسط ​​1.3 کیلوگرم وزن بیشتری از دست دادند.
قرص لاغری ال کارنیتین مفید است و موجب چربی سوزی می‌شود اما عوارض جانبی مانند اسهال و تهوع را به همراه دارد.

قرص لاغری ال کارنیتین مفید است و موجب چربی سوزی می‌شود، اما عوارض جانبی مانند اسهال و تهوع را به همراه دارد.

 

بنابراین، هنوز به تحقیقات بیشتری برای تایید مزایای ال-کارنیتین نیاز است. مهم این است که اگر این مکمل با یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی ترکیب نشود، به چربی‌‎سوزی یا کاهش وزن کمک نمی‌کند.

آیا قرص لاغری ال کارنیتین تاثیرگذار است؟

از آنجایی که ال‌کارنیتین به سوزاندن اسیدهای چرب برای انرژی کمک می‌کند، بسیاری از مردم تصور می‌کنند مصرف بیشتر آن باعث لاغری می‌شود. برای تایید قطعی این فرضیه، به تحقیق‌های بیشتری نیاز است.

البته باید گفت بعضی تحقیق‌ها نشان داده‌اند که این قرص لاغری، تاثیرگذار است. با این حال، مکمل الکارنیتین نمی‌تواند جایگزین عادت‌های سالم، مانند رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم شود. با توجه به این نکات بهترین ال کارنیتین برای کاهش وزن از طریق مواد غذایی و به اندازه مصرف می‌شود.

آیا ورزشکاران می‌توانند از قرص ال کارنتین برای لاغری استفاده کنند؟

برخی از ورزشکاران ال کارنیتین اضافی مصرف می‌کنند و معتقدند که این کار ورزش آن‌ها را نتیجه‌بخش‌تر می‌کند. به نظر می‌رسد مکمل کارنیتین، در طول تمرین به نتیجه‌بخش بودن ورزش، کمک می‌کند.

با این حال، مطالعه‌ای اشاره کرد شواهدی برای اثبات این فرضیه وجود ندارد. در حالی که بسیاری از ورزشکاران از این دارو مصرف می‌کنند، سال‌ها تحقیق شواهد قطعی برای حمایت از این ادعاها ارائه نمی‌دهد.

روش مصرف مکمل الکارنیتین

توصیه می‌شود روزانه بین 2 تا 4 گرم از این مکمل به دو یا سه دوز تقسیم شده و به‌طور مساوی مصرف شود. بسیاری از مردم وقتی این ریزمغذی را با 30 تا 40 گرم کربوهیدرات مصرف می‌کنند، به نتایج بهتری می‌رسند، چون کربوهیدرات‌ها سطح انسولین را افزایش می‌دهند و برای این‌که ال-کارنیتین وارد سلول‌های عضلانی شود، سطح انسولین باید افزایش یابد.

همچنین، از آن‌جایی که این مکمل بدون محرک است، مصرف آن با مکمل‌های حاوی کافئین یا قهوه و چای سبز نیز مفید است. علاوه‌ بر این، به‌ نظر می‌رسد مصرف آن در طولانی‌مدت نیز عارضه جانبی جدی ایجاد نمی‌کند.

ال کارنیتین چیست؟ + فواید و عوارض قرص لاغری ال کارنیتین - 12 - ال کارنیتین - رژیم لاغری

مصرف ال کارنیتین، با مکمل‌های حاوی کافئین یا قهوه مفید است.

بهترین زمان مصرف ال کارنیتین

از آن‌جایی که ال کارنیتین مایع می‌تواند به ‌سرعت در بدن جذب شود، بهترین زمان مصرف آن، صبح یا قبل از تمرین است.

میزان مصرف L Carnitin

دوز استاندارد مصرف مکمل ال کارنیتین 500-2000 میلی‌گرم در روز است، اما دوز فرم‌های مختلف آن کمی متفاوت است:

استیل ال-کارنیتین

این فرم برای سلامت و عملکرد مغز بهترین بوده و دوز مجاز آن از 600 تا 2500 میلی‌گرم در روز متغیر است.

