آیا قرص لاغری ونوستات برای کاهش وزن موثر است؟

اگر اضافه وزن دارید حتما تا به حال رژیم‌ها و راه‌های زیادی را برای کاهش وزن امتحان کرده‌اید. یکی از راه‌های پرخطر برای کاهش وزن استفاده از انواع قرص‌های لاغری به خصوص قرص لاغری ونوستات است. ونوستات یکی از قرص‌های لاغری است که ادعا می‌کند با دفع چربی‌ خوراکی‌ها از بدن مقدار کالری دریافتی را […]

قرص ونوستات
4.1 از 5

زمان مطالعه 18 دقیقه

تعداد بازدید 466912

تاریخ انتشار

اگر اضافه وزن دارید حتما تا به حال رژیم‌ها و راه‌های زیادی را برای کاهش وزن امتحان کرده‌اید. یکی از راه‌های پرخطر برای کاهش وزن استفاده از انواع قرص‌های لاغری به خصوص قرص لاغری ونوستات است. ونوستات یکی از قرص‌های لاغری است که ادعا می‌کند با دفع چربی‌ خوراکی‌ها از بدن مقدار کالری دریافتی را کاهش می‌دهد و سبب کاهش وزن می‌شود. درباره لاغری با ونوستات چقدر می‌دانید؟ با ما همراه باشید تا با نحوه عملکرد این دارو آشنا شوید و بدانید که آیا اصلا این دارو برایتان مناسب است یا خیر.

ونوستات چیست؟

قرص لاغری ونوستات نوعی داروی کاهش وزن است که دو نوع دارد. نوع اول ارلستات است که بدون نیاز به نسخه و Xenical که تنها با تجویز پزشک، به فروش می‌رسند. تمام قرص‌های لاغری ۶۰ میلی گرم ارلستات دارند اما قرص‌های Xenical  دارای ۱۲۰ میلی گرم از این ماده هستند. قرص ونوستات برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA ) تایید شد.

قرص ونوستات

 

ونوستات چقدر در کاهش وزن تاثیر دارد؟

چندین تحقیق بزرگ انسانی روی قرص لاغری ونوستات یا ارلستات که ماده فعال درون قرص‌های لاغری هستند انجام شده است. یکی از شناخته شده‌ترینِ این تحقیقات مربوط به محققان سوئدی می‌باشد. در این آزمایش ۳۳۰۵ فرد مبتلا به اضافه وزن به مدت ۴ سال مورد آزمایش قرار گرفتند. افراد در این تحقیق به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه سه مرتبه در روز ۱۲۰ میلی گرم ونوستات یا ارلستات و گروه دیگر شبه دارو دریافت می‌کردند.

تمام شرکت کنندگان روزانه ۸۰۰ کالری کمتر از حد معمول کالری مصرف می‌کردند و چربی خوراکی را به ۳۰ درصد کالری محدود کرده بودند. همچنین این افراد تشویق می‌شدند که هر روز پیاده روی بروند. در طول سال اول متوسط کاهش وزن در گروهی که ونوستات مصرف می‌کردند ۱۰٫۶ کیلوگرم بود در حالی که این مقدار برای گروه دوم ۶٫۲ کیلوگرم بود.

محققان در تحقیقی دیگر دریافتند که لاغری با ونوستات در مقایسه با کسانی که این دارو را مصرف نمی کردند، سبب شد گروه اول ۳٫۴ کیلوگرم بیشتر وزن کم کنند. البته بعد از گذشت یک سال، وزن کسانی که با قرص لاغری ونوستات کاهش وزن داشتند دوباره برگشت. جالب اینجاست که تحقیق دیگری نیز نشان داد رژیم غذایی کم کربوهیدرات بدون مصرف دارو به همان اندازه رژیم غذایی کم چرب به همراه ونوستات تاثیر گذار است.

