تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز – برای لاغری سریع کدام را بگیرم؟

تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز بسیار اندک است اما همین تفاوت اندک تاثیر بسیاری در میزان کاهش وزن شما خواهد داشت. رژیم‌های اتکینز و کتو رژیم‌های جداگانه‌ای هستند که هر دو رویکردی کم کربوهیدرات و با چربی بالا برای کاهش وزن دارند. اما ممکن است از خود بپرسید که چه چیزی این دو را از […]

اصلی‌ترین تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز در میزان محدودیت آنها است.
5 از 5

زمان مطالعه 10 دقیقه

تعداد بازدید 22440

تاریخ انتشار

تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز بسیار اندک است اما همین تفاوت اندک تاثیر بسیاری در میزان کاهش وزن شما خواهد داشت. رژیم‌های اتکینز و کتو رژیم‌های جداگانه‌ای هستند که هر دو رویکردی کم کربوهیدرات و با چربی بالا برای کاهش وزن دارند. اما ممکن است از خود بپرسید که چه چیزی این دو را از یکدیگر متفاوت می‌کند. هر دو نیاز به کاهش شدید غذاهای پرکربوهیدرات از جمله شیرینی‌ها، نوشیدنی‌های شیرین، نان، غلات، میوه‌ها، حبوبات و سیب زمینی دارند.

اگرچه این رژیم‌ها مشابهند، اما تفاوت‌هایی نیز دارند. این مقاله رژیم‌های اتکینز و کتو را مقایسه می‌کند تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

شباهت و تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز

برنامه غذایی کتوژنیک در سال 1924 و توسط دکتر راسل ویلدر، به عنوان راه حلی غیر دارویی برای درمان صرع ابداع شد. برنامه غذایی اتکینز بعدا و در سال 1960 توسط دکتر رابرت کولمن اتکینز ابداع شد (نام برنامه غذایی نیز از نام خانوادگی این پزشک می‌آید).

هدف اصلی اتکینز ایجاد برنامه‌ای بود که دریافت کربوهیدرات را محدود کند تا راهی سریع برای چربی سوزی ایجاد شود.

یک تفاوت رژیم کتو و اتکینز در این است که کتو در اصل برای درمان بیماری‌هایی مانند صرع ایجاد شده است.

یک تفاوت رژیم کتو و اتکینز در این است که کتو در اصل برای درمان بیماری‌هایی مانند صرع ایجاد شده است.

تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز زیاد نیست و از جهاتی به هم شباهت دارند:

شباهت‌ها

  • کربوهیدرات کم: در واقع، فاز 1 رژیم اتکینز مشابه رژیم کتو است، زیرا کربوهیدرات خالص را به 25 گرم در روز محدود می‌کند که باعث می‌شود بدن شما وارد فاز کتوز شود و شروع به سوزاندن چربی به جای قند، به عنوان منبع اصلی سوخت کند.

  • کالری کم: علاوه بر این، هر دو رژیم با کاهش میزان کالری که می‌خورید منجر به کاهش وزن می‌شوند. بسیاری از غذاهای پرکربوهیدرات – به ویژه آنهایی که حاوی کربوهیدرات‌های تصفیه شده هستند، مانند شیرینی‌ها، چیپس و نوشیدنی‌های شیرین – کالری بالایی دارند و به افزایش وزن بی‌رویه کمک می‌کنند.

هم اتکینز و هم کتو از شما می‌خواهند که این غذاهای پر کالری و پرکربوهیدرات را حذف کنید، که در نتیجه باعث کاهش وزن می‌شوند.

شباهت رژیم کتوژنیک و اتکینز در کاهش مصرف انواع کربوهیدرات است.

شباهت رژیم کتوژنیک و اتکینز در کاهش مصرف انواع کربوهیدرات است.

تفاوت‌ها

تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز در میزان برخی از مواد مصرفی است:

  • میزان پروتئین مصرفی: در حالی که کتو یک رویکرد پروتئینی متوسط ​​است، با حدود 20٪ کالری از پروتئین، رژیم اتکینز اجازه می دهد تا 30٪ کالری از پروتئین دریافت شود.