ال-کارنیتین ال تارتارات

این فرم برای عملکرد ورزشی مؤثرتر بوده و دوز مجاز آن از 1000 تا 4000 میلی‌گرم در روز متفاوت است.

 پروپیونیل-ال-کارنیتین

این فرم برای بهبود جریان خون در افرادی که فشارخون بالا دارند، بهترین بوده و دوز مجاز آن از 400 تا 1000 میلی‌گرم در روز متغیر است.

شرایط نگهداری

این مکمل باید در ظرف محکم بسته و در جای خنک، خشک و دارای تهویه مناسب و دور از مواد ناسازگار نگهداری شود.

مصرف مکمل ال کارنیتین برای چه افرادی مجاز است؟

کودکان و بزرگسالان سالم نیازی به مصرف کارنیتین‌ها ندارند، زیرا کبد و کلیه‌ها مقادیر کافی از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین را برای رفع نیازهای روزانه تولید می‌کنند.

هیئت غذا و تغذیه (FNB) آکادمی‌های ملی آمریکا، مطالعات مربوط به عملکرد کارنیتین را در سال 1989 بررسی کرد و به این نتیجه رسید که مصرف اضافی این ماده مغذی، برای بدن ضروری نیست. ازسوی ‌دیگر، سطح این ماده در بدن، تحت تأثیر میزان و نوع غذاها و میزان تولید بدن نیز قرار می‌گیرد و به طور کلی دو گروه بیشتر از بقیه به الکارنیتین احتیاج دارند:

  • به‌ همین دلیل، سطح ال کارنیتین اغلب در گیاهخواران و وگان‌ها کمتر است، زیرا آن‌ها برای مصرف محصولات حیوانی محدودیت یا منع مصرف دارند که دراین ‌صورت مصرف ال-کارنیتین برای آن‌ها مفید و ضروری است. با این‌ حال، هیچ مطالعه‌ای مزایای مکمل‌های کارنیتین را در این افراد تایید نکرده است.
  • افراد مسن نیز بهتر است از این مکمل‌ها استفاده کنند، چون تحقیقات نشان می‌دهد سطوح اسیدهای آمینه لیزین و متیونین با افزایش سن کاهش می‌یابد.

مصرف ال‌کارنیتین برای چه افرادی غیرمجاز است؟

مصرف بیش از اندازه قرص چربی سوز کارنیتین مضرات زیر را به دنبال دارد:

  • مصرف دوزهای بالاتر از 3 گرم در روز از این مکمل، می‌تواند باعث تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات شکم، اسهال و بوی بدن شود.
  • عوارض جانبی نادرتر، شامل ضعف عضلانی در بیماران اورمیک و تشنج در افراد مبتلابه اختلالات تشنجی است که بهتر است از مصرف این ریزمغذی پرهیز کنند.
  • همچنین، مکمل‌های ال-کارنیتین ممکن است سطح تری متیل آمین-N-اکسید (TMAO) خون را در طول زمان افزایش دهند.
  • سطوح بالای TMAO با افزایش خطر تصلب شرایین مرتبط است.
مصرف ال کارنیتین عوارض جانبی گوارشی مثل حالت تهوع دارد.

مصرف ال کارنیتین عوارض جانبی گوارشی مثل حالت تهوع دارد.

عوارض قرص ال کارنیتین 1000 و… برای لاغری

مقدار مصرف ال کارنیتین برای لاغری روزی 3 گرم است. با این حال مصرف این مقدار، عوارض جانبی زیادی برای بدن دارد، از جمله:

  • حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلانی و اسهال.
  • مکمل‌های ال کارنیتین به زندگی اجتماعی ضربه می‌زنند. مصرف ۳ گرم ال‌کارنیتین در روز سبب تولید بوی بد بدن می‌شود.
  • افراد مبتلا به مشکلات کلیوی یا اختلال تشنج، باید مواظب مصرف قرص‌های ال‌کارنیتین برای لاغری یا نوشیدنی‌های انرژی‌زایی باشند که این ماده را دارند. دلیلش این است که این دارو سبب ضعف عضلانی در این افراد می‌شود.

افزایش خطر بیماری قلبی

یکی از جدی‌ترین مشکل‌ها در اثر مصرف قرص لاغری الکارنیتین، افرایش خطر بیماری قلبی است. تحقیق‌ها نشان داده‌اند این قرص احتمال سفت شدن سرخرگ‌ها (آترواسکلروز) را افزیش می‌دهد.

ال کارنیتین به خودی خود مشکل ساز نیست اما با مصرف قرص لاغری آن، باکتری‌های درون روده، ماده‌ای شیمیایی به نام ترتی الیامین تولید می‌کنند. کبد ترتی الیامین را به ترتی الیامین اکسید تبدیل می‌کند که سبب اختلال در رگ‌ها می‌شود.

مشکلات گوارشی

همینطور، مکمل الکارنیتین عوارض جانبی گوارشی دارد. مانند عوارض زیر: شکم درد؛ حالت تهوع؛ استفراغ؛ اسهال.

پشیمانی متخصصان برای حمایت از قرص لاغری الکارنیتین

اثبات عوارض ال کارنتین برای بیماران قلبی سبب شد برخی از پزشکان درباره حمایتش از مصرف ال‌کارنیتین، ابراز پشیمانی کند. دکتر Oz زمانی ادعا کرده بود که مصرف این دارو به لاغری کمک می‌کند؛ اما در حال حاضر ایشان به بیمارانش درباره مصرف نکردن ال‌کارنیتین هشدار می‌دهد.

آنچه از مقاله ال کارتنین آموختیم:

در این مقاله خواندید که ال کارنیتین چیست و برای چه چیزی مفید و ضروری است. ال کارنیتین یک ریزمغذی مبتنی بر اسیدآمینه است که توسط کلیه‌ها و کبد در بدن تولید شده و از طریق برخی منابع غذایی مانند گوشت و ماهی نیز قابل دریافت است. برای همین است که قرص لاغری ال کارنیتین، با بالا بردن میزان این ماده در بدن، عوارض جانبی زیادی را همراه خود خواهد داشت. هرچند این شبه‌ویتامین، توانایی کاهش فشارخون و فرآیند التهابی مرتبط با بیماری قلبی را نیز دارد ولی ممکن است برای برخی افراد عوارضی مانند تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات شکم، اسهال و بوی بدن ماهی را نیز ایجاد کند. درمجموع، اگر مکمل الکارنیتین درکنار رژیم غذای اصولی و ورزش استفاده نشود، مانند بسیاری از مکمل‌ها تاثیر چندانی بر کاهش وزن نخواهد داشت.

منابع:

5 از 5
این مطالب را از دست ندهید ...
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
- 1402/12/04

سلام من چربی کبد دارم دکتر برام ال کارانیتین نوشته کی باید استفاده بشه

کارشناس به اندام 1402/12/05

سلام عزیزم طبق دستوری که پزشکتون تعیین کردن ودادن مصرف کنید

... 1402/10/21

سلام من ۱۶ سالمه قد ۱۸۴ وزن ۸۸ میخواستم از ال کارنیتین استفاده کنم خوبه یا نه

کارشناس به اندام 1402/10/22

سلام نه عزیزم مصرف نکنید چون درموادغذایی مثل گوشتها هست دربدن هم تولیدمیشه لاغرتون نمیکنه

- 1402/10/04

سلام من 45سالمه گوشت کم مصرف میکنم برای جلوگیری از شل شدن عضلات و میتونم ال کارنتین سلام 1000 مصرف کنم

کارشناس به اندام 1402/10/05

سلام نه عزیزم بدن هم ال کارنتین تولید میکنه و توصیه منابع غذایی هست

علی 1402/10/03

سلام ببخشید من بدنسازی رو تازه شروع کردم وزنم ۹۰ قد ۱۷۵ و اضافه وزنم اذیت میکنه میخواستم بدونم چی مصرف کنم؟

کارشناس به اندام 1402/10/04

سلام عزیزم برای لاغری باید رژیم داشته باشید روی لینک کلیک کرده وثبت نام کنید

-مرتضی 1402/09/11

سلام عرض شد،،، ببخشید من صبح با صبحانه ب کمپلکس میخورم و بعدش ظهر نیم ساعت قبل تمرین ال کارنتین و ال ارژنین میخورم ایرادی نداره!؟

کارشناس به اندام 1402/09/12

سلام عزیزم وقتی تغذیه خوبی دارین نیازی به ال کارنتین نیست داخل بدن هم تولیدمیشه

محمد مهدی 1402/09/09

سلام عرض ادب میشه بفرمایین بهترین نحوه مصرف این قرص چگونه هستش؟

کارشناس به اندام 1402/09/10

سلام عزیزم توصیه به مصرف نمیشه

شکوفه 1402/09/02

یه جایی از مقاله دقیقا این جمله رو نوشتید: همچنین، از آن‌جایی که این مکمل بدون محرک است، مصرف آن با مکمل‌های حاوی کافئین یا قهوه و چای سبز نیز مفید است. علاوه‌ بر این، به‌ نظر می‌رسد مصرف آن در طولانی‌مدت نیز عارضه جانبی جدی ایجاد نمی‌کند. بعد اومدید پایینش گفت کلی عوارض داره بهتره مصرف نشه دقیقا جملتون اینه: اثبات عوارض ال کارنتین برای بیماران قلبی سبب شد برخی از پزشکان درباره حمایتش از مصرف ال‌کارنیتین، ابراز پشیمانی کند. دکتر Oz زمانی ادعا کرده بود که مصرف این دارو به لاغری کمک می‌کند؛ اما در حال حاضر ایشان به بیمارانش درباره مصرف نکردن ال‌کارنیتین هشدار می‌دهد. این تناض ها یعنی چی؟

کارشناس به اندام 1402/09/03

عزیز این تناقص بخاطر نتایج مختلفی هست که بدست اومده وتاثیر برای همه یکسان نیست

eeeee 1402/08/02

سلام خسته نباشید من پیوند کلیه زدم میشه استفاده کرد

کارشناس به اندام 1402/08/03

سلام سلامت باشید هیچ دارویی بدون نظر پزشکتون مصرف نکنید

-محمد 1402/07/25

قرص لیپوسیکس قرص برای لاغری میشه استفاده کرد

کارشناس به اندام 1402/07/26

عزیزم دارویی برای لاغری توصیه وتایید نمیشه

-دکتر ماکویی 1402/07/22

دوستان هیچ قرص لاغری وجود نداره یا باید عمل کنی و بتراشی بدنتو یا ورزش و رژیم غذایی مناسب

-مهسا 1402/07/10

باسلام من دوسال پیش برای لاغری قرص الکانتین بهم دادن مصرف کردم بچه شیر میدادم نمیدونیتم عوارضش چیه ولی للان انرژیم خیلی کم شده وهمین طور مشکلاتی واسم پیس میاد آیا میشه از عوارض این قرص باشه یکز کمر درد.زانو درد و کلا خیلی دارم فرسوده میشم ۳۵ سالمه چکارکنم

کارشناس به اندام 1402/07/11

سلام بله عزیزم عارضه دارو میتونه باشه تغذیه خوبی داشته باشید مرتب چکاب بدین تحرک حتی از۵دقیقه شروع کنید سعی کنیدخوب بخوابید مولتی ویتامین مینرال استفاده کنید

-مازیار اصلانی فرد 1402/07/06

سلام پسر من ۱۹سالشه به مدت ده روز و روزی سه عدد از کپسول الکارتین استفاده کرد من بعد ده روز پسر مو قانع کردم دیگه نخور،بعد دو هفته همش سر درد داره و تاری دید مشکل عصبی بی‌قراری پیدا کرده ،چکار کنم آقای دکتر

کارشناس به اندام 1402/07/07

سلام عزیز مایعات بیشتری بخورن میتونه حالت مسمومیت ناشی از دارو باشه تاثیر روی بدن هرفرد متفاوته

-helia 1402/06/09

ايا قرص آسپرين با ال كارتنين تداخل داره؟

کارشناس به اندام 1402/06/10

عزیزم احتمال تداخل هست چون اثربرای همه یکسان نیست

جواد موحدي 1402/06/07

سلام خدا قوت مقاله شما بسيار جامع و كامل بود تشكر منتهي يك نكته: فيلم دكتر كرماني با مقاله شما متناقض بود ، بنده واقعا دليل اين تناقض رو نفهميدم سمت و سوي شما معلوم نشد. فيلم گوياي 100% كه استفاده نكنيد يه جوري هشدار هم ميده متن مقاله: موثر و ميل به استفاده رو قطعا تقويت ميكنه. اين يعني روي مرز حركت كردن مراجعه كننده نياز به دستورالعمل داره، نه اين كه توپ توي زمين خودش باشه و خودش تصميم بگيره اگر قرار بود خودش تصميم بگيره كه به مقاله شما مراجعه نمي كرد. بازم ممنون

کارشناس به اندام 1402/06/08

سلام عزیزم ال کارنتین لاغر نمیکنه کمی در ورزشکار حرفه ای انرژی وبالا میبره داخل بدن تولید میشه درموادغذایی مانند گوشت هم هست

-ارمین 1402/06/02

سلام قرص ال کارنتین رو اگر با قرص ال آرژنین مصرف بشه برای رفع خستگی عضلات و از بین رفتن درد عضلات تاثیر داره؟

کارشناس به اندام 1402/06/03

سلام نه عزیزم

-alireza 1402/05/21

سلام من ال کارنتین مصرف میکنم و جواب میده البته با توصیه پزشک متخصص فقط میخوام بدونم بعد از قطع. کردن چند کیلو ورژن اضافه میکنم

کارشناس به اندام 1402/05/22

سلام عزیزم تاثیری روی وزن نداره

-شادی 1402/04/24

سلام ببخشسد این قرص ال کارنتین برای مادرانی که شیر میدن ضرر دارد

کارشناس به اندام 1402/04/25

سلام عزیزم تغذیه و داروهایی که مصرف میکنید مستقیم روی شیر تاثیر داره در بدن تولید میشه بله توصیه نمیشه

-مجی 1402/03/15

سلام من اسپرمم یه خورده ضعیف بود رفتم دکتر این قرص ال کارنتین رو بهم داده وچنتا قرص دیگه وزنمم یه خورده زیاده والان که خوندم نوشته این قرص برای لاغری هستش ایا برای بهبودی اسپرمم کمکی میکنه؟؟؟

کارشناس به اندام 1402/03/16

سلام عزیزم به عنوان انتی اکسیدان برای افزایش انرژی میتونه کمک کننده باشه البته داخل بدن هم تولید میشه در مواد غذایی هم موجود هست لاغر کننده نیست

کاربر 1402/03/08

سلام خسته نباشید 21سالمه خانم هستم سی و خورده ای اضافه وزن دارم میخواستم بدونم اگرقبل از ورزش الکارنتین استفاده کنم سوختو سازم بالا میره و برای لاغری مفیده اخه خیلی سوخت و ساز بدنم کمه واینکه با نوشیدن اب فراوان میشه کلیه رو بعد استفاده از این قرص پاکسازی کرد؟

کارشناس به اندام 1402/03/09

سلام سلامت باشید عزیزم ال کارنتین لاغر کننده نیست فقط ورزشکار حرفه ای قبل تمرین برای بیشتر شدن انرژی میتونه مصرف کنه در بدن تولید میشه درموادغذایی مانند گوشت هم هست

-فاطمه قیاسوند 1402/03/07

میشه قرص گلوریا رو با این مکمل مصرف کرد؟

کارشناس به اندام 1402/03/08

عزیزم داروی لاغری توصیه وتجویز نمیشه