 

قرص لاغری ونوستات چه مزایایی دارد؟

ونوستات سبب کمی کاهش وزن می‌شود و همین کاهش وزن مزایای دیگری را همراه دارد که عبارتند از:

  • کاهش خطر دیابت نوع ۲: مصرف قرص ونوستات خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۳۷ درصد کاهش می‌دهد.
  • کاهش فشار خون: تحقیقات نشان دادند که مصرف ونوستات سبب کاهش خفیفی در فشار خون می‌شود.
  • کاهش کلسترول بد (LDL) : محققان دریافتند مصرف لاغری با ونوستات تاثیری مثبت روی کاهش کلسترول بد خون دارد.

قرص ونوستات

 

عوارض جانبی قرص لاغری ونوستات

هیچ دارویی بدون عوارض نیست. قرص‌های لاغری به کاهش وزن کمک می‌کنند اما عوارض جانبی هم دارند که باید از آنها با خبر باشید. باتوجه به اینکه قرص ونوستات مانع از جذب چربی می‌شود، چربی‌های هضم نشده در در روده باقی می‌ماند و سبب دل درد، اسهال و نفخ می‌شوند. برخی افراد هم ممکن است بی اختیاری مدفوع، شل شدن مدفوع و چرب بودن مدفوع را تجربه کنند.

مصرف طولانی مدت قرص ونوستات مانع جذب ویتامین‌های محلول در چربی از قبیل ویتامین A، D، E و K می‌شود. به همین دلیل مصرف مولتی ویتامین به همراه این دارو توصیه می‌شود. علاوه بر اینها، قرص ونوستات سبب عدم جذب برخی از داروها می‌شود و مشکلات دیگری از قبیل مسمومیت کلیه به وجود می‌آورد.

اگر هرکدام از علائم حساسیت نسبت به ونوستات را داشتید فورا با اورژانس تماس بگیرید. علائم حساسیت به قرص لاغری ونوستات شامل کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو است.

مصرف دارو را متوقف کنید و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید اگر:

  • درد شدید شکم
  • درد شدید کمر
  • خون در ادرار، یا ادرار دردناک
  • نشانه‌هایی از سنگ کلیه مانند ادرار کم، تورم در پاها یا مچ پا، احساس خستگی یا تنگی نفس
  • نشانه‌هایی از مشکلات کبدی مانند حالت تهوع، درد بالای معده، خارش، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع سفت، زردی پوست یا چشم را تجربه کردید.

عوارض قرص ونوستات عموما به خاطر این است که مانع جذب شدن چربی در بدن می‌شود. عوارض جانبی که در ادامه می‌آید موقتی است و با ادامه دادن مصرف دارو کاهش می‌یابد.

  • مدفوع چرب
  • لکه‌های روغنی زیر لباس زیر
  •  رنگ نارنجی یا قهوه‌ای روغن مدفوع
  • گاز و تخلیه روغنی
  • مدفوع شل، یا نیاز فوری به دستشویی رفتن، عدم توانایی در کنترل حرکات روده
  • افزایش تعداد حرکات روده
  • درد معده، حالت تهوع، درد مقعدی

البته این موارد لیست کاملی از عوارض جانبی که ممکن است قرص لاغری ونوستات داشته باشد نیست. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود تماس بگیرید.

افرادی که دارو مصرف می‌کنند و یا مبتلا به بیماری هستند باید قبل از مصرف ونوستات حتما با پزشک مشورت کنند. بیشتر پزشکان مصرف ونوستات را بیشتر از ۲۴ ماه توصیه نمی‌کنند.

 

چه کسانی مجاز به مصرف قرص ونوستات نیستند؟

اجازه استفاده از قرص لاغری ونوستات را ندارید اگر به مواد موجود در ترکیب آن حساسیت دارید، مبتلا به سو جذب هستید (ناتوانی در جذب غذا و مواد معدنی)، باردارید، اضافه وزن آنچنانی ندارید، پیوند عضو یا سیکلوسپورین داشته‌اید. همچنین اگر تجربه هرکدام از بیماری‌های زیر را دارید، قبل از مصرف قرص لاغری ونوستات با پزشک خود مشورت کنید.

  • سنگ کلیه
  • بیماری کیسه صفرا
  • پانکراتیت
  • بیماری تیروئید
  • بیماری کبد
  • بیماری کلیوی
  • پیوند عضو
  • یک اختلال خوردن (بی اشتهایی یا پرخوری)

اگر باردار هستید به هیچ عنوان از قرص لاغری ونوستات استفاده نکنید. کاهش وزن در طول دوران بارداری توصیه نمی‌شود حتی اگر اضافه وزن دارید. در دوران بارداری بدون مشورت دکتر هیچ دارو و قرصی مصرف نکنید و اگر در حال لاغری با ونوستات هستید و باردار شده‌اید سریعا به پزشک خود اطلاع بدهید. ترکیبات موجود در قرص ونوستات جذب ویتامین‌ها و رساندن مواد مغذی جنین را برای بدن سخت‌ می‌کند. همچنین به یاد داشته باشید که بعد ازدوران بارداری و در طول شیردهی نیز از ونوستات بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید.

کودکان زیر 12 سال اجازه استفاده از قرص لاغری ونوستات را ندارند. افراد زیر 18 سال نیز مجاز به مصرف قرص لاغری اورلیستات نیستند.

برای کاهش وزن قرص گیاهی بدون ضرر هم وجود داره؟ جواب این سوال رو تو ویدئوی زیر ببینید:

 

چگونه قرص لاغری ونوستات را مصرف کنیم؟

دوز نرمال برای بزرگسالان (12 سال به بالا) 120 میلی گرم در روز است. یعنی بعد از هر وعده غذا که دارای چربی نیز هست، حدود 40 میلی گرم از دارو را باید مصرف کنید. دارو را بعد از غذا یا یک ساعت بعد از خوردن غذا، استفاده کنید.

برای لاغری با ونوستات، قرص را دقیقا طبق دستور مصرف روی جعبه و یا نسخه دکتر استفاده و به هیچ عنوان دوز دارو را کم و یا زیاد نکنید. هرگز مصرف قرص ونوستات را به دیگران توصیه نکنید، به مخصوص کسانی که تجربه اختلال در خوردن مانند بیماری بولیمیا داشته‌اند. دفترچه راهنما داخل جعبه را به دقت مطالعه کنید و اگر سوالی داشتید از متصدی داروخانه و یا پزشک خود بپرسید.

ونوستات معمولا سه بار در روز، بلافاصله و یا یک ساعت بعد از غذا مصرف کنید. اگر لاغری با ونوستات را انتخاب کرده‌اید چربی در هر وعده غذایی که می‌خورید نباید بیشتر 30 درصد از کالری روزانه‌تان را تشکیل دهد. به عنوان مثال اگر 1200 کالری در روز مصرف می‌کنید، تنها 360 کالری این سهمیه باید از چربی گرفته شود. 

برچسب اطلاعات تغذیه‌ای همه مواد غذایی که می‌خورید را با دقت بررسی کنید و از میزان چربی آن مطمئن شوید. یک برنامه غذایی مناسب و استاندارد داشته باشید. می‌توانید برای اطمینان خاطر بیشتر برنامه غذایی خود را به پزشک و یا متخصص تغذیه نشان بدهید و از اون بخواهید شما را راهنمایی کند. توجه کنید که قرص لاغری ونوستات تنها بخشی از برنامه رژیم برای لاغری است. در کنار مصرف ونوستات باید ورزش و از برنامه غذایی مشخصی پیروی کنید. 

همانطور که گفته شد ونوستات جذب ویتامین‌های محلول در چربی را مشکل می‌کند؛ در نتیجه ممکن است به قرص‌های ویتامین نیاز پیدا کنید. از پزشک بخواهید شما را در این مورد راهنمایی و برای‌تان ویتامین‌های لازم را تجویز کند. قرص و داروهای ویتامین را قبل از خواب و یا حداقل دو ساعت بعد از مصرف قرص لاغری ونوستات، استفاده کنید.

ونوستات را دور از رطوبت، نور و گرما نگه دارید. در بطری را محکم ببندید. اگر تاریخ انقضای دارو گذشته است، فورا آن را دور بندازید و از دسترس خارج کنید.

 

در طول مصرف قرص ونوستات چه کاری را نباید انجام بدهیم؟

از خوردن غذاهای پرچرب خودداری کنید؛ در غیر اینصورت درگیر عوارض جانبی زیادی خواهید شد. همچنین سه ساعت قبل و سه ساعت بعد از مصرف ونوستات، سیکلوسپرین نخورید. اگر لووتیروکسین نیز مصرف می‌کنید (مانند Synthroid)، آن را 4 ساعت قبل یا 4 ساعت پس از مصرف ونوستات استفاده نکنید.

 

تداخلات دارویی قرص لاغری ونوستات

 از پزشک یا متصدی داروخانه بپرسید که آیا مصرف قرص لاغری ونوستات با دارو‌های زیر مشکلی ایجاد می‌کند یا خیر.

  • آمیودارون
  • سیکلوسپورین
  • انسولین یا داروی دیابت خوراکی
  • داروهای ایدز
  • داروی تشنج (به خصوص اگر هنگام مصرف این دارو تشنج شما بدتر شود)
  • ویتامین E یا مواد معدنی حاوی بتاکاروتن
  • رقیق کننده خون مانند وارفارین، کومادین، ​​ژانتوون.

 این لیست کامل نیست. سایر داروها نیز ممکن است با ونوستات تداخل داشته باشند، از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی.

 

ونوستات از اندک قرص‌های کاهش وزن است که توانسته روی بعضی افراد جواب بدهد ولی نتایج مصرف آنچنان که مردم انتظار دارند، تاثیر گذار و چشم گیر نیست. در بهترین حالت شاید مقداری وزن بیشتری کم کنید؛ البته اگر مصرف  ونوستات با رژیم غذایی و برنامه ورزشی همراه باشد. لاغری با ونوستات عوارض جانبی آزار دهنده  بر سیستم گوارش دارد. توجه داشته باشید که همراه با قرص لاغری ونوستات باید غذاهای کم چرب با کالری محدود بخورید که برای بسیاری از مردم آنچنان خوشایند نیست. اگر واقعا می‌خواهید وزن کم کنید و وزن کم شده را ثابت نگه دارید، سعی کنید پروتئین بیشتری میل کنید و مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید. این کار تاثیری به مراتب بهتر از مصرف قرص‌های لاغری از جمله ونوستات دارد.

 

تو کدوم روش لاغری رو انتخاب می‌کنی؟
پیشنهاد ما اینه که روشی رو انتخاب کنی که هم بدون خطر باشه هم بتونه تو رو به وزن ایده‌آل برسونه. با رژیم دکتر کرمانی بیش از یه میلیون نفر تونستن به وزن دلخواهشون برسن. تو هم می‌تونی.
همین حالا عضوی از خانواده بزرگ دکتر کرمانی شو
برای دریافت رژیم کلیک کن
call-to-action

 

4.1 از 5
این مطالب را از دست ندهید ...
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-زهره 1402/11/01

سلام دکتر من خانومی ۳۷ ساله هستم وزنم ۸۴کیلو است میتونم روزی یه دونه از این قرص ها بخورم

کارشناس به اندام 1402/11/02

سلام نه عزیزم مصرفش توصیه نمیشه

-آیدا 1402/09/04

سلام خسته نباشین قدم ۱۶۵ وزنم ۹۸ من ۱۸ ماهه زایمان کردم شیرده هستم از قرص زنوور میتونم استفاده کنم پلی کیستیک هم دارم

کارشناس به اندام 1402/09/05

سلام سلامت باشید نه عزیزم استفاده نکنید فقط رژیم بگیرید

-مژگان 1402/07/30

سلام من ۴۸ سال دارم و قد من ۱۵۷ و وزنم ۵۸/۵ هست چون سالهاست هر روز ورزش می کنم استپ وزنی دارم قرص ونوستات گرفتم می تونم مصرف کنم فقط میگرن دارم و هیچ بیماری ندارم ؟؟

کارشناس به اندام 1402/08/01

سلام عزیزم اضافه وزنی ندارین استفاده نکنید ویتامینهای محلول در چربی رو دفع میکنه

هستی 1402/06/21

سلام من کلیه هام سنگ ساز هست آیا میتونم قرص ونوستات مصرف کنم؟ ؟؟؟

کارشناس به اندام 1402/06/22

سلام عزیزم هرنوع دارویی رو فقط با نظر پزشکتون اتستفاده کنید

ف 1402/05/21

سلام وقتتون بخیر آیا اسهال شدید و استفراغ از علائم قرص ونوستات است؟؟

کارشناس به اندام 1402/05/22

سلام عزیزم دل درد ومدفوع چرب بله ازعوارضشه اگر با مصرف این دارو این حالت ها بوجود اومده بله

ستاره شب 1402/05/17

سلام من میخام از فردا شروع کنم خدا کنه با ورزش و کم خوردن غذا نتیجه دلخواه بگیرم 😊😊

کارشناس به اندام 1402/05/18

سلام موفق باشید عزیزم

-خانم زمانی 1402/04/21

سلاام ببخشید اگه ی مدت قرص ونوستات بخوریم بعد قطع کنیم دیگ نخوریم وزنمون دوباره برمیگرده ؟

کارشناس به اندام 1402/04/22

سلام عزیزم ونوستات لاغر کننده نیست چربی مفید بدن ودفع میکنه ویتامین محلول درچربی دفع میشه پوست ومو خشک میشه

- 1402/02/19

سلام من ۱۸ سالمه حدود ۱ ماه هست که از قرص ونوستات استفاده میکنم ولی شنیدم‌که قرص ونوستات باعث ناباروری میشد آیا درسته یا خیر

کارشناس به اندام 1402/02/20

سلام عزیزم هردارویی بی عارضه نیست ویتامین محلول درچربی ودفع میکنه وباعث خشکی پوست ومو میشه مصرف نکنید

-خانم سمیع 1402/02/14

سلام خسته نباشید من ۴ماهپیش عمل کولکتومی انجام دادم ولی متاسفانه بعد از عمل ۸ کیلو اضافه وزن دادم اما کبدچرب دارم کم خونی وفقر آهن شدید هم دارم چطور میتوانم تا اول خرداد حداقل ده کیلو کم کنم

کارشناس به اندام 1402/02/15

سلام عزیزم ابتدا فقراهن باید بهبود پیداکنه با این شرایط اصلا رژیم توصیه نمیشه

ایدا 1401/10/29

سلام من الان دو روزه از قرص ونوستان ۱۲۰ استفاده میکنم مدفوع روغنی هستش چرا...بعد این قرص قبل غذا یا بعدازغذا باید مصرف کنیم روز چند بار هستش

کارشناس به اندام 1401/10/30

سلام عزیزم این قرص ویتامین های محلول درچربی رو دفع میکنه به همین خاطر مدفوع روغنیه پوست ومو رو هم خشک میکنه نیازی به مصرف برای لاغری نیست

عارفه 1401/10/17

سلام من ۱۴ سالمه قدم ۱۴۵ و وزنم ۳۶ هستش و از وزنم راضی نیستم.. میخواستم بدونم نباید این دارو مصرف کنم ؟!چه عوارضی ممکنه داشته باشه؟!

کارشناس به اندام 1401/10/18

سلام نه عارف خانم نیازی نیست استفاده کنید خشکی پوست ومو ریزش مو دل درد اسهال و... ازعوارضش هست وزنتم خوبه عزیزم

لیلا 1401/07/04

سلام من چند روزه قرص ونوس تات مصرف میکنم ولی اصلا شکمم کار نمیکنه سه. روزه من کلا مشکل یبوست دارم ولی این قرص مشکل منو بیشتر کرد چکار کنم ؟

کارشناس به اندام 1401/07/06

سلام لیلا جان .عزیزم قرص رو دیگه استفاده نکنید چون میتونه علاوه بر تشدید یبوست مشکلات بیشتر دیگه ای رو براتون به وجود بیاره تاثیری هم اگر روی کاهش وزنتون داشته باشه کاملا موقته و بعد مدتی دوباره وزنتون برمیگرده برای کاهش وزن باید از رژیمی استفاده کنید که اصولی باشه و زیر نظر پزشک تغذیه .برای ثبت نام و دریافت رژیم متناسب با شرایط جسمانی خودتون به این لینک مراجعه کنید و برای رهکار و اطلاعات برای رفع یبوست به این لینک مراجعه کنید

لیلا 1401/07/04

سلام من چند روزه قرص ونوس تات مصرف میکنم ولی اصلا شکمم کار نمیکنه سه. روزه

کارشناس به اندام 1401/07/06

سلام دوست عزیز ما بارها گفتیم که مصرف این قرص‌ها عوارض خاص خودشون رو داره طبق تجربه این موضوع ثابت شده دوست عزیز

امیرمحمد خانی 1400/12/28

سلام.وقتتون بخیر.من قرص ونوستات رو از مهر تا دی دوره اول بود که خورده بودم تا نیمه آذر هرچی اسهال و هرچی دل درد موقع خوابیدن و هرچی درد شکم و دفع چربی بود اومد سراغ من مخصوصا موقعی که غذای چرب میخوردم.چند بارش اسهال چرب و آبکی آبکی گرفتم ولی دل درد نداشتم ولی به جاش تا شب همش لکه های روغن دفع میکردم

امیرمحمد خانی 1400/09/03

سلام من این قرص رو می خورم.من تو 2 هفته 2 کيلو وزن کم کردم.هرزگاهی اسهال و دفع چربی دارم که الان برام کم شده. من 88/5 کیلو بودم (1 ماه پیش) من 12 ساله هستم و دکتر فوق تخصص رفتم و این قرض رو برام تجویز کرد. الان 85 کیلو شدم

کارشناس به اندام 1400/09/15

سلام دوست خوبم شاید پزشکی که میگید تشخیصشون بر اساس شرایط خاص بدنی شما به این شکل بوده که این قرص رو براتون تجویز کرده وگر نه اگر صرفا برای لاغری و خودسرانه مصرف بشه عوارض خاص خودش رو داره

امیرمحمد خانی 1400/08/23

سلام.من 3 هفته هست که قرص ونوستات مصرف می کنم و دی ماه دوره ی این قرص تموم میشه. من هفته ی اول اسهال و مدفوع چرب زیاد داشتم ولی از آخر هفته ی اول تا وسط هفته ی دوم مدفوع عادی داشتم ولی آخر هفته مدفوع چربم از حد معمول بود جوری که همش بیحال می شدم یا نفخ شدید داشتم. یک روزش هم عذای چرب خوردم.فرداش اسهال چرب گرفتم و بیشتر به صورت روغن دفع کردم. بعدش چند بار هم قطره ای چربی دفع کردم. ولی این عوارضش یخورده برام کمتر شده

کارشناس به اندام 1400/09/16

سلام دوست عزیز این عوارض ممکنه روی بدن شما بمونه پیشنهاد می‌کنیم در مصرف این قرص به صورت خودسرانه تجدید نظر کنید

الهام طهماسبی 1400/07/03

سلام من دوست دارم امتحان کنم

کارشناس به اندام 1400/07/20

سلام دوست عزیز این قرصها عوارض دارن امیدواریم دچار عوارض غیر قابل جبران نشید

لیلا 1400/06/21

سلام دکتر برای من ونوستات تجویز کرده اما دفع چربی ندارم مدام نگرانم که روی من اثر نکرده باشه

کارشناس به اندام 1400/07/10

سلام دوست عزیز ما این قرصهای لاغری رو تایید یا تجویز نمیکنیم و در موردشون نظری هم نداریم

مهدیه 1400/06/02

سلام ایا این قرص ونوستات عوارضی مثل نازایی به همراه دارد یانه ؟

کارشناس به اندام 1400/06/13

سلام دوست عزیز بله تا حدودی تاثیر داره

مهدیه 1400/06/02

سلام ایا قرص ونوستات عوارض نازایی هم به دنبال داره ؟