  • محدودیت کمتر رژیم اتکینز: علاوه بر این، در رژیم کتو، هدف این است که بدن خود را با محدود کردن شدید مصرف کربوهیدرات در حالت کتوز نگه دارید. اما رژیم اتکینز شامل افزایش تدریجی کربوهیدرات است که در نهایت بدن شما را از کتوز خارج می‌کند. به دلیل این محدودیت انعطاف‌پذیر کربوهیدرات، اتکینز اجازه می‌دهد تا تنوع بیشتری از غذاها مانند میوه‌ها و سبزیجات و حتی برخی از غلات را مصرف کنید.

به طور کلی، اتکینز یک رویکرد کمتر محدودکننده است، زیرا برای ماندن در کتوز نیازی به نظارت بر کتون‌ها یا پایبندی به اهداف درشت مغذی خاصی ندارید و شما را ملزم نمی‌کند که در کتوز باقی بمانید.

یک تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز این است که در اتکینز میزان مصرف پروتئین کمی بیشتر از کتو است.

یک تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز این است که در اتکینز میزان مصرف پروتئین کمی بیشتر از کتو است.

به طور کلی:

هر دو رژیم لاغری نیاز به کاهش قابل توجه کربوهیدرات دارند و فرد را تشویق می‌کنند تا کالری خود را از چربی‌ها دریافت کند. رژیم کتو محدودیت‌های بیشتری برای منبع کالری ایجاد می‌کند.

رژیم اتکینز بسیار محدودکننده شروع می‌شود، اما با گذشت زمان کمتر می‌شود و به فرد امکان می‌دهد تنوع بیشتری از غذاها را به رژیم غذایی خود اضافه کند.

اتکینز با یک رژیم محدود کننده شروع می‌شود و به مرور زمان کربوهیدرات‌ها را به آن اضافه می‌کند.

اتکینز با یک رژیم محدود کننده شروع می‌شود و به مرور زمان کربوهیدرات‌ها را به آن اضافه می‌کند.

کدام رژیم بهتر است: کتوژنیک یا اتکینز؟

این که کدام رژیم بهتر است به انتخاب شما بستگی دارد. اما باید بدانید که:

  • رژیم کتوژنیک برای برخی بیماری‌ها مانند صرع و انواع سرطان،   خاصیت درمانی دارد. به عنوان مثال سلول‌های سرطانی از مواد قندی تغذیه می‌کنند و رژیم کتو با محدود کردن کربوهیدرات مصرفی بدن، مانع رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.
  • رژیم کتو یک رژیم غذایی بسیار پرچرب با مصرف پروتئین متوسط ​​است که برای قرار دادن بدن در حالت کتوز طراحی شده است و با تغییر سوخت بدن از قند به چربی، موجب لاغری سریع می‌شود.
  • با تمام این نکات به خاطر داشته باشید هنگام انتخاب بهترین الگوی غذایی برای خود، مهم است که اهداف کاهش وزن، سلامت کلی و ترجیحات غذایی خود را در نظر بگیرید. اتکینز و کتو هر دو رژیم‌های کم کربوهیدرات هستند که برای کاهش وزن، مدیریت دیابت و سلامت قلب مفید هستند.

تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز – برای لاغری سریع کدام را بگیرم؟ - 7 - تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز - رژیم لاغری

آنچه از مقاله تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز آموختیم:

در این مقاله به طور کلی با تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز آشنا شدید و دانستید که اتکینز نسبت به کتو محدودیت کمتری دارد. رژیم‌های کم کربوهیدرات مانند کتو و اتکینز، به‌ ویژه رژیم‌هایی که بر روی غذاهای باکیفیت و مغذی تمرکز می‌کنند، می‌توانند مفید باشند. با این حال، قبل از ایجاد هر گونه تغییر شدید در رژیم غذایی خود، حتما با پزشک مشورت کنید تا رژیم لاغری مناسب شما را پیشنهاد دهد.

5 از 5
این مطالب را از دست ندهید ...
